Radiotjänst har skickat räkning

Man kan vara pragmatiker och ändå kunna diskutera lagar och reglers nödvändighet och rimlighet. Men du behöver såklart inte.

Absolut.
Men då kan man ju välja ett rimligt exempel om man vill problematisera, och inte ett icke-problem.
En någorlunda intelligent person som ens "hotas" med att betala TV-avgift för sin trasiga TV, torde göra sig av med problemet. Antingen genom att inte nämna den trasiga TV:n eller genom att göra sig av med den eftersom den ändå är trasig.

Och som @Inte_Ung skrivit; en obrukbar TV räknas inte som TV så ditt exempel är ett absurt hypotetiskt exempel.
 
Men alltså om jag nu har läst på rätt ställe:


27 § Innan särskild avgiftskontroll utförs skall RIKAB i god
tid och på lämpligt sätt underrätta de boende inom området. Lag (2006:798).

28 § Särskild avgiftskontroll skall bedrivas så att onödigt besvär för
den enskilde undviks.

Så verkar det inte inkuldera att smyga utanför persiennerna hos folk i mörkret och spana in? Rimligtvis borde ju den enskilde bli synnerligen besvärad och otrygg av att bli stirrad på inne i sitt hus? Och hur ofta blir man informerad på lämpligt vis? SVT brukar ju ha som små infosnuttarna med "just nu gör vi kontroll i områdena ... och ...". Men förutsatt att man nu verkligen inte har någon TV då, då får man ju inte se meddelandena. Har någon i den här tråden blivit informerad på något annat sätt? Tänk om man råkar släppa rottweilern på "inbrottstjuven" på sin egen gård?
 
Men alltså om jag nu har läst på rätt ställe:


27 § Innan särskild avgiftskontroll utförs skall RIKAB i god
tid och på lämpligt sätt underrätta de boende inom området. Lag (2006:798).

28 § Särskild avgiftskontroll skall bedrivas så att onödigt besvär för
den enskilde undviks.

Så verkar det inte inkuldera att smyga utanför persiennerna hos folk i mörkret och spana in? Rimligtvis borde ju den enskilde bli synnerligen besvärad och otrygg av att bli stirrad på inne i sitt hus? Och hur ofta blir man informerad på lämpligt vis? SVT brukar ju ha som små infosnuttarna med "just nu gör vi kontroll i områdena ... och ...". Men förutsatt att man nu verkligen inte har någon TV då, då får man ju inte se meddelandena. Har någon i den här tråden blivit informerad på något annat sätt? Tänk om man råkar släppa rottweilern på "inbrottstjuven" på sin egen gård?

När jag precis skaffat mig min första egna lägenhet knackade radiotjänst på hemma hos mig redan efter en vecka. Jag hade inte fått någon information om att kontroll skulle ske i mitt område, men då ska man ju också ha möjlighet att få informationen, som du säger.
 
I såna fall får du upplysa Radiotjänst om det. De har själva sagt det till mig på telefon vid minst tre olika tillfällen.
Varför skulle jag göra det?
Jag har inget problem med Radiotjänst.
Men det står i lagen om TV-avgifter som jag länkade till för dem som behöver det.

Om jag skulle ägna min tid åt att berätta för alla som gör fel att de gör fel så skulle jag inte varken hinna annat eller ens det och bli tokig på kuppen, så det låter jag bli.
 
SVT brukar ju ha som små infosnuttarna med "just nu gör vi kontroll i områdena ... och ...".
Det anses ur lagens mening att de har uppfyllt sin upplysningsplikt i det läget.

Vad gäller att smyga omkring, de får pejla.
Och det blir inte hemfridsbrott om man har ärende - de har ärende att utföra kontroll.
Så jo de får vara ganska så störande.

Om det är bra eller inte är en annan fråga men det är ju så många som är störande utan för den skull vara olagliga eller gå att lagföra.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 920
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 840
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 674
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 299
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp