Råd till en nybörjare

Satis

Trådstartare
Med risk för att starta ytterligare en tråd i samma ämne.

Har suttit och läst här och på olika hemsidor nu.. och är ju alltid så att ju mer man läser dessto mindre kan man.

Jag har precis börjat med körning, köpt en rockard med svängel och fasta skaklar och köpt en "skitsele" på börjes. Jag vill nu köpa en riktig sele, vad är att föredra en sele med lös brösta eller en loksele? Har de "riktiga" selarna med lös brösta något namn? Har ni någon att rekommendera?

Rockarden jag har är ganska tung och jag kommer köra mycket i skogen där det är backigt och tungt. Jag har fotbroms på rockarden, behövs baksele då?

Hästen är en islandshäst fö:)

Jättetacksam för alla råd jag kan få, är så roligt detta:)
 
Sv: Råd till en nybörjare

Det beror väl lite på vad du vill använda selen till och hur hästen ser ut, ska du enbart köra rockard hade jag satsat på en bröstsele, ska du t.ex harva ridbanan med mera kanske det funkar bättre med en loksele.

Lite tycke och smak det där med :)

Personligen tycker jag baksele är bra att ha i vilket fall som helst, jag har ingen erf. av broms på vagnar men kan tänka mig att du inte måste använda baksele om du har broms på vagnen.
 
Sv: Råd till en nybörjare

Hej.
Till en islandshäst brukar bröstor inte fungera så bra, så kanske en loksele? kruxet är bara att du måste sätta dit skakelhållare på lokselen för att det ska funka med rockard, men det är inte svårt, man ska bara veta vad jag menar och vad man behöver. Lättare om någon hjälper dig på plats, eller om du köper färdiga lokseleskakeladapter på ex tärnsjö. Någon som vet var man annars kan köpa dem?

Baksele ska du ha, bromsar går sönder och då fungerar det inte i nerförsbackarna. Baksele ingår alltid i kompletta selar, men som du säkert märkte är börjes skitsele varken komplett eller ok att använda ur djurskyddssynpunkt. Kan du inte reklamera den?

MVH jenny
 
Sv: Råd till en nybörjare

Jag har nu beställt en maratonsele från selar.se. Hoppas den passar. Selen jag köpte från Börjes ska jag använda att tömköra med, det fungerar den ju iaf till:)
 

Liknande trådar

Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 021
Senast: Texaz
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 189
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 002
Senast: trassel
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 721
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp