Raderade inlägg, lagar, regler och moderering (utrbruten från Lena Natt och Dag döms till fängelse)

• Trådstartare Trådstartare Bowman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 1 044

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att framföra information om en enskild aktör inom hästnäringen som saknar tillstånd för att bedriva hästverkssmhet och uppvisar menliga brister och lagöverträdelser för den verksamhet som han eller hon bedriver är knappast i samma kontext som att man inte kom överens med någon.

Du tycker inte att man skall få namnge företag och näringsidkare som exempelvis bedriver ridlägerverksamheter med dokumentetade brister i brandskyddet så allvarliga att hon får övernattningsförbud? Men där hon inte respekterar förbudet utan fortsätter ändå med ridläger för barn med övernattning utan brandlarm, nõdutgångar och släckutrustning?

Nej.

Det är emot reglerna och detta är inte rätt ställe att göra det på.

Bryter folk mot lagen så tar man det med berörd myndighet. Inte på ett forum på internet. Forumet har ingen möjlighet att varken kolla om inläggen är sanna eller handla på dem om de är det?

Du har inte tänkt på att starta något liknande själv @Bowman ? Om så på Facebook eller ännu hellre på någon annan plattform?
De personer som kanske främst drabbas hittar ändå inte dit.
Du har intresset och jobbat med detta.

Det finns ju dessutom Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor som gäller för tex forum har jag tolkat det som tidigare.

Du har inte tänkt på att starta något liknande själv @Bowman ? Om så på Facebook eller ännu hellre på någon annan plattform?
De personer som kanske främst drabbas hittar ändå inte dit.
Du har intresset och jobbat med detta.
Det har jag gjort. Jag var en av dem som var bakom Horseworkers United (före Blacklist) på Facebook som redan 2014 fick Arbetsmiljöverket att börja utföra tillsyner inom hästnäringen efter två dödsolyckor.

Jag har hållt på med det här sedan 2012. Mycket för att föräldrar och utnyttjade människor vänt sig till mig för att få hjälp när de blivit utnyttjade eller lurade.

Jag är inte okänd i de här sammanhangen och det har gjort att mycket förändrats. Men det hade underlättats mycket om information som varit viktig i många avseenden inte raderats både här och på Facebook.

Tidningen Min Häst stoppade exempelvis annonsering av ridläger då jag delgett dem information om brister och lagöverträdelser. Information som raderades här på Bukefalos...

Att framföra information om en enskild aktör inom hästnäringen som saknar tillstånd för att bedriva hästverkssmhet och uppvisar menliga brister och lagöverträdelser för den verksamhet som han eller hon bedriver är knappast i samma kontext som att man inte kom överens med någon.

Du tycker inte att man skall få namnge företag och näringsidkare som exempelvis bedriver ridlägerverksamheter med dokumenterade brister i brandskyddet så allvarliga att hon får övernattningsförbud av myndigheterna?

Men där hon inte respekterar förbudet utan fortsätter ändå med ridläger för barn med övernattning utan brandlarm, nõdutgångar och släckutrustning? Och barn och föräldrar här på Bukefalos med det aldrig får veta vad det är för hästverkssmheter de riskerar övernatta på under ett ridläger?
Nej det tycker jag inte. Buke är inte Trustpilot och inte en myndighet heller. Man kan hinta om man vill och vidare skriva att man tar emot PM från de som är intresserade om de vill veta mer om det är en fråga man verkligen brinner för, men Forumet som sådant är inte rätt plattform och har inte den sortens ansvar.

Det finns ju dessutom Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor som gäller för tex forum har jag tolkat det som tidigare.
Det framgår med all tydlighet inte minst på Hästvärldens Blacklist att stämningar rörande förtal mm inte vunnit i domstolar fast det stämts till höger och vänster av Lena NoD.

Nej det tycker jag inte. Buke är inte Trustpilot och inte en myndighet heller. Man kan hinta om man vill och vidare skriva att man tar emot PM från de som är intresserade om de vill veta mer om det är en fråga man verkligen brinner för, men Forumet som sådant är inte rätt plattform och har inte den sortens ansvar.
Det har aldrig påståtts att Buke är en myndighet. Men att radera direkt information från medlemmar här det berör säkerhet och trygghet på ridläger eller praktik på hästverksamheter är bara att skydda de oseriösa aktörerna som begår eller begått lagöverträdelser.

Föräldrar med barn som vill åka på ridläger som frågar här på Bukefalos kan med det aldrig få veta om ett ridläger är säkert eller inte när vital information om säkerhetsbrister och lagöverträdelser raderas uppsåtligen.

Det framgår med all tydlighet inte minst på Hästvärldens Blacklist att stämningar rörande förtal mm inte vunnit i domstolar fast det stämts till höger och vänster av Lena NoD.
Det handlar om att som ansvarig för forum har man ansvar att ha översikt. Då är det helt förståeligt att @Gunnar har regler för forumet och som användare ska man respektera reglerna.

Tyvärr är ju de grupperna också fulla av pajkastning, medlemmar som anklagar varandra för att göra/inte göra saker (och så skall alla andra medlemmar välja sida)

En av de största drivs av en annan (ö)känd hästhandlarprofil som är ganska generös med vad man får skriva (och skriva om) men religiöst tar bort alla inlägg som nämner sitt namn. Då ser denne person ren ut!
Jag har inte sagt att alla grupperna är perfekt fungerande. Därför finns det två "Blacklist" idag.

Men dessa grupperna har på kort tid ändå skapat förändringar som exempelvis gjort att några oseriösa ridlägerverksamheter idag inte längre bedrivs i Skåne så som de gjordes för tio år sedan.

Bukefalos kunde medverkat till att dessa ridläger försvann så att unga människor inte fortsatt utnyttjades eller skadades allvarligt. Men inläggen här raderades.

Det handlar om att som ansvarig för forum har man ansvar att ha översikt. Då är det helt förståeligt att @Gunnar har regler för forumet och som användare ska man respektera reglerna.
Tycker du att det är mot reglerna att det framförs att en ridlägerverksamhet har övernattningsförbud och med det brutit mot lagen och äventyrar säkerheten för barn och föräldrar?

Tycker du det bryter mot reglerna att det framförs att en tränare saknar tillstånd för hästverksamhet från Länsstyrelsen men ändå licensieras och stöds av ett förbund med krav på tillstånd?

Tycker du att det är mot reglerna att det framförs att en ridlägerverksamhet har övernattningsförbud och med det brutit mot lagen och äventyrar säkerheten för barn och föräldrar?

Tycker du det bryter mot reglerna att det framförs att en tränare saknar tillstånd för hästverksamhet från Länsstyrelsen men ändå licensieras och stöds av ett förbund med krav på tillstånd?
Det är upp till @Gunnar att avgöra vad han anser är lämpligt eller olämpligt. Det är inte upp till oss vad vi anser.

Vill du ha det annorlunda, så starta upp ett eget forum som du ansvarar för.

Jag minns trådarna om Lena Natt och Dag, och hur det rensades friskt (och suspekt) i dom. På ett sätt som påminner om "Lilltroll och trollmor" (en nyligare händelse där det blev tokigt). Fel personer skyddades.

När man har information om att det saknas tillstånd så kan det omöjligt räknas som förtal, det är ju bara att dela med sig av fakta. Det är ingen fara för forumägaren heller, det är ju offentlig information.

Väldigt många av dina och andras inlägg borde aldrig ha raderats.
Fast information om att det saknas tillstånd måste ju i så fall kollas upp av forumägaren för att man ska veta att det är fakta, eller hur menar du?

Jag minns trådarna om Lena Natt och Dag, och hur det rensades friskt (och suspekt) i dom. På ett sätt som påminner om "Lilltroll och trollmor" (en nyligare händelse där det blev tokigt). Fel personer skyddades.

När man har information om att det saknas tillstånd så kan det omöjligt räknas som förtal, det är ju bara att dela med sig av fakta. Det är ingen fara för forumägaren heller, det är ju offentlig information.

Väldigt många av dina och andras inlägg borde aldrig ha raderats.
Förtal har inget att göra med om något är sant eller ej. Inte om det är offentlig information eller ej. T ex om Nisse Nilsson är dömd för våldtäkt på en 14åring och domen har laga kraft så är det likförbanant förtal att t ex på Bukefalos skriva att ”Nisse Nilsson är en våldtäktsman” eller ”Nisse gillar att ligga med minderåriga”. Båda uttalandena är helt sanna, baserad på fakta som finns tillgänglig offentligt. Båda uttalandena faller också under förtal.

Man kan tycka vad man vill om förtalslagstiftningen (jag tycker inte den är bra och den borde göras om) men så ser den ut.

Så det går inte ens nu att skriva ”fritt” om en person, inte ens en dömd person. Och jag är rätt säker på att @Gunnar kommer låsa och rensa även denna tråd. Tyvärr för jag tycker domen är otroligt intressant att diskutera. Och DEN får man diskutera. Vad har framkommit i den, hur har domstolen resonerat, vad tycker man om det osv. Men man måste fortfarande för sånt som är ”utanför” domen förhålla sig till förtalslagstiftningen.

Och för de som inte vet så förtal innebär att utpeka någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Sen ska uppgiften fått spridning osv men det är uppfyllt på ett stort forum. Om man måste uttala sig, t ex i en polisutredning, så är man fri från ansvar så länge uppgiften är sann osv. Men sann eller ej spelar ingen roll i övrigt.

Förtal har inget att göra med om något är sant eller ej. Inte om det är offentlig information eller ej. T ex om Nisse Nilsson är dömd för våldtäkt på en 14åring och domen har laga kraft så är det likförbanant förtal att t ex på Bukefalos skriva att ”Nisse Nilsson är en våldtäktsman” eller ”Nisse gillar att ligga med minderåriga”. Båda uttalandena är helt sanna, baserad på fakta som finns tillgänglig offentligt. Båda uttalandena faller också under förtal.

Man kan tycka vad man vill om förtalslagstiftningen (jag tycker inte den är bra och den borde göras om) men så ser den ut.

Så det går inte ens nu att skriva ”fritt” om en person, inte ens en dömd person. Och jag är rätt säker på att @Gunnar kommer låsa och rensa även denna tråd. Tyvärr för jag tycker domen är otroligt intressant att diskutera. Och DEN får man diskutera. Vad har framkommit i den, hur har domstolen resonerat, vad tycker man om det osv. Men man måste fortfarande för sånt som är ”utanför” domen förhålla sig till förtalslagstiftningen.

Och för de som inte vet så förtal innebär att utpeka någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Sen ska uppgiften fått spridning osv men det är uppfyllt på ett stort forum. Om man måste uttala sig, t ex i en polisutredning, så är man fri från ansvar så länge uppgiften är sann osv. Men sann eller ej spelar ingen roll i övrigt.
Hmm det här med förtal låter rörigt. Egentligen skulle allting kunna klassas som förtal?
Jag tänkte att förtal var mer att man sprider osanningar om en viss person. Men så är det alltså inte då?

Hmm det här med förtal låter rörigt. Egentligen skulle allting kunna klassas som förtal?
Jag tänkte att förtal var mer att man sprider osanningar om en viss person. Men så är det alltså inte då?
Nej förtal har inget att göra med om något är sant. Men det är otroligt många som tror det!

Dock så förtal faller sällan under allmänt åtal. Så oftast måste den som blivit förtalad själv driva frågan, alltså stämma personen som gjort uttalandena.

Det kommer i höst bli ett stort mål om förtal, drivet under allmänt åtal av åklagare. En person, en profilerad barnrättsaktivist, som har många följare på sociala medier och som upprepat lagt ut namn och bild på dömda våldtäktsmän samt uppgifter om själva gärningen. Han står åtalad för flera fall av grovt förtal. Döms han (vilket han nog gör) väntar fängelsestraff.

Nej förtal har inget att göra med om något är sant. Men det är otroligt många som tror det!

Dock så förtal faller sällan under allmänt åtal. Så oftast måste den som blivit förtalad själv driva frågan, alltså stämma personen som gjort uttalandena.

Det kommer i höst bli ett stort mål om förtal, drivet under allmänt åtal av åklagare. En person, en profilerad barnrättsaktivist, som har många följare på sociala medier och som upprepat lagt ut namn och bild på dömda våldtäktsmän samt uppgifter om själva gärningen. Han står åtalad för flera fall av grovt förtal. Döms han (vilket han nog gör) väntar fängelsestraff.
Jag tycker den lagen är så konstig. Man ska skydda förövarna/brottslingarna men inte skydda offren eller möjliga framtida offer.
Jag kanske tänker helt fel här men om man gör något brottsligt så får man också ta konsekvenserna av det. Att skydda brottslingar gör ju inte att det blir mindre avskräckande att begå brott.

Ja, kallas även ”BBS-lagen” den används dock väldigt sällan. Men ibland händer det. Förenklat så innebär den ett krav att ansvarig för ett forum måste ha skälig övervakning och rutiner osv för att ta bort inlägg som är uppenbart brottsliga när det gäller vissa brott. Den har dock såvitt jag vet enbart lett till en fällande dom, för hets mot folkgrupp. I höstas friades flashbacks VD för hets mot folkgrupp så flashbacks system ansåg (med nöd och näppe) tillräckligt för att han inte skulle anses som grovt oaktsam. (Han ansåg att de inte kunde tagit bort inläggen då de inte rapporterats och han därför inte uppmärksammat dem)

Jag tycker den lagen är så konstig. Man ska skydda förövarna/brottslingarna men inte skydda offren eller möjliga framtida offer.
Jag kanske tänker helt fel här men om man gör något brottsligt så får man också ta konsekvenserna av det. Att skydda brottslingar gör ju inte att det blir mindre avskräckande att begå brott.
Jag håller i sak med dig, samtidigt kan jag också förstå syftet. Om man begått ett brott, avtjänat sitt straff osv - då ska man inte behöva att hela tiden hängas ut som brottsling osv. Det gör det otroligt svårt att starta om och leva ett normalt liv. Det riskerar även att påverka personens möjligheter att försörja sig, måendet mm vilket ger ökade samhällskostnader

Tidigare har jag känt att när det gäller allvarlig brottslighet borde det finnas undantag. Tex våldtäkt. Men med samtyckeslagstiftningen tycker jag inte det.

Så - jag är kluven mellan att jag anser det skulle få varnas och att jag inte anser personer ska behöva stigmatiseras livslångt.

Men lagen behöver tveklöst göras om!

Som nämnt har Lena NoD stämt människor privat till höger och till vänster. Hon har inte vunnit ett enda mål trots det höga antal stämningar som nämnts.

Och på det har både myndigheter och domstolar bekräftat vad många, inte bara jag framfört sedan 2012.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka