Bukefalos 28 år!

"Rädd" för hästar... lite hjälp?

A

Arios

Hoj! Mitt första inlägg här!! :cool:

Jag har ett problem...jag är "rädd" för hästar. Det är inte liksom så att jag tror dom planerar att skada mig eller är onda eller nåt. Men dom är så stora och även ifall det inte är deras avsikt så kan dom skada. I mina ögon är dom kringvandrande betongblock som kan krossa dig när dom känner för det.

Jag reagerar väldigt dåligt på sånt för min "rädsla" omvandlas alltid till våld eller vad man ska säga. Om jag blir rädd för något konfronterar jag det.:devil:

Hur som helst, jag vill gärna lära mig... har alltid haft väldigt bra hand om djur och även hästar... (även ifall jag inte kan något nämnvärt om dom) men det funkar inte när dom ska bråka för då vill jag bara nita dom då. Kan inte komma på någon vettig lösning på mitt problem. Det kanske inte ni kan heller men jag frågar iallefall. Vad ska jag göra?:confused:
 
Sv: "Rädd" för hästar... lite hjälp?

slappna av.
tro mig, du märker om hästen är "elak"...å då är de väl bara å hålla sig ifrån om int annat..
hästar är ju jättemysiga (oftast)..
 
Sv: "Rädd" för hästar... lite hjälp?

Börja med att umgås med lugna sansade hästar som inte bråkar och lär dig hur dom fungerar. För helt ärligt så om du tar till våld på fel häst, så är hästen MYCKET starkare och det blir mer farligt för dig än hästen.
Men ju mer du lär dig om hur hästar fungerar ju mindre blir risken att ska hamna i konflik för att du är rädd.
 
Sv: "Rädd" för hästar... lite hjälp?

Tack, ska försöka följa råden. Och inte slå ner någon.
 
Sv: "Rädd" för hästar... lite hjälp?

Hästar är för det mesta vänliga varelser som inte alls är ute efter att sparka, tränga eller bita människor. Träna lydnad på en lugn och snäll häst, dvs den ska stanna när du stannar, flytta sig när du ber om det, stå still när du säger det osv. När du får känslan av att du på ett vänligt sätt kan bestämma över en häst kommer du att känna dig säkare även med en bråkigare häst. Ta hjälp av en duktig hästmänniska som kan visa hur man gör. Våld löser absolut ingenting - det är mycket effektivare att ignorera dåligt uppförande och ge massor av beröm vid rätt uppförande. Om du är våldsam eller skriker förstår hästen med sitt begränsade förstånd inget annat än att något måste vara väldigt farligt eftersom människan blir så upprörd - och blir ännu bråkigare. Tips - läs boken "tänk som din häst"
 
Sv: "Rädd" för hästar... lite hjälp?

Håller med övriga...
Börja umgås med väldigt lugna sävliga hästar...
ju mer man umgås med hästar och lär sig om dem´, så lär man sig mer och mer att läsa av dem.
Man känner sig trygg och förstår hästars reaktioner på ett annat sätt, man jagar inte upp sig själv i tid och otid utan ser vad hästen är på G att göra och man reder ut situationer utan att bli särskilt upprörd.
Man lär sig också att se när det inte är läge att göra annat än att hålla sig undan... när det är allvar... :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 022
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 994
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp