Bukefalos 28 år!

Rädd och osäker hund

gadriel

Trådstartare
Hur ska jag göra? Jag har en hund på prov idag och imorn. Jar har träffat han ett par gånger innan och var ganska skeptisk men ville se hur han fungerar på hemmaplan med min hund.

Enligt uppfödaren till hunden (inte hon som äger honom nu) ska rasen vaar reserverad mot folk men jag upplever det som att han är rädd och osäker. Vågar inte komma fram förrän efter en lång stund.

Jätterädd för min hund som jag ändå håller lugn och som inte visar minsta tendens till agression, tvärtom, försöker verkligen göra sig liten och inbjuda till lek.

Nu när vi kommit hem vågar han fortfarande inte riktigt komma fram och bli klappad.

Det här känns inte alls som en hund för oss, känns som han behöver en hel del jobb för att bli trygg i sig själv men hur ska jag bete mig nu medan han är här? Det känns inte som jag ska hålla på att "dalta" med honom så han tror att han ska vara rädd. Jag har mest ignorerat han nu efter promenaden, bara låtit honom vara. Några tips?

Hur mycket jobb är det för att få en sån här hund "normal" eller kommer han alltid att vara sån? *nyfiken*. Familjen som har honom har ingen hundvana sen innan och han har nog fått göra som han vill samtidigt som dom har varit väldigt försiktiga med honom.
 
Sv: Rädd och osäker hund

Jag skulle vara precis som vanligt, kanske inte ha samma tempo utan hålla mig lugn och försöka vara en bra och trygg ledare. Försök att få andra att ignorera hunden också så han kan komma fram hälsa när han kollat av läget lite på avstånd först.

Min hund är inte reserverad mot främlingar, men blir lätt nervös i nya situationer och miljöer. I början var det lätt att man daltade lite, pratade och klappade på honom men jag har märkt att han bara blir värre av det. Nu gör jag bara det jag tänkt så får han hänga på i den takt han kan.

I början tex. när jag flyttade till lägenhet så tyckte han att trapphuset var läskigt, vägrade att ta ett steg i trappan. Men jag bara gick så fick han stå där i trappen tills han samlat mod till att gå upp. Nu springer han både upp och ner i en jäkla fart :grin:
 
Sv: Rädd och osäker hund

Bara av ren nyfikenhet, vad är det för ras? undrar eftersom rasen enligt uppfödaren skulle vara "reserverad" !
 
Sv: Rädd och osäker hund

Jag vet inte vilken ras hunden är, men en hund som ska vara "reserverad" mot folk ska INTE vara rädd och osäker, utan ointresserad. Det här är ingen hund att satsa kanske 13 år av ditt liv på!
 
Sv: Rädd och osäker hund

En sådan hund skulle inte jag vilja ta hand om, även om den vänjer sig vid dig så sitter kanske beteendet i mot folk som kommer och hälsa på, dessutom så kan rädda hundar börja göra utfall mot både folk å andra hundar, varför dra på sig en massa problem, och den hund ni har är det ju inte hellre kul för.
 
Sv: Rädd och osäker hund

Nu vet jag ju inte vad du har tänkt göra med hunden, men du kan säkert finna en annan hund och slippa en massa problem från början. Man kan inte alltid vara ömhjärtad utan man måste ibland sätta sig själv och den hund man redan har i första rummet.
 
Sv: Rädd och osäker hund

Gör som du gjort, ignorera hunden tills den själv kommer fram och söker kontakt, i den mån de går så klart.
 
Sv: Rädd och osäker hund

Bara av ren nyfikenhet, vad är det för ras? undrar eftersom rasen enligt uppfödaren skulle vara "reserverad" !


Powder puff. Dom tar tid på sig innan dom lär känna någon ny enlgit uppfödaren, men som sagt, den här hunden var rädd.
 
Sv: Rädd och osäker hund

En sådan hund skulle inte jag vilja ta hand om, även om den vänjer sig vid dig så sitter kanske beteendet i mot folk som kommer och hälsa på, dessutom så kan rädda hundar börja göra utfall mot både folk å andra hundar, varför dra på sig en massa problem, och den hund ni har är det ju inte hellre kul för.

Vi körde hem hunden redan igår eftermiddag. Den var till och med så osäker på katten att den morrade åt henne och hon skulle bara lukta på honom.
När han kom hem till ägaren fick han tokfnatt och när det kom förbi en annan hund så kastade han sig i kopplet och skällde. Nej usch, absolut ingen hund för oss, kändes väldigt instabil i huvudet. Iof trodde jag nog inte att det var en ras för oss men täntke vi kunde ge det ett försök eftersom han skulle vara snäll och trevlig.

Hade vi haft småbarn och dom klappat på fel sätt skulle det inte förvåna mig om han bitit.


Vi tänkte ta en titt på lancashire heeler, är nog mer en hund för oss. :)
 
Sv: Rädd och osäker hund

Jag har med en powder puff och de är lite "ynkliga" min hund är väldigt fram och pigg, men hon skäller väldigt mycket på människor som vill hälsa på henne, om de sen sätter sig ner och väntar in henne kommer hon fram. Detta är något som vi jobbar på. Men annas är hon jätte trevlig hund. Känns lite som om de är enmans hundar att de fäster sig vid familjen och håller sig där. jag vet inte riktigt bara min uppfattning
 
Sv: Rädd och osäker hund

Jag känner igen mig så fruktansvärt mycket i din beskrivning på hunden! Det är nästan som att du beskriver hur vår hund var i början! Vi fick hem en rädd och osäker hund, som absolut inte ville att man skulle klappa honom eller prata med honom..

Det var 6 månader sen. Idag har vi en otroligt tillgiven hund som följer med oss på allt! Han lämnar aldrig vår sida ute på promenader, eller ja, han lämnar aldrig vår sida vad vi än gör.

Visst, det har varit otroligt mycket jobb med honom, men idag har det varit värt varenda minut! Han kunde ingenting och visste inte hur han skulle bete sig runt andra hundar eller människor. Han är fortfarande inte den som springer fram till alla och hälsar, utan han går fram och nosar lite försiktigt och sen går han och lägger sig - kommer fram och vill bli klappad när han spanat in vad det är för folk som är och hälsar på.

I början lät jag han ta allt i sitt eget tempo. Vissa dagar har gått bättre, andra sämre. Vi har gått kurser, för hans skull - så att han har fått lära sig att slappna av i närheten av okända hundar och människor, och samtidigt kunna fokusera på mig och göra det jag bad honom om.

Jag har tagit med honom överallt, efter att han börjat lita på mig ordentligt, på stan, djuraffärer, andra stadsdelar, till grannar, till vänner, till fjällen osv.. Han har fått finna sig i situationerna och det har fungerat jättebra, så länge jag är lugn, är han lugn. Jag har fått värmade ord från både uppfödaren, vänner och från personal på "min" djuraffär, och det har hjälpt till att puscha mig till att fortsätta jobba på. Vissa dagar har allt känts hopplöst och jag har bara viljat ge upp.

Så hur mycket tid känner du att du har att lägga ner på hunden? Jag har varit hemma väldigt mycket med min hund eftersom jag pluggar distans, och jag har nog lagt ner 3-4 timmar om dagen i ett halvår på att få honom till den hund han är idag. Ni har mycket arbete framför er om ni väljer att ha kvar hunden, men det kommer (förhoppningsvis) vara värt varenda minut!

Edit: Såg nu att ni valt att lämna tillbaks hunden, och det kanske var lika bra :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 192
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Ava22
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 127
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 786
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp