Raderade inlägg, lagar, regler och moderering (utrbruten från Lena Natt och Dag döms till fängelse)

• Trådstartare Trådstartare Bowman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 1 044

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bowman

Trådstartare
Fast det var ju knappast så @nullo-modo menade, att det var sak samma om hästen dog eller levde. Utan mer att man borde kolla upp mer än man gör. Och ägaren till den döda hästen kollade väl inte upp heller då.
Vilket jag för övrigt inte tycker hästägare ska lastas för. Det är liksom inte nystartade Benkes hästtransporter, utan Lena åker ju snålskjuts på att Håkans är en mycket välkänd firma sedan lång tid och som innan hennes tid även hade gott renommé.
VD'n för Akka Ridcenter är sedan mer än tiotalet år tillbaka rätt känd för sitt sätt att driva sina verksamheter. Problemet är att vi som försökt framföra bristerna liksom lagöverträdelserna allt som oftast fått våra inlägg raderade här på Bukefalos.

Det finns goda grunder till varför nyskapade Facebook grupper började ta upp de oseriösa aktörerna för att skapa förändring när olika personer här ständigt gjorde allt de kunde för att tysta ner och lägga locket på.

Även i denna tråd har inlägg raderats utan att någon anledning getts. Hade inte denna "censur" funnits här på Bukefalos så hade kanske en viss hästägare fått hem sina tre galopphästar och ett stort antal människor hade sannolikt inte utnyttjats av VD'n på Akka Ridcenter AB. Det hade i högre grad varit känt vem som stod bakom Håkans Hästtransporter, en verksamhet som sedan drygt tio år bara varit ett fasad för Akka Ridcenter AB utan organistionsnummer och anställda.

Det är över tjugo år sedan Akka Ridcenter började uppmärksammas här på Bukefalos. Märkligt är att så många inlägg raderats...

Du kanske skall fråga Gunnar här på Bukefalos varför så många inlägg rörande oseriösa aktörer i hästvärlden raderats? Vi som försökt framföra varningar har stort sett hela tiden fått bekräftelse på att vi haft rätt i det vi framfört.
Är det inte pga att Buke haft extremt hårda regler angående att prata om namngivna personer? Jag antar att anledningen att det går nu är för hon är dömd och artikeln går ut med namnet? Men särskilt förr var det ju totalt no no att diskutera namngivna personer på Buke. På gott och ont

För ett litet perspektiv. Jag bor i Västerbotten. Hittade en häst till salu i Skåne. Den var billig. Googlade mycket på säljaren, inget tokigt. Köpte hästen osedd. Vid leverans fick jag kvitto, inget pass. På kvittot stod ett helt annat namn, en okänd person (som senare fick fängelse för skattebrott). Jag stod med en jättefin häst, dock utan pass. Pga bulvan. Fick igen en slant, men fick ordna pass själv
, vilket dög tills en senare ägare betäckte och gärna ville ha ett pass med konstaterade föräldrar. Omöjligt med en bedragare i första led 🤷🏻

Man kan göra research, men alldeles för sent upptäcka att det var en bedragare bakom.
Det blir heller inte enkelt att göra research när inlägg och varningar om oseriösa aktörer allt som oftast raderas eller att människor på olika sätt hindras att framföra erfarenheter och varningar. Det räcker med att titta på artiklarna från Ystads Allehanda rörande VD'n och Akka Ridcenter där man stängt kommentatorsfunktionen. Och detsamma gäller många andra Facebook grupper som drivs av mediaföretag eller organisationer som Svensk Galopp, Sveriges Ridlägers Riksorganisation eller Ridskolornas Riks Organisation samt inte minst HYN och HNS...

Det blir heller inte enkelt att göra research när inlägg och varningar om oseriösa aktörer allt som oftast raderas eller att människor på olika sätt hindras att framföra erfarenheter och varningar. Det räcker med att titta på artiklarna från Ystads Allehanda rörande VD'n och Akka Ridcenter där man stängt kommentatorsfunktionen. Och detsamma gäller många andra Facebook grupper som drivs av mediaföretag eller organisationer som Svensk Galopp, Sveriges Ridlägers Riksorganisation eller Ridskolornas Riks Organisation samt inte minst HYN och HNS...
Jag håller fullständigt med dig om problemet när det gäller de organisationer du listar sist i ditt inlägg. Dessa, eller i alla fall några av dem, är inte särskilt transparenta.

Men jag har svårt att se bukes roll i den halvkorrupta bild du förmedlar.

Är det inte pga att Buke haft extremt hårda regler angående att prata om namngivna personer? Jag antar att anledningen att det går nu är för hon är dömd och artikeln går ut med namnet? Men särskilt förr var det ju totalt no no att diskutera namngivna personer på Buke. På gott och ont
Hur många hästar och hur många människor har skadats på grund av det? Gjorde ansvariga här på Bukefalos själva ens någon granskning av Akka Ridcenter AB's hemsida där den ena lögnen efter den andra stod att läsa?

En verksamhet med "anställda" som bedrev "galoppridskola" och något som skulle vara en "gymnasial hästskötarutbildning" där Arbetsförmedlingen's, Skolverkets och CSN'n namn användes för att skapa en fasad för en verksamhet som var byggd på uppenbara lögner.

Lögner som knappt tog mer än minuter att kontrollera med ett telefonsamtal med berörda myndigheter. Allt tystades ner här på Bukefalos. Men tack vare "Horseworkers United" så borjade Arbetsmiljöverket granska hästnäringen. Sedan började tidningsartiklarna komma från seriösa journalister som såg och förstod vad det rörde sig om. Och som vågade ställa frågor till exempel rid och naturbruksgymnasium rörande var minderåriga elever praktiserade.

Hur många hästar och hur många människor har skadats på grund av det? Gjorde ansvariga här på Bukefalos själva ens någon granskning av Akka Ridcenter AB's hemsida där den ena lögnen efter den andra stod att läsa?

En verksamhet med "anställda" som bedrev "galoppridskola" och något som skulle vara en "gymnasial hästskötarutbildning" där Arbetsförmedlingen's, Skolverkets och CSN'n namn användes för att skapa en fasad för en verksamhet som var byggd på uppenbara lögner.

Lögner som knappt tog mer än minuter att kontrollera med ett telefonsamtal med berörda myndigheter. Allt tystades ner här på Bukefalos. Men tack vare "Horseworkers United" så borjade Arbetsmiljöverket granska hästnäringen. Sedan började tidningsartiklarna komma från seriösa journalister som såg och förstod vad det rörde sig om. Och som vågade ställa frågor till exempel rid och naturbruksgymnasium rörande var minderåriga elever praktiserade.
Fast nåja, det är knappast forumets ansvar att börja granska hemsidor och företag. Har de en policy runt att inte namnge privata aktörer så har de liksom.
Vill man blåsa upp någonting man har vetskap om finns det gott om annan media att vända sig till.

Fast nåja, det är knappast forumets ansvar att börja granska hemsidor och företag. Har de en policy runt att inte namnge privata aktörer så har de liksom.
Vill man blåsa upp någonting man har vetskap om finns det gott om annan media att vända sig till.
Och så skedde med. Vi vände oss till journalister som lyssnade. Och för en gångs skull så hade polis och åklagare liksom länsstyrelsen lyssnat på oss. Men det krävdes minderåriga från Mauritius för att de skulle lyssna på oss. Få lyssnade på oss när svenska unga människor utnyttjades och hästar, ja även människor skadades och dog...

Fast det är ju superstor skillnad på Gunnars risk att hamna i trubbel pga att forumet innehåller förtal än ett mediehus med utgivningsbevis.

Gunnar har ju delat artiklar om Akka lika länge som det skrivits artiklar om dem (dvs länge)

Och så skedde med. Vi vände oss till journalister som lyssnade. Och för en gångs skull så hade polis och åklagare liksom länsstyrelsen lyssnat på oss. Men det krävdes minderåriga från Mauritius för att de skulle lyssna på oss. Få lyssnade på oss när svenska unga människor utnyttjades och hästar, ja även människor skadades och dog...
Och det är ett fantastiskt resultat! Jag ser fortfarande inte att Buke som forum bär (eller bar) någon slags skyldighet i att publicera sådant som stred eller strider emot policy och regler.

Jag håller fullständigt med dig om problemet när det gäller de organisationer du listar sist i ditt inlägg. Dessa, eller i alla fall några av dem, är inte särskilt transparenta.

Men jag har svårt att se bukes roll i den halvkorrupta bild du förmedlar.
Bukefalos är och har varit ett om inte det enda forumet där hästmanniskor kunnat ställa frågor och/eller framföra erfarenheter goda som dåliga.

Det har inte funnits gott om andra ställen där människor kunnat mötas och utbyta erfarenheter som här. Fram tills Hästvärldens Blacklist skapades på Facebook och där och då skapades ett forum där oseriösa aktörer för en gångs skulle kunde uppmärksammas på allvar.

Att gå in och radera inlägg som med lätthet kunnat bekräftas är i den här situationen direkt kontraproduktivt och leder bara till att än fler människor och hästar skadats. Och när det berör Akka Ridcenter så har det fått hålla på i över tjugo år. Vem och vilka har ansvariga på Bukefalos skyddat genom att radera inlägg som berör oseriösa aktörer?

Och det är ett fantastiskt resultat! Jag ser fortfarande inte att Buke som forum bär (eller bar) någon slags skyldighet i att publicera sådant som stred eller strider emot policy och regler.
Det är inte Bukefalos som publicerar inlägg och kommentarer. Det är vi som gör det till ett levande forum. Ett forum där sanningen bör premieras och de oseriösa inte skyddas.

Det är inte Bukefalos som publicerar inlägg och kommentarer. Det är vi som gör det till ett levande forum. Ett forum där sanningen bör premieras och de oseriösa inte skyddas.
Mjao, fast det står i reglerna vad som är tillåtet att skriva och inte och de reglerna godkänner du när du postar. Det är fortfarande inte forumets skyldighet att på något vis investigera varje forummedlems påstående om allmän person och därifrån ta ställning till inläggen - mycket bättre med svepande regler så får folk vända sig till lag och media om de är medvetna om att någonting går olagligt till. Det skyddar både forumet, utomstående och användare.

Vill man ha friare forumregler går det ju att vända sig till flashback till exempel. Där kan man namnge vemsomhelst och hursomhelst.

Jag kan bara tänka mig vilken pajkastning det hade kunnat bli om det var okej för användare fick namnge alla människor de inte kom överens med.

Bukefalos är och har varit ett om inte det enda forumet där hästmanniskor kunnat ställa frågor och/eller framföra erfarenheter goda som dåliga.

Det har inte funnits gott om andra ställen där människor kunnat mötas och utbyta erfarenheter som här. Fram tills Hästvärldens Blacklist skapades på Facebook och där och då skapades ett forum där oseriösa aktörer för en gångs skulle kunde uppmärksammas på allvar.

Att gå in och radera inlägg som med lätthet kunnat bekräftas är i den här situationen direkt kontraproduktivt och leder bara till att än fler människor och hästar skadats. Och när det berör Akka Ridcenter så har det fått hålla på i över tjugo år. Vem och vilka har ansvariga på Bukefalos skyddat genom att radera inlägg som berör oseriösa aktörer?
Jag förutsätter att @Gunnar skyddat sig själv när han sett till att forumet inte innehållit långa trådar fyllda av förtal

För tyvärr är det ju vad det hade blivit, förtal. Och som forumägare har man även ett ansvar för vad som skrivs. Och är skyldig att radera innehåll/kommentarer som bryter mot lagen.

Mycket har redan besvarats av andra användare på forumet bland annat om reglerna på forumet och kopplingen till förtal.

Att ex.vis tidningar stängt av kommentarsfunktionen på liknande artiklar tycker jag visar på att det inte är orimligt att jag ser till att det rensas olämpliga inlägg här.

Det är väldigt svårt för oss agera på saker som händer utanför forumet som vi inte har kännedom om. Det känns rimligare att dessa saker ex.vis rapporteras till lämpliga myndigheter.

Som också skrivits har jag länkat till relevanta nyhetsartiklar när jag hittat olåsta sådana, som i detta fall.

Det börjar nog även närma sig en låsning av denna tråd.

Det är helt orimliga krav att ställa. Klagade du inte förut på att moderatorerna jobbar ideellt? Nu kräver du plötsligt en enorm och specifik kompetensnivå av dem.

Sen är det här ett diskussionsforum, inte en sanningskommission.

Det är helt orimliga krav att ställa. Klagade du inte förut på att moderatorerna jobbar ideellt? Nu kräver du plötsligt en enorm och specifik kompetensnivå av dem.

Sen är det här ett diskussionsforum, inte en sanningskommission.
Ja, det är ett diskussionsforum. Men tydligt ett diskussionsforum där oseriösa aktörer, lagar och regler inte fick diskutetas.

Kompetensnivån förblev låg för att moderatorer inte ville att det skulle komma fram vilka lagar och regler som gällde.

Oseriösa aktörer som bedrev ridcenter, ridskolor och ridläger mm skyddades direkt genom det agerandet. Ställen som minderåriga skadades på när de "sommarjobbade" där...

Ja, det är ett diskussionsforum. Men tydligt ett diskussionsforum där oseriösa aktörer, lagar och regler inte fick diskutetas.

Kompetensnivån förblev låg för att moderatorer inte ville att det skulle komma fram vilka lagar och regler som gällde.

Oseriösa aktörer som bedrev ridcenter, ridskolor och ridläger mm skyddades direkt genom det agerandet. Ställen som minderåriga skadades på när de "sommarjobbade" där...

Starta en tråd om korruption inom ridsporten, eller galoppsporten, då.

Jag tänker inte diskutera inlägg som jag inte har läst, och som inte finns kvar.

Det är väldigt långt ifrån en hemlighet att arbetsmiljön ofta är dålig i hästnäringen. Arbetsmiljöverket har skrivit mycket tydligt om det.

På Facebook. Där finns idag minst fyra olika Facebook grupper där oseriösa aktörer inom hästvärlden diskuteras ich information framförs.

Tyvärr är ju de grupperna också fulla av pajkastning, medlemmar som anklagar varandra för att göra/inte göra saker (och så skall alla andra medlemmar välja sida)

En av de största drivs av en annan (ö)känd hästhandlarprofil som är ganska generös med vad man får skriva (och skriva om) men religiöst tar bort alla inlägg som nämner sitt namn. Då ser denne person ren ut!

Du läser om det här på forumet eller hur? Mycket av det jag skrivit här i denna tråden skrev jag för första gången för över 14 år sedan. Men inlägg om Akka Ridcenter och Lena NoD raderades.

Hästar och människor hade kanske aldrig skadats som de gjort om det blivit allmänt känt vad för hästverksamhet Lena NoD bedrev. En verksamhet med brister som uppmärksammades redan 1996.

Tänk om du och andra fått veta vad som försigick redan när de första inläggen om Akka Ridcenter började skrivas här 2002? Inläggen om brister och lagöverträdelser som raderades...
Återigen: forumet kan inte lastas för att det du skrev eller skriver strider mot riktlinjerna du gick med på när du blev medlem. Det finns underförstått personligheter och kennlar under hundforumet som misskött sig också men att hänga ut eller namnge folk offentligt på Buke har aldrig varit okej, och det är jag okej med. Tänk på hur stor skada inläggen hade kunnat göra privatpersoner om alla kunde skriva skit om varandra och lägga ut namn på uppfödare, tränare, hundägare och annat efter eget behag?

Så jäkla stort är däremot inte Buke att det hade förändrat hästsverige om dina inlägg inte raderats, särskilt inte så tidigt som 2002. :)
Som sagt finns det måga andra plattformar som Inte har de restriktioner som Buke har, där man kan sprida information. Jag tycker inte att @Gunnar eller moderationerna ska behöva ha något som helst ansvar för att grundligt kolla upp vilka anklagelser som kan tänkas vara välbaserade och inte.

Mjao, fast det står i reglerna vad som är tillåtet att skriva och inte och de reglerna godkänner du när du postar. Det är fortfarande inte forumets skyldighet att på något vis investigera varje forummedlems påstående om allmän person och därifrån ta ställning till inläggen - mycket bättre med svepande regler så får folk vända sig till lag och media om de är medvetna om att någonting går olagligt till. Det skyddar både forumet, utomstående och användare.

Vill man ha friare forumregler går det ju att vända sig till flashback till exempel. Där kan man namnge vemsomhelst och hursomhelst.

Jag kan bara tänka mig vilken pajkastning det hade kunnat bli om det var okej för användare fick namnge alla människor de inte kom överens med.
Att framföra information om en enskild aktör inom hästnäringen som saknar tillstånd för att bedriva hästverkssmhet och uppvisar menliga brister och lagöverträdelser för den verksamhet som han eller hon bedriver är knappast i samma kontext som att man inte kom överens med någon.

Du tycker inte att man skall få namnge företag och näringsidkare som exempelvis bedriver ridlägerverksamheter med dokumenterade brister i brandskyddet så allvarliga att hon får övernattningsförbud av myndigheterna?

Men där hon inte respekterar förbudet utan fortsätter ändå med ridläger för barn med övernattning utan brandlarm, nõdutgångar och släckutrustning? Och barn och föräldrar här på Bukefalos med det aldrig får veta vad det är för hästverkssmheter de riskerar övernatta på under ett ridläger?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka