Radiotjänst har skickat räkning

Jag som inte har kunnat ta emot TV på över tio år vet inte ens hur tekniken fungerar längre. Däremot har jag förstått att den där gamla burken som är gjord för att kopplas in i en antenn på taket inte alls klarar av att ta emot de sändningar som finns numera, utan en måste köpa till en separat låda för det. Räknas den gamla bildskärmen ändå som en TV-mottagare? Är inte det ganska konstigt?

Dig håller jag med!
Det borde vara digitalboxen (eller vad man nu måste ha för mojäng för att ta emot sändningarna) som räknas som TV-mottagare.
 
Jag som inte har kunnat ta emot TV på över tio år vet inte ens hur tekniken fungerar längre. Däremot har jag förstått att den där gamla burken som är gjord för att kopplas in i en antenn på taket inte alls klarar av att ta emot de sändningar som finns numera, utan en måste köpa till en separat låda för det. Räknas den gamla bildskärmen ändå som en TV-mottagare? Är inte det ganska konstigt?

Jag är nog lika tekniskt o-orienterad som du vad gäller den omständigheten om den räknas som fungerande eller inte. Men jag kan tycka att det är ganska relevant att det inte funkar utan den där extra lådan. De borde vara rapporterade vid försäljning de med?
 
Jag som inte har kunnat ta emot TV på över tio år vet inte ens hur tekniken fungerar längre. Däremot har jag förstått att den där gamla burken som är gjord för att kopplas in i en antenn på taket inte alls klarar av att ta emot de sändningar som finns numera, utan en måste köpa till en separat låda för det. Räknas den gamla bildskärmen ändå som en TV-mottagare? Är inte det ganska konstigt?

De flesta TV-apparater (om inte alla?) som släppts de senare åren har en enkel inbyggd digitalbox. De flesta har också plats för kort som behövs för vissa kanaler.
 
De flesta TV-apparater (om inte alla?) som släppts de senare åren har en enkel inbyggd digitalbox. De flesta har också plats för kort som behövs för vissa kanaler.
Allt är relativt. Min "nya" storskärm fick jag av en kompis som fått den av sitt X mamma för att den då betraktades som gammal. Och jag har haft den i flera år. Den är alltså långt äldre än de digitala TV-sändningarna.

Jag är knappast ensam om att föredra begagnad elektronik.
 
Allt är relativt. Min "nya" storskärm fick jag av en kompis som fått den av sitt X mamma för att den då betraktades som gammal. Och jag har haft den i flera år. Den är alltså långt äldre än de digitala TV-sändningarna.

Jag är knappast ensam om att föredra begagnad elektronik.

Givetvis. Jag kommenterade bara att det inte längre nödvändigtvis behövs en extern låda för att ta emot digitala sändningar, beroende på hur gammal TV:n är.
 
Jag kan hålla med om inkomstprövad. Men inte att man ska betala mer ju mer man tjänar. Utan bara en möjlighet att betala mindre om man har väldigt låg inkomst.
En fast avgift som man bara behöver betala om man tjänar tillräckligt mycket.
Eller som dagisavgiften, stigande med tak, kanske är bäst?
 
En vän köpte TV för ett år sedan. Den kräver låda. Kanske beror på prisklass?

Min stora TV var rätt dyr med lite extra lull-lull och den har en inbyggd box. Min mindre extra-TV är inköpt senare än den stora och har också inbyggd box men var betydligt billigare och utan övrigt lull-lull. De är av två olika märken så det kanske inte bara är priset utan också att vissa märken prioriterat det?
 
Ett ex till mig köpte en TV på Netonnet och lämnade uppgifter, efter det fick han hem en faktura från radiotjänst - bara så där. Tänker rent spontant - vad händer om man köper TV till nån i present?!
Ja du, försäljarna har skyldighet att rapportera TV-försäljning.
Om det skall vara en present så måste man kanske ange det till försäljaren då?
 
Dig håller jag med!
Det borde vara digitalboxen (eller vad man nu måste ha för mojäng för att ta emot sändningarna) som räknas som TV-mottagare.

Då behöver inte jag betala något då för jag har grundutbudet via antennuttaget, här behövs det ingen box för att kunna se på TV.
 
En vän köpte TV för ett år sedan. Den kräver låda. Kanske beror på prisklass?
Nej det beror på vad man vill se.
Det finns en nyare teknik för HD och för att packa in fler kanaler på frekvenserna, det kan kräva låda även till en nyare TV.
Men licenskanalerna och de fria kanalerna ligger på den äldre digitala tekniken och kan ses.
 
Då behöver inte jag betala något då för jag har grundutbudet via antennuttaget, här behövs det ingen box för att kunna se på TV.
Jo för du har då tillgång till mottagare via din hyresvärd.
Antagligen är det då t.o.m. så illa att det kan räknas som att du har mottagare även om du inte har TV.

Det finns alltså en central digitalbox i huset.
 
Jo för du har då tillgång till mottagare via din hyresvärd.
Antagligen är det då t.o.m. så illa att det kan räknas som att du har mottagare även om du inte har TV.

Det finns alltså en central digitalbox i huset.

Då borde den som äger huset betala det eftersom det är deras box. Tycker jag, men det gör nog inte dom :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 949
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 840
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 674
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 299
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp