Rädd och stressad efter kastrering

F

Fillefjonkan

Har en liten hankatt hemma på snart ett år. Hittade honom i ett dike förra hösten utmärglad och halv vild. Snabbt insåg han dock att vi var snälla människor och han blev en super social och busig liten krabat. I november fick han en jämnårig kompis och de fann varandra direkt. Som ler och långhalm for de runt hemma för att sedan sov i en liten pälshög tills bus behovet uppstod igen.
I februari så visade lille killen att han kommit på att han blivit hankatt och han blev kastrerad. Efter det har han förändrats och inte bara då att han blivit slöare utan han är nu skygg och nervös. Hoppar upp vid minsta ljud och ligger helst inne under soffan. Jag förstår inte vad som hänt. :cry: Har haft katt länge och har aldrig varit med om att en hankatt reagerat på detta vis när den blivit kastrerade. Först hoppades jag att det skulle vara övergående, men jag tycker att det bara blir värre. Någon som har några tips eller ideér?
 
Sv: Rädd och stressad efter kastrering

Det kan ju vara så att han är inavel och då kan dom bli lite knäppa i huvudet,alltså behöver det inte ha något med kastreringen att göra.
 
Sv: Rädd och stressad efter kastrering

Våran katthona blev också sån efter kastrering. Hon kan vara jättefjantig. Ibland när man kommer gående mot henne så kryper hon ihop och stirrar på en som om man var ett monster innan hon rusar därifrån. Det är som om vi behandlat henne illa:eek:. Andra gånger kommer hon och lägger sig i famnen hos en och är hur gosig som helst. Jätteknepigt. I övrigt mår hon bra, verkar inte stressad, är ett riktigt busfrö mm.
Hon påminner lite om en hispig häst, en sån som skyggar för minsta lilla du vet.
I höst blir hon 4 år och hon kastrerades som 2,5 så det verkar inte gå över:crazy:.
 
Sv: Rädd och stressad efter kastrering

Borde inte det ha märkts från början då? Han hade ju ett helt annat temperamnent fram tills han blev kastrerad.
 
Sv: Rädd och stressad efter kastrering

Tyvärr är han stressad jämt. kommer inte och lägger sig längre och vill helst inte busa om det inte sker under soffan :(
Jag är mest orolig att det är något som han inte mår bra av...
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 716
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Katt Jag har två stycken 2-åriga kastrerade katter, en hane och en hona. Honan är liten och tunn och väldigt "kattig", dvs hon gör som hon...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp