Radiotjänst har skickat räkning

Det anses ur lagens mening att de har uppfyllt sin upplysningsplikt i det läget.

Vad gäller att smyga omkring, de får pejla.
Och det blir inte hemfridsbrott om man har ärende - de har ärende att utföra kontroll.
Så jo de får vara ganska så störande.

Om det är bra eller inte är en annan fråga men det är ju så många som är störande utan för den skull vara olagliga eller gå att lagföra.


Jag har inte sagt något om huruvida man ska kunna anmäla smygandet eller ej.

Jag undrar bara vad som händer om man i stundens hetta till exempel råkar släppa hunden/hästen/försvarsspreja/jaga iväg/ringa polisen på smygaren i tron om att det var en inbrottstjuv till exempel eftersom det ärligt talat nu inte är särskilt många tomtar som smyger runt hus och spanar i fönster. Hur pass mycket får man "försvara" sig, eller får man inte det mot just radiotjänst?

Och så undrar jag hur man kan uppfylla sin upplysningsplikt genom att framföra ett meddelande i de medier som personen i fråga uttryckligen sagt att denne inte brukar? Vilket inte behöver vara en direkt fråga till just inte_ung utan bara en fundering i allmänhet.
 
Jag har aldrig haft problem med RT. Flyttade en hel del under en period (några år), var inga problem att säga upp min licens och få igen pengar när jag bodde med någon som redan betalade, det gjordes med ett samtal. Vid något tillfälle bodde jag utan tv, det godtogs utan problem. När en tv sa "Poff!" och dog så ringde jag och sa att tv:n gått sönder och att jag inte skulle köpa någon ny eftersom jag skulle flytta några veckor senare. Hade betalat avgiften rätt nyligen när jag ringde in, fick igen pengarna från och med den dag jag anmälde att apparaten gått sönder.

Märkligt att vissa har sådana enorma problem och för vissa är det helt friktionsfritt.
 
Jag undrar bara vad som händer om man i stundens hetta till exempel råkar släppa hunden/hästen/försvarsspreja/jaga iväg/ringa polisen på smygaren i tron om att det var en inbrottstjuv till exempel eftersom det ärligt talat nu inte är särskilt många tomtar som smyger runt hus och spanar i fönster. Hur pass mycket får man "försvara" sig, eller får man inte det mot just radiotjänst?
Samma sak som händer om man gör det mot en inbrottstjuv.
Med hunden har man alltid strikt ansvar och f.ö. så är det inte mer våld än nöden kräver som gäller.
 
Nope, när man köper en TV så tar dom uppgifter om köparen. Det vet jag att Elgiganten gjort i över 10 år nu.
O_o Vi köpte en tv i julas till sonen i julklapp, vi uppgav varken namn eller adress... Fast å andra sidan så betalde vi med kort så de kanske tar uppgifterna därifrån? Netonnet var det om det gör någon skillnad... ;)
 
O_o Vi köpte en tv i julas till sonen i julklapp, vi uppgav varken namn eller adress... Fast å andra sidan så betalde vi med kort så de kanske tar uppgifterna därifrån? Netonnet var det om det gör någon skillnad... ;)

Jag kommer ihåg att säljaren sa åt mig att dom anmäler TV- innehav till RT men det var över 10 år sedan jag köpte den så det kan ju har ändrats.
 
@kryddelydd Som sagt, jag har frågat radiotjänst flera gånger och de har alla sagt att det är vad som gäller. Det här är liksom ingenting jag sitter och hittar på.

Orkar ärligt talat inte diskutera det här med dig, tycker din ton är så jävla trist.
 
Här står det klart och tydligt:

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundse...io--och-tv-avgift-for-en-trasig-tv-mottagare/

TV:n måste vara "ohjälpligt obrukbar" för att man inte ska behöva betala för den. Vidare:

"Det har ingen betydelse att man inte kan ta del av programsändningarna t.ex. på grund av att man har en trasig antenn eller att tv-apparaten, videon, boxen m.m. är trasig och att man därmed inte kan använda sin tv-mottagare."

Det är alltså inte alls ett "absurt hypotetiskt exempel" utan helt jävla korrekt uppfattat att även om TV:n är trasig ska den betalas för, oavsett var i ens hem den står. Vilket är exakt samma information som jag fått via telefon tre gånger. Det vill säga går min TV sönder och jag vill fixa den vid något tillfälle, men inte har råd just nu, och jag ställer ner den i källaren så ska jag pröjsa. Det kan ju @kryddelydd tycka är rimligt men det gör inte jag.
 
Alltså nu har RT nått en ny nivå av stalking!
Jag har haft en lugn dag på jobbet idag och tittat in i denna tråden då och då under hela dagen. Och nyss ringde de från RT!!
Jag hoppas att det var en ren slump att de ringde, fy va creepy det hade varit annars!
 
Man kan ju fundera över hur mycket pengar av de de driver in som går till alla tjänster som ringer runt och frågar om man har tv, plus de som hanterar alla fakturor osv.

Hur svårt kan det vara att lägga in en liten notis i grundlagen att 0,01% av all skatt eller vad som är en lagom andel som blir samma summa typ som idag, ska gå till public service. Och så kan de skapa bra radio och tv för alla pengarna. En grundlag ändras ju inte så lätt via budget hit och dit så de kan fortsätta vara opolitiska.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 528
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 835
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 299
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp