Rädd för cyklar!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sara_23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 635
S

Sara_23

Hej!! Min häst har sedan ca 5 år varit "rädd" för cyklar. Jag har inte en aning om vad som kan ha hänt, det bara var så en dag. Jag har kämpat med allt möjligt tycker jag. folk har hjälpt mig att försöka vänja honom, det är just när någon cyklar MOT honom, inte om man cyklar brevid eller kommer bakifrån. Kanske han var rädd från början men nu tror jag bara det är fjanteri. Jag har provat med belöning varje gång cyklen kommer, cyklat i hagen med hö där bak, bestraffning men inget hjälper. Jag är inte rädd när jag sitter på, sitter avslappnat och bestämt. Han är liksom 21 år och var helt trafiksäker innan detta. Jag är så trött på det. SNÄLLA någon! Har ni nått förslag.
Kram Sara

Sv: Rädd för cyklar!

Kan det vara så att han inte riktigt ser cykeln när den kommer framifrån?
Prova att låta en kompis cykla emot er och be henne prata lite så att han hör att det är en människa. När min häst ser nåt som hon tycker är läskigt, tex folk på rullskidor brukar jag ropa "hejhej" till dem, då brukar min häst slappna av när de svarar. Eller sätt igång att jobba honom när det kommer en cykel så att han får annat att tänka på. Det bästa är att inte göra ngn affär av det, fokusera på något bakom cykeln, så att han känner att du inte bryr dig om den.

De som brukar cykla pratar hela tiden. När det går bra så får han belöning. Det är så olika för ibland så bryr han sig knappt, han kanske bara stelnar till lite, o så nästa gång så hoppar han åt sidan. Så håller han på.
Jag brukar alltid tänka på nåt helt annat när vi jobbar med detta, titta åt ett annat håll. Precis som att det inte är nåt speciellt.
Jag ska prova att jobba med honom igen när det kommer en cykel, har provat innan men jag ska göra det igen!
TACK!!!!

När exakt blir han rädd?
Är det så att han kanske inte ser dem ordentligt?
Och att han blir rädd för just cyklar kan ju var att de kommer snabbt, tyst och kanske i fel läge för ögonen.

Han börjar ju bli lite till åren....

Lycka till!

prova att cykla utanför hagen ett par ggr, led sen cykeln fram till hagen med en morot eller nåt så ser han kanske positivare mot cyklar.

sen efter ett tag så kan du be någon cykla på stallplanen medans du håller i honom ett par ggr.

Jag har cyklat I hagen, eftersom det är riktigt skrämmande när man är INNE på deras revir.
Lärde sig fort :här kommer maten:d
Fick sedan akta mig så att de inte sprang över mig o CYKELN

Tack för att ni skriver!!!!

Han blir rädd när cykeln kommer mot honom o då spelar det ingen roll om man har en hel spann med godis. Men han är bara rädd om någon sitter på cykeln, om man leder cykeln rakt mot honom så bryr han sig inte.
Jag har både tränat att någon cyklar utanför hagen o då fjantar han sig, o när jag cyklar inne i hagen så kastar han sig iväg när jag kör mot honom, med godis. Jag önskar att han skulle bli så som Axel varit med om. :)

MVH

Sara_23 skrev:
Tack för att ni skriver!!!!

Han blir rädd när cykeln kommer mot honom o då spelar det ingen roll om man har en hel spann med godis. Men han är bara rädd om någon sitter på cykeln, om man leder cykeln rakt mot honom så bryr han sig inte.
Jag har både tränat att någon cyklar utanför hagen o då fjantar han sig, o när jag cyklar inne i hagen så kastar han sig iväg när jag kör mot honom, med godis. Jag önskar att han skulle bli så som Axel varit med om. :)

MVH
Godis kan inte ta bort skräcken för cyklar eller annat "farligt" så det är en meningslös metod - blir du mindre rädd av att äta godis före ett bungyjump? I dina kläder skulle jag köra ett " sacking out"-program först och sedan skaffa en cyklande kompis som cyklar o cyklar tills hästen inser själv att cyklister tillhör vardagen. Man måste utsätta hästen för det "farliga" ofta tills den vänjer sej. Den lär sej inget av att undvika "faror", så sitt upp och låt din kompis cykla omkring. Se till att hålla till på ett bra ställe där hästen kan fly en bit utan att det händer nåt, grusplan e likn.

Hej!!!

Bill, vad menas med sacking out"-program?? Jag skulle så gärna vilja ha någon som hjälper mig varje dag, som hade kunnat cyklat, men jag får nöja mig när de har tid. Önskar jag hade kunnat rida o cykla samtidigt :)

"sacking out" är ett begrepp som innebär diverse övningar för att göra sin häst "mindre rädd" för olika saker. namnet kommer från engelskans sack = säck, som man använde förr. Det innebär att du utsätter hästen för diverse skrämmande saker tills den inser att de inte är farliga och att den litar på att så länge du är med behöver den inte fly eller vara rädd - du får en trygg häst. Du utrustar hästen med en repgrimma och en lina på 4-5 meter och jobbar från marken. Du kan börja med en saftdunk som du lagt småsten i, stryk hela hästen med dunken tills den accepterar det och är lugn, sen skramla med dunken och låt hästen ta sin tid att "sluta vara rädd", nästa steg kanske är ett körspö med en plastkasse i änden, samma sak, stryk hästen över hela kroppen tills den accepterar detta utan att vara rädd, därefter börjar du röra flaggan, bredvid, under och över hästen, mellan benen , under buken o s v. Först lugnt , sen häftigare rörelser, paraplyer kan användas, plastsäckar som prasslar , plastpressenningar på marken, använd fantasi! När du kört igenom vad du kan hitta på, kan du introducera cyklister, endast fantasin begränsar. Detta med att "härda" hästen mot presumtiva faror och dämpa flyktinstinkten borde ridsporten ta till sej i större omgattning allt för att minska risken för olyckor. För de flesta som startar en unghäst inom westernredning är detta grundskolan för en unghäst, och troligen en anledning till att westernridningen ligger lågt i olycksstatistiken. Så vad du än gör, undvik inte hästens "faror" utan sök upp dem, annars har du en rädd häst!

Jag brukar låta hästen undersöka allt som är farligt. Slår o bankar på det som hästen är rädd för.
De lär sig att om de "blundar" o går förbi, så behöver de inte gå fram till objektet igen.

"Sacking out" ska jag genast göra på mina hästar!!! Det låter väldigt bra!!! Jag hoppas VERKLIGEN att det får honom att acceptera cyklar!
Jag brukar också låta de få undersöka på allt som är farligt. Allt går bra utom cyklar som han alltid brukar få nosa o lukta på.
TACK!!!!!

Det är ett väldigt klokt beslut, ( som dom flesta i "ridskolevärlden" missar) hitta på så mycket som möjligt som din häst får vara med om, och håll på tills det inte anses farligt utan " det är lugnt" så kommer du att få en häst som är trygg o säker och du kommer att få mycket glädje av det. Du slipper bl a vara ängslig för att rida en hispig häst och till slut kan du rida var som helst, hur som helst, utan att det blir nåt stök. Kolla om du hittar nåt on "sacking out" på nätet och låt fantasin flöda! Och kom ihåg, det man undviker, det är hästen alltid rädd för! Jag önskar dej lycka till o grattis på sikt till "en ny " häst! Tack för att du lyssnade!

Senast ändrad av en moderator:

Sara_23 skrev:
"Sacking out" ska jag genast göra på mina hästar!!! Det låter väldigt bra!!! Jag hoppas VERKLIGEN att det får honom att acceptera cyklar!
Jag brukar också låta de få undersöka på allt som är farligt. Allt går bra utom cyklar som han alltid brukar få nosa o lukta på.
TACK!!!!!
Jag läste nånstans att man inte ska låta dom nosa och lukta för då säger man ju att det verkligen var nåt farligt. Inte heller berömma av samma anledning, utan man bara står eller går som om INGENTING hade hänt. Då lär sig hästen själv att det var nog inte så farligt istället för att göra en grej av det varje gång.
Jag har provat några gånger och jag tycker att det verkar funka.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 247
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har ett sto 4 år, som antagligen inte gjort så mkt I sitt liv innan hon kom till mig. Vi har de senaste månaderna försökt lära känna...
Svar
17
· Visningar
1 246
Senast: Skye
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 951
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 159
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka