Bukefalos 28 år!

Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

diabla

Trådstartare
jag har längtat efter denna tiden i mitt liv så länge jag kan minnas. att tjäna tillräckligt mycket för att kunna köpa min alldeles egna lilla häst. Åh jag kan börja gråta när jag tänker på det.

Jag har bra stallplats på gång och jag har tillräckligt med pengar för att kunna köpa en bra häst som har erfarenhet och som är utbildad.

Varje gång jag kollar på annonser så blir jag rädd och hittar fel med hästarna för att jag ska kunna övertala mig själv att det inte är nån bra ide att köpa just den hästen.

Jag är rädd för att köpa fel häst och att det inte kommer att bli så sagoligt bra som jag har drömt om i alla år. Tänk om jag köper en häst och så blir det fel – tänk om hästen är dum elller elak och vi inte kommer överens, tänk om den har en dold skada, tänk om jag inte kan tillräckligt mycket och hästen får nått fel pga av mig. etc. etc.

Kan ni övertala mig att allting kommer att bli bra och att om jag köper fel häst så fixar det sig?

ge mig några goda råd!

Jag tänker bara på allt det dåliga som kan hända, kan ni berätta om hur bra det var när ni köpte häst så att jag vet hur underbart det kan vara?
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Jag har också drömt om egen häst hela livet och var 37 när drömmen äntligen blev sann. I mitt fall var det dock mer en impulshandling att det blev häst just där och då. En riktigt bra häst (för mina behov), som jag kände väl till, blev till salu och jag slog till.

Du tänker och planerar mycket. På ett sätt är det naturligtvis jättebra. Men samtidigt känns det som att du bygger upp ouppnåeliga förväntningar. Ingen häst är perfekt och det är heller ingen människa. Hur noga man än väljer kan saker hända. Min häst var t.ex. kärnfrisk och hade i stort sett aldrig varit halt (var 15 år vid köpet). Nu har han blivit sparkad i hagen och är knackig. Vem vet hur länge det tar för honom att bli bra. Det tog flera månader för oss att börja bli kompisar, och jag tycker fortfarande vi har en lång väg kvar även om det har blivit bättre.

Jag känner som så att om man bara har rimligt ställda förväntningar så finns det egentligen inte så mycket att förlora. De flesta problem kan man jobba med, om man bara har tålamod och bra hjälp. Om du och hästen inte passar ihop kan du sälja den. Men om man ser framför sig att man själv och hästen ska bli bästa kompisar efter en vecka och att allting ska funka perfekt, då är man nästan garanterad en besvikelse.

Jag säger go for it! Ta med dig någon du litar på när du tittar på häst, provrid flera gånger och lita på ditt hjärta. Känns det fel, köp inte, hur bra hästen än är på pappret.
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Den största tjänsten du gör dig själv är att sluta glorifiera hästägandet ;) Det finns inget hästägande som är underbart varje dag a la hästromanerna för tonåringar ;)

Jag brukar tänka att klarar jag de svårigheter som uppstår, så är de inte tillräckligt avskräckande för mig för att avstå att ha häst. Nu har jag ju haft häst innan, men hade ett uppehåll på nästan 10 år mellan min tredje och min fjärde. Så lite nystart var det ju.
Självklart saknade jag allt det där gulligullandet, mysiga skogsturer osv men samtidigt kände jag att det är en tröskel att ta sig över i början av hästägandet. Innan det blir ens livsstil så är det lite kämpigt att gå igenom alla faser av att upptäcka sånt man inte hade en tanke på. Alla smådetaljer, som man heller inte lär sig på annat vis än genom att just ha häst.

Så, ha med dig en erfaren hästmänniska. Som känner dig som ryttare. Och så är du noga med att kolla upp skadehistorik osv för att om möjligt undvika tråkiga överraskningar. Prova hästen i olika miljöer, gärna flera gånger. Gör lite research (mkt kan man hitta genom att detektiva på nätet)... Sedan får man alltid ha i åtanke att hästköp är en risk, det kan gå snett och det kan gå jättebra. Men gör man ordentliga kontroller innan man köper och tar hem hästen, så har man iaf gjort det man kan. Sedan är det bara att blunda och hoppa och se till att man kalkylerat rätt vad gäller tidskontot och den ekonomiska bufferten ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Jag kan förstå att du är nervös. Har man planerat, sparat och lagt ner tanke i ett framtida hästköp så blir det nervöst.

Jag själv va nyss fyllda 20, arbetslös och utan körkort. Hade ca 8 km till stallet och då en ofta oplogad väg utan gatulysen:o. Ett sjukt impulsköp som kanske inte va det smartaste om man som utomstående får höra talas om. *hrm*

I vilket fall så fick det mej att ta mej i kragen. Se till att jag fick jobba mer. (hade ca 10 timanställningar). Jag skaffade körkort och bil för att kunna ha hästen. Jag lärde mej ta ansvar på riktigt och jag växte enormt med uppgiften som hästägare.
Dum som jag va hade jag inte heller nån försäkring och hästkraken skadade sej såklart. Fick tjäna ihop veterinärkostnaden med att jaga timmar.
Hur struligt det hela än va så led aldrig pållen av något då jag alltid satte henne först. Sen om jag fick leva på makaroner i en månad så va det värt det.. Att hon hade det bra va det viktigaste och hon är min bästa vän. Jag säljer henne aldrig men har fodrat ut henne. Jag skärpte mej ju och hade det fantastiskt med den hästen. Sen kom barnen och tiden försvann helt. Jag älskade varje minut i stallet och varje ridtur. Men då ridturerna blev färre och färre pga tidsbrist så fick jag så lov att inse att pållan inte hade det bra hos mej mer:(. Då tjejen som har henne är 10 gånger duktigare än jag så är det nu foder på livstid. Hästen är 9 så hon har många glada år framför sej. Jag skulle inte ha hjärta att ta hem henne från det stället ens om jag åter fick all tid i världen att ha häst igen.

Klarade jag av att ha häst och njuta av det så bör nog du kunna göra det oxå.
Det låter som du har tänkt till mkt mer än vad jag gjorde. Är man bara redo att offra sin tid och sina pengar och arbeta hårt så finns det inget roligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Jag gjorde alla missar man kunde göra då jag köpte min första ponny.
Jag var 15 år och överlycklig att få häst, vilken som helst!

Jag hade ridit en ponny några år. Han var ett as mot mig första året. Jag var livrädd för honom. Men vågade inte säga upp mig. Så jag åkte dit och avskydde all den tiden och honom.
Efter ett år hade jag blivit lite förälskad i den hemska ponnyn. Ägarinnan vågade inte rida honom. Så jag fick ha honom som min egen.
Hon bestämde sig dock efter ca 2,5 år för att sälja. Hon försökte få till honom. Men det blev tvärtom.
Hon fick honom utdömd för lynnesfel.
Jag grinade och hade mig. Så mina föräldrar köpte honom för slaktpris när jag intygad att han inte aaaalls var sååå dum eller farlig.
Enda besiktningen vi gjorde var med en besiktningsman för försäkring.
Då hade ponnyn också 100 kgs övervikt. :O
Han stod på havrehalm..
Han var heller inte snygg i modellen, överbyggd och framtung Islandskorsning.

Så vi köpte ponnyn som var livsfarlig och alldeles för svår för mig.
Men det är det bästa jag gjort!

Jag hade honom tills han blev 30 år och jag valde att låta honom somna in innan han blev dålig. Han var kärnfrisk och lärde mig så mycket under årens gång.
Han blev välutbildad i dressyren och lärde sig buga och ligga etc.
Den hästen var min andra halva.
Från att jag inte alls förstod honom så lärde jag mig honom utan och innan. Och han lärde sig få förtroende för inte bara mig, utan på slutet även andra till viss del iaf.

Jag hade aldrig klarat av honom utan tränare. Men med hjälp av tränare blev den hästen den bästa läromästare man kunde ha, just iom att han var svår både mentalt och fysiskt.

Skulle jag idag köpa häst skulle jag fundera mer kring valet av häst.
Vad vill jag med hästen?
Vad kan jag erbjuda den(i form av kunskapsnivå, sadelfasthet, kroppskontroll, utevistelse, foder, övrigt jobb)?
Vill jag ha en färdig att rida nu? Eller har jag tid och kunskap att utbilda själv?
Jag hade skrivit två listor: en med det jag vill ha i hästen och en med det jag absolut inte vill ha. Jag hade ev kunnat kompromissa med det jag vill ha. Men ALDRIG med det man inte vill ha.
Sen hade jag funderat kring vilka raser som enligt ovanstående kan vara intressanta.

Sen tycker jag du också ska se till att någon som känner dig som hästmänniska oh ryttare kan avgöra om du varrit realistisk i din bedömning av dig själv.
Provrid hästen fler ggr. Provrid flera hästar och ta inte första bästa. Provrid fler för att skaffa referensramar.
Se till att du har bra hjälp!
Besiktiga ordentligt!

Lycka till!
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Antingen tar man klivet och gör det man drömmer om och accepterar att det kan bli fel, men det vet du inte förens du testat?

Eller så lever man vidare och låter det vara just bara en dröm...

GÖR DET!! :love:
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Tuaphua och Lady_mike

åh vad härligt att läsa jag blir alldeles tårögd!!

tack alla ni för era råd!

det känns som ett så stort beslut så det är klart jag är nervös, som att jag beslutar mig för att skaffa barn.

jag ska åka på semester nästa vecka och sen när jag kommer tillbaka i slutet på september så ska jag köpa mig en hästar till salu tiding och ta tag i det här. och som ni säger, åka och provrida för att ha något att jämföra med och ta med min ridlärare, eller göra en video och ta med till min lärare.

tack ska ni ha ni är bäst bukefalister!!
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Här är en till som gjorde ett av dem största misstagen som förstagångs hästägare: Köpa en knappt utbildad varmblodig travhäst :D

..men det är det bästa jag gjort! Han har lärt mig så otroligt mycket :love:
I början tänkte jag "vad tusan har jag gett mig in på?!" men såhär 9 år senare så blev det hur perfekt som helst och vi har varit varandras läromästare mot nya mål hela tiden och han blev den perfekta hästen för mig och mina ändamål. Det viktigaste är att veta vad man själv är ute efter.

Jag gjorde ett misstag till: Jag besiktade inte.
Detta gjorde jag senare och jag hade bara ren tur då att han gick igenom fläckfritt. Det rekommenderar jag ingen att tumma på!

Nu när jag tänker på min situation och hur jag sett andras situationer vid hästköp som i vissa fall gått rätt åt skogen vill jag tipsa om:

-Sätt upp tydliga mål för dig själv (vad vill du med hästen)
-Vad ska hästen ha för egenskaper/vad ska den passa till/utbildninsnivå
-Söker du en lugn och trygg kompis eller en mer taggad/aktiv tränings och tävlinghäst? Hur får den vara respektive inte?
-Provrid hästar i massor! Ta inte första bästa och inga förhastade beslut, fundera gärna lite och förälska dig allra helst inte i hästen i annonsen! Ha is i magen så att säga och ha inte för höga förhoppningar utan ha hellre neutral inställning även om annonstexten är allt du letar efter.

Jag tror på att man minimerar risken att det blir fel om man tänker sig för innan, planerar och tar det i godan ro. Leta hellre hästar i ett helt år än att ta första bästa om det så krävs. Nöj dig inte förns det klickar!

Ang dolda skador osv. Se till att undersöka så mycket som går genom att i princip korsförhöra ägare, kanske kontakta ägare före det. Dessutom ska man enligt mig ha full rätt att kunna få ta del av hästens historik på kliniker. Blir ägaren motsträvig på den punkten så är något fel. Kontakta försäkringsbolag osv för att se om några reservationer finns. Leta på uppgifter på nätet, ja lek lite detektiv helt enkelt. Jag ser inget fel alls i den punkten att vara lite misstänksam faktiskt.
Framförallt, om man har en potentiell kandidat - Besikta hästen, ordentligt!

Enl ovan tycker jag man har en bra grund att stå på, men sen måste man våga chansa lite också och ta steget. Att äga häst är inte någon romans eller dans på rosor varje dag, det är djur och man kan inte förutspå exakt allting utan man måste chansa också på att det blir bra. Majoriteten av alla hästköp blir ändå lyckade.

Ang kunskap så gäller ju också att alla kan inte allt. Att ta hjälp av duktiga tränare så kommer man långt de gånger man känner sig osäker. Att tänka öppet och be om hjälp när det behövs är något som man kommer att få göra hela sitt liv med häst. Så för mig är det inte ett hinder, har man inte kunskapen får man skaffa sig den och det får man göra hela tiden. När det blir farligt är däremot att ha inställningen "jag kan allt" är vad jag upplevt. Blir något tokigt som du själv inte förstår dig på - be om hjälp!

Som tidigare skrivet: Fånga drömmen och gör det! Blir det fel så blir det, men det är inte kört då heller utan går alltid att rätta till. Men det är alltid bättre att prova än att inte ha provat alls..för då kan du inte veta
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Jag köpte häst sedan jag ridit i 10 år på ridskola och hela somrarna hos kompisar, stängslat, mockat och slitit. Min tanke var att jag skulle fortsätta på ridskola och mest köpa en egen häst för att pyssla med, lära känna och sätta matchande benlindor på. Jag kollade på lite vbltravare men en kompis föreslog kallblod och jag köpte det första jag hittade. En 5-årig valack som varit i träning ett halvår och sedan gått på bete. Han hade bara en växel och det var full fart framåt oavsett om någon höll i snöre, han gick igenom staket och jag som var van att rida ridhästar, började hans träning genom att träna på galopp barbacka. Hade inte en aning om att travhästar pullar ganska hårt... det tog lååång tid att få honom lydig för avsaktningar efter den starten :D. Några matchande benlindor blev det inte tal om, han stod helt enkelt inte still tillräckligt länge för den sortens oviktigheter. Vi lärde oss massor och han var en fantastisk individ som jag haft mycket kul med men hade han inte varit så fantastiskt snäll och jag så pass ridvan hade jag nog blivit skrämd för han var verkligen hänsynslös där i början.
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Jag skulle egentligen inte köpa häst alls.. Letade efter foderhäst. Men självklart kollar man på till salu hästar också. Fastnade för en bild, hästen var inte så himla snygg på bilden direkt men jag fastnade för färgen. Beskrivningen på hästen var en lätthanterlig häst, lite svårriden och inte en häst för nybörjare. Jag som då ridit i typ ett halvår blev helt kär i hästen. Vi åkte och provred, min tränare satt upp och min mamma satt upp. Alla tyckte att med lite (mycket) jobb så skulle hon bli bra.
Hon var inte så dyr så vi slog till. Några veckor senare blev hon helt konstig och slängde av folk. Någon hon aldrig haft tendenser till att göra tidigare. Enligt då förra vet, tränare och familjen.

Men jag gav inte upp, och nu är hon världens härligaste häst när vi lärt känna varandra. Så man vet aldrig hur hästen kommer att vara när den väl kommer till dig. Jag gjorde väl felet att jag inte tog mig tiden att lära känna henne, och låta henne lära känna mig innan träningarna sattes igång ordentligt och allt blev för mycket. Men som sagt, nu ett halvår senare kan man inte tro att hon höll på med sånt! Det är en helt annan häst och vi litar på varandra.

Så gå på magkänslan när du köper en häst. För man vet aldrig hur det blir som sagt. Förhoppningsvis blir det bra från en början! Annars är det bara att fortsätta att jobba från marken tills ni litar på varandra.
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

KL
Jag köpte min första häst då jag hade varit medryttare på henne och sedan haft henne på foder. Jag visste precis vad jag skulle få, och det kändes jättebra. Ett tips!
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Jag köpte min första egna häst förra onsdagen och jag är helt förälskad! Hon är stencool och världens gosigaste. Jag har inte hoppat upp än utan har bara gått promenader i skogen där vi tränat på röstkommandon osv, gosat och borstat (och suttit och glott i hagen, hehe) för att lära känna henne från marken. Hon är så otroligt välhanterad och vi kommer så bra överens (än så länge). Jag är dock väl medveten om att det kan komma att ändra sig men jag håller tummarna och tar det långsamt :) Jag är precis som du riktigt nervös fortfarande för att någonting ska gå fel, men då får man reda ut det då. Jag har en helt fantastisk stallkompis som jag kan fråga om allt och som har mycket hästerfarenhet, det tror jag är väldigt viktigt när man köper sin första :)
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Första hästen (ponnyn) var inte underbar. Dock var jag liten då och du antar jag är i vuxen ålder, så det är ju stor skillnad. Men heta tips är att inte köpa en för svår häst och röntga igenom hästen, samt kolla upp historik. Är den tävlad så kolla om du ser några avvikelser i resultaten osv. :)
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Jag var 18år när jag köpte första hästen, en oinriden 3åring som jag red in själv :) fick mycket hjälp av tränare och överlag så var det väldigt roligt :) jag fick som sagt mycket hjälp av andra kunniga, tränade mycket för instruktör och hade en häst med mycket trevligt psyke :) var för övrigt första hästen som jag red in också. Han blev en väldigt trevlig ridhäst, men sålde honom när han var 5. Jag ville tävla och han räckte inte till på den nivån som jag hade tänkt och ville tävla på. Sålde honom för två år sedan som familjehäst :) Ångrar lite idag att jag sålde honom ändå, han var verkligen en super trevlig ridhäst och man kunde alltid lita på honom! Men ibland räcker inte ekonomin till när man är fattig student -tyvärr.. och fick välja mellan mina två bästa vänner. Behållde stot som jag köpte något år efter honom pga hon har helt enkelt mer kapacitet .
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Jag tycker att det finns en övertro till röntgen. När min var till salu var jag noga med att poängtera att jag inte går med på besiktning med röntgen. Jag känner hästen utan och innan sedan föl, den har ridits i enlighet med ålder hela sitt liv och aldrig varit ofräsch. För mig betyder det att hästen är hel, sedan vad som händer i framtiden vet ingen men jag rider henne fullt ut fram till den dagen annat visar sig. Jag vill inte ha kända röngenförändringar som ska förfölja hästen hela livet vad gäller reservationer i försäkringar, nedsatt värde osv så länge hästen aldrig lidit av dem eller de på annat vis visat någon påverkan. Allra minst vill jag ha en osäljbar häst pga nåt som aldrig haft någon betydelse för henne hittills.
Det är risker jag som säljare inte tar för en häst i hennes prisklass (under 100k). Däremot har jag erbjudit fullmakter till försäkringsbolag, veterinärer och kontaktuppgifter till uppfödaren.

Dessutom finns det väldigt mkt avvikelser man inte ens ser på röntgen. Jag tycker det säger mer om hästen att kolla upp dess historik, ev uppehåll i tävlingssäsonger och höra mig för med tränare och tidigare ägare.
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Hej!

Min första häst var ett otroligt felköp, jag föll för färgen och tog hem en alldeles för grön häst som omgående slängde av mig så jag bröt handleden och blev livrädd för att rida. Det tog ett par år (och ytterligare en häst) innan jag kom över rädslan tillsammans med min förra häst.

Den hästen var verkligen universums underbaraste häst, hon tog hand om sin ryttare, hon tog hand om andra hästars ryttare, hon anpassade sig efter vem som höll på med henne och vi hade så kul tillsammans, både på kurser, träningar och rätt ut i skogen. På henne kom jag över min rädsla och fick uppleva såna där saker jag alltid drömt om - barbacka galopp över äng på skimmel med manen fladdrandes i ansiktet, hopp-och dressyrtävling på egen häst, mys och gos i stallet. Jag (och min sambo) fick otroligt många skratt, hon var verkligen en häst som bjöd på sig själv och vi saknar henne fortfarande 5 år efter att vi tvingades ta bort henne.

Med detta vill jag bara säga att jag är övertygad om att du kan hitta rätt häst, bara du inte tar första bästa. Åk runt och provrid flera, du kommer veta när du hittat rätt!

/Lavinia, föll för förra pållan vid första ögonkastet, hade troligtvis tagit hem henne även om hon slängt av mig på provridningen :-)
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Visst finns det en liten övertro men som köpare hade jag backat direkt om säljaren motsatt sig röntgen om jag begärde. Som köpare kan du aldrig lita på säljarens ord eller helt förlita dig på tidigare historik heller utan man får och bör undersöka hästen själv av den anledningen att undersökningsplikt existerar och det är upp till köparen att bevisa ev fynd eller skador senare om det inträffar nåt i samband med att kunna styrka att du undersökt den. Det kan bli riktigt tråkigt om man inte undersöker en häst ordentligt. Sen vill man gärna veta vilken häst man köper och dess skick främst idag då det uppkommer så mycket fuffens kring försäljning. Man vill inte riskera att köpa en trasig häst.

Historiken behöver inte följa hästen hela livet då du som ägare inte måste delge resultat till någon och klinik/veterinär har tystnadsplikt/får inte ge ut information utan godkännande. Detta gäller alla historiker som varje ägare har, dvs du som ägare nr 4 tex får inte veta tidigare ägares journaler utan gdk från var och en då ingen journal följer hästen utan det görs ny vid ägarbyte. Likaså här skulle jag backat om jag inte fick ta del av den informationen.

Att undgå röntgen vid vissa besiktningar i försäkringssammanhang tex är nog omöjligt.

Hittas fynd som inte varit problem och i samband med historiken finns det ett alternativ där veterinären fyller i att det inte har någon framtida påverkan om det inte finns starka skäl till att det kommer göra det. Reservationer kan man alltid få då f-bolag senare kan kräva röntgen.


Tänker just nu på en bekant med ny häst där hästen fick kollas nyligen då den blev ofräsch tidigt utan att ha blivit riden direkt och på den har det hittats röntgenfynd som är direkt avgörande/påvisar fel. Nu är frågan om, hur och när det uppstod, vem som gjort rätt och vem som gjort fel osv. En situation som hade kunnat undvikas om det gjordes ny röntgen innan köp oavsett vad historik säger, ägares ord eller referenserna sagt. I bästa fall tar f-bolag detta och i sämsta fall blir antingen köpare med obrukbar häst som måste opereras dyrt eller så blir det säljarens problem som får ta tillbaka hästen om denne undanhållit information.

För mig är en besiktning/röntgen ett slags kvitto på varans befintliga skick vid köp.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

Hur som kan både säljare och köpare råka i tråkigheter utan vidare undersökning av häst, besiktning och ev röntgen.

Om man som säljare tex styrker i ett kontrakt att hästen är fullt frisk så undanhåller man ju information (även omedvetet) om en skada uppkommer som tydligt bevisats att den inte uppkommit hos köparen om ingen besiktning eller röntgen är gjord och görs senare hos köparen

Om köpare däremot inte begär röntgen, besiktning, journaler mm så är ju hästen köpt i ovetande skick och kan troligen inte bevisa att skador uppkommit hos förra ägaren eller få ett köp att gå tillbaka. Säljare har här inte gett sitt ord på något.

Mycket är upp till köparen att ta reda på men som säljare får man inte undanhålla information varken medvetet eller omedvetet om köpare gör efterfrågningar i undersökningssyfte. Att säga "det behövs inte" är nog inte klokt.
 
Sv: Rädd för att köpa häst! hur var första hästen för er?

hej!

Min första häst var ett otroligt felköp, jag föll för färgen och tog hem en alldeles för grön häst som omgående slängde av mig så jag bröt handleden och blev livrädd för att rida.
:D:p
(ser den framför mig)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 564
Senast: Juli0a
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 428
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp