Rädd häst? tuggar..

Yrja

Trådstartare
Antar att det är hit man borde vänta sig när det handlar om beteenden. Så jag provar.

Det är så att vi har ett äldre varmblodssto i vårat stall sedan 1 månad tillbaka. Hon är otroligt stressad hela tiden. Kastar med huvudet och hotar mot hästar som går förbi hennes box i gången, steppar fram när man leder, står inte till i gången och är hela tiden "på tårna". Med andra ord mår hon väldigt dåligt.

Har märkt att när man leder henne så blir hon smått omöjlig att nå, hon ser allt utom mig, och dessutom så tuggar hon hela tiden. Tuggandet, har jag lärt mig är ett sätt att underkasta sig, visa sig underlägsen. Men varför visar hon mig då ingen som helst uppmärksamhet? :confused: Är hon helt enkelt för rädd?

Ägarna till hästen har haft henne i ca 7-8 år och säger att hon alltid varit såhär. Men jag blir så ledsen när man inte ens försöker göra någonting åt det.
Det jag vill veta nu är väll vad ni tror att hon försöker säga. Kanske hur man ska gå tillväga. Hur man ska agera när man ska börja "prata" med henne och få kontakt från marken(NH).

Tacksam för alla svar!

//Lite ledsen tintilar... :(
 
det är inget underkastelse tugg, utan en del tuggar för att dom är just stressade eller otåliga.....istort sett ALLA i min stam gör så...dom lär sig av mamman...mina gör det när dom är otåliga eller förväntansfulla....det är inget man kan göra nåt åt...det är bara en ovana hästen fått....
 
Okej, då behöver jag inte känna mig helt okunnig iaf. :crazy:
Syftade inte på att jag tänkte göra något åt tuggandet. Utan snarare det som orsakar tuggandet. Dvs. stressen och räddslan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 660
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 652
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 560
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp