Raderade inlägg, lagar, regler och moderering (utrbruten från Lena Natt och Dag döms till fängelse)

• Trådstartare Trådstartare Bowman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 1 044

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som nämnt har Lena NoD stämt människor privat till höger och till vänster. Hon har inte vunnit ett enda mål trots det höga antal stämningar som nämnts.

Och på det har både myndigheter och domstolar bekräftat vad många, inte bara jag framfört sedan 2012.
Ja och som jag skrev så det hon stämt för är påstående av typ ”Lena är dum i huvudet”. Inte påståenden om att hennes verksamhet saknat tillstånd och att hon utnyttjat ungdomar, haft olaglig galoppverksamhet osv som är sådant som du skrivit du försökt varna för tidigare men som
raderats.

Jag tycker det är bra att det skrivits i media om missförhållande i olika verksamheter.

Om jag inte minns helt fel, har väl tv-programmet Plus haft reportage om ridcentret.
Samt att tidningar tagit upp det och även att de tagit upp andra oseriösa verksamheter, där det verkat som såväl barn, hästar och personal inte haft det bra.

Ja och som jag skrev så det hon stämt för är påstående av typ ”Lena är dum i huvudet”. Inte påståenden om att hennes verksamhet saknat tillstånd och att hon utnyttjat ungdomar, haft olaglig galoppverksamhet osv som är sådant som du skrivit du försökt varna för tidigare men som
raderats.
Jag har i princip kontakt med alla VD'n stämt till höger och vänster. Och jag vet med det att det handlat om rätt mycket mer än vad som framkommit i media.

Och VD'n har i sammanhanget farit med rätt mycket osanning vilket lett till att vissa mål aldrig tagits upp och andra har hon förlorat.

Jag har hunnit glömma mer än de flesta vet om Akka Ridcenter. Men närmast all dokumentation mm är sparad. Från myndighetskontakter till sådant som direkt kan betraktas som förtal från VD'n.

Åklagaren har haft mycket som hon kunnat använda sig av. Och polisen har lärt sig mycket om hur inte minst galoppvärlden fungerar. Underlag som bidragit till det straff VD'n nu fått.

Jag tycker det är bra att det skrivits i media om missförhållande i olika verksamheter.

Om jag inte minns helt fel, har väl tv-programmet Plus haft reportage om ridcentret.
Samt att tidningar tagit upp det och även att de tagit upp andra oseriösa verksamheter, där det verkat som såväl barn, hästar och personal inte haft det bra.
Ja, SVT plus hade ett reportage om Akka Ridcenter. Uppgifterna kom från mig och den person jag stöttade efter det hon lurats på den "gymnasiala hästskötarutbildning" Lena NoD uppgav sig bedriva med Skolverkets, CSN's och Arbetsförmedlingen's namn utan tillstånd.

Det hade inte uppmärksammats om inte vi hade gått vidare efter det att kontakt tagits via Horseworker United...

Men @Bowman Kan du inte bara nöja dig med att det här är ett privatägt forum, för vilket forumägaren sätter reglerna (inom lagens råmärken).

Att Lena NoD stämt folk till höger och vänster, är ju bara vad vissa rättshaverister brukar göra. Att hon nu har ägnat flera år åt att överklaga myndighetsbeslut rörande hennes egen verksamhet är också vad man kan förvänta sig.

Sådan diverse skit som rör inte minst arbetsvillkor, och utnyttjande av unga både som arbetskraft och sexuellt, reagerade mina föräldrar på redan tidigt på 1970-talet då jag började rida. Och det var ändå på en jämförelsevis schysst ridskola.

De här problemen är stora i hästnäringen. Men. Det betyder inte att alla som inte omedelbart ger dig fritt utrymme att säga allt du vill säga därmed skyddar förövarna.

(Jag fattar ju vem du är, och jag vet din historia. Själv förmådde jag skydda mig. Andra gjorde det inte. Sådant varierar.)

Jag har i princip kontakt med alla VD'n stämt till höger och vänster. Och jag vet med det att det handlat om rätt mycket mer än vad som framkommit i media.

Och VD'n har i sammanhanget farit med rätt mycket osanning vilket lett till att vissa mål aldrig tagits upp och andra har hon förlorat.

Jag har hunnit glömma mer än de flesta vet om Akka Ridcenter. Men närmast all dokumentation mm är sparad. Från myndighetskontakter till sådant som direkt kan betraktas som förtal från VD'n.

Åklagaren har haft mycket som hon kunnat använda sig av. Och polisen har lärt sig mycket om hur inte minst galoppvärlden fungerar. Underlag som bidragit till det straff VD'n nu fått.
Jag uttalade mig bara om de stämningar som avgjorts med dom. Där har det handlat om personliga epitet motsvarande ungefär att hon är dum i huvudet. Inte alls uttalanden som de du önskar skulle tas upp i medier och forum för länge sedan.

Ett problem som jag har med sådana här trådar är att de ofta börjar relativt faktabaserade och sansade (och då kan jag verkligen också tycka att de har sin plats och sitt värde) men att de sedan mer och mer spårar ur och mestadels består av rykten och suspekta andrahandsversioner av saker och ting. Jag tar ALLT som skrivs i sådana här trådar med en nypa salt, speciellt som det skrivs mer eller mindre anonymt.

Tycker du att det är mot reglerna att det framförs att en ridlägerverksamhet har övernattningsförbud och med det brutit mot lagen och äventyrar säkerheten för barn och föräldrar?

Tycker du det bryter mot reglerna att det framförs att en tränare saknar tillstånd för hästverksamhet från Länsstyrelsen men ändå licensieras och stöds av ett förbund med krav på tillstånd?
Det kan du framföra oavsett om ridlägret har det eller inte. Hur ska man veta vad som är sant och falskt?

Du vill inte svara på vem som skyddats när det som nu kommit fram i ljuset mörklagts i över ett årtionde här på Bukefalos?

Du lämnar diskussionen här men förväntar dig att jag skall vara tillgänglig att lämna information på annan tid rörande en oseriös aktör utan tillstånd som begår eller begått lagöverträdelser?

Det istället för att man direkt här på plats skall få framföra information som kan styrkas av berörda myndigheter om nu någon orkar kontrollera.
Det handlar inte om mörkläggning, det handlar om att följa regler som uppställts för forumet. Det som också har "mörklagts" är om någon oförtjänt anklagas. Du får helt enkelt inte diskutera den typen av frågor. Det är @Gunnar regler som gäller och rätt normala för forum som överlever.

Genom att ta kontakt med berörd myndighet. Uppgiften raderades här på Bukefalos.

https://www.skd.se/nyheter/akka-riskerar-vite-trots-atgarder/
Ja, och det är något den som har en redaktionell verksamhet kan göra...

Det finns en anledning till att man antingen lägger sig i fåran med utgivningsbevis. Då är det utgivaren som har ett ansvar och då är det också de som sållar och utvärderar vilken information de kan verifiera för att sedan vidareförmedla.

Eller utanför den. Som med ett forum där det är medlemmarna själva som är den aktiva parten i diskussionen. Men då får man också hantera att det inte finns verifiering eller kvalitetssäkring av informationen. Och därmed att regler, innehåll och administration är utformade efter att det är den typen av verksamhet man har.

Det är bara onödigt och osakligt att misskreditera @Gunnar för att det inte är journalistisk verksamhet han bedriver. Plus att vi är en massa användare som vill ha den forumformen som är det som faktiskt erbjuds.

Det är inget som hindrar att du använder någon annan kanal för det du vill framföra, eller att du/andra bedriver andra verksamheter. Men varför så hårt driva en agenda om att det är fel att Buke är den typ av forum det är?

Ja, och det är något den som har en redaktionell verksamhet kan göra...

Det finns en anledning till att man antingen lägger sig i fåran med utgivningsbevis. Då är det utgivaren som har ett ansvar och då är det också de som sållar och utvärderar vilken information de kan verifiera för att sedan vidareförmedla.

Eller utanför den. Som med ett forum där det är medlemmarna själva som är den aktiva parten i diskussionen. Men då får man också hantera att det inte finns verifiering eller kvalitetssäkring av informationen. Och därmed att regler, innehåll och administration är utformade efter att det är den typen av verksamhet man har.

Det är bara onödigt och osakligt att misskreditera @Gunnar för att det inte är journalistisk verksamhet han bedriver. Plus att vi är en massa användare som vill ha den forumformen som är det som faktiskt erbjuds.

Det är inget som hindrar att du använder någon annan kanal för det du vill framföra, eller att du/andra bedriver andra verksamheter. Men varför så hårt driva en agenda om att det är fel att Buke är den typ av forum det är?
Faktum är att verksamheter som Akka Ridcenter har diskuterats här i årtionden där sanningen konsekvent raderats vilket gjort att barn fått övernatta på en hästverksamhet med så stora säkerhetsbrister att de fick övernattningsförbud direkt efter tillsyn.

Bukefalos är fortfarande en av de platser som når ut till flest människor inom hästnäringen. Och då även till föräldrar och barn som många gånger tagit för givet att hästverksamheter med ridläger har tillstånd och följer gällande lagstiftning.

Tycker du verkligen det är ok att barn får övernatta på ridläger utan tillstånd, brandlarm, nõdutgångar mm?

Faktum är att verksamheter som Akka Ridcenter har diskuterats här i årtionden där sanningen konsekvent raderats vilket gjort att barn fått övernatta på en hästverksamhet med så stora säkerhetsbrister att de fick övernattningsförbud direkt efter tillsyn.

Bukefalos är fortfarande en av de platser som når ut till flest människor inom hästnäringen. Och då även till föräldrar och barn som många gånger tagit för givet att hästverksamheter med ridläger har tillstånd och följer gällande lagstiftning.

Tycker du verkligen det är ok att barn får övernatta på ridläger utan tillstånd, brandlarm, nõdutgångar mm?
Nej, det är verkligen inte okej att barn övernattar på ridläger utan tillstånd, brandlarm och nödutgångar. MEN det är inte ett ansvar som vilar på Bukefalos att se till att detta inte händer. Det blir jättefel att säga att barn har övernattat på farliga ställen på grund av att inlägg har raderats på Bukefalos!

Nu har jag följt dina inlägg ett tag och ärligt talat vem är det du försöker beskylla här? Är det ditt egna dåliga samvete?

Du hänvisar till att ett forum ska ta ansvar och stå för det en användare skriver utan att ha belägg för att det är sant, men då det bryter mot gällande forums regler och raderas så är allt som hänt på AKKA Gunnars fel?

Var va du i allt det här? Varför vände du dig inte till polisen och drev ärendet där då i dom rätta kanalerna för? För att det saknades bevis? För att det inte fanns tillräckligt med underlag för dom att gå på då? Ändå kräver du att Gunnars ska gå på det när det inte räcker för myndigheterna? För hade det räckt hade dom ju gjort något tidigare?

Varför startade du inte en blogg, facebookgrupp eller använde andra social medier för att göra din röst hörd? Varför vänder du dig till ett forum där det bryter mot reglerna? Vad får du ut av det mer än att bråka för att försöka tvinga fram din egna vilja om vad du tycker att det borde vara?

Jag försvarar inte på nåt sätt vad du råkat ut för, men att lägga tyngd på forumet och Gunnar är väl knappast rätt när DET BRYTER MOT FORUMSREGLERNA. Du bryter ju mot reglerna. Vad är vitsen med det? För det är ju precis på ett sätt vad AKKA gjort, brutit mot regler och lagar.

Förstå mig rätt här, du verkar ha lagt ner ett enormt jobb på att bistå myndigheterna med info så att det gjorts åtgärder vilket jag tycker är jättebra på alla sätt och vis, men din ilska mot att du själv bryter reglerna på ett forum och att ingen stryker dig medhårs för att du har varit utsatt för hemska saker gör det inte rätt någonstans.

Vill man vara på forumet så får man acceptera och följa reglerna. Så enkelt är det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka