Bukefalos 28 år!

rädd valp

melvin

Trådstartare
Hej! Jag tänkte att ni kanske kunde ge mig lite tips och råd här. Jag har en halvåret gammal goldenhanne som är osäker och rädd av sig på nya platser (Utomhus, tex på stan, vid vägar där bilar åker lite fortare, utanför affärer och liknande)
Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig med honom, han piper, reser ragg, skäller ibland samt försöker fly därifrån.
Att avleda med tex godis funkar ibland, men ofta blir han ganska blockerad och går inte riktigt att nå. Jag gör mitt bästa för att ignorera hans rädsla och avleda från det som skrämmer samt berömma framsteg, men det är inte lätt alla gånger när han hänger i kopplet och försöker fly därifrån.


Hur ska jag bäst träna detta, jag vill ju kunna passera ett dagis utan att han blir rädd? :(
 
Sv: rädd valp

Ärligt talat, jag skulle lämnat tillbaks hunden till uppfödaren. Så uppför sig inte en normal valp.
 
Sv: rädd valp

Hitta ett par hundkompisar som är orädda, och promenera i grupp. Det har gjort susen när jag hade en som var lite rädd.
 
Sv: rädd valp

Har valpen alltid varit rädd för olika saker? Eller är det något nytt som har kommit nu?

Om den alltid har varit rädd, så är det tveksamt om det går att träna bort. Har du träffat föräldrarna? Hur är de i olika situationer? Tyvärr är detta ett ganska vanligt problem med golden eftersom de är så populära. Vissa uppfödare har tyvärr inte korrekt inställning eller kunskap när det gäller mentalitet. Andra uppfödare bryr sig inte bara de får sålt sina valpar och tjänar pengar. Texten i de två senaste meningarna gäller inte enbart golden utan alla raser.

Om det är något nytt så kan det vara det som kallas för spökålder och då gäller det att man själv är lugn i de situationer där hunden stirrar till det. Hjälpa hunden att gå fram och "hälsa på" det den är rädd för genom att själv går fram och "klappa på motorcykeln" som den ballar ur på så att den vänjer sig och kan passera utan problem eller ännu hellre gå fram och lukta innan den passerar. Om det gäller rollator/rullstol så arrangera att någon hundvan lockar och ger godis samtidigt som du går fram och "kramar" rollatorn / rullstolen. Tror du förstår principen med hjälp av denna förklaringen. Obs att man får absolut inte tvinga fram hunden. Ta kontakt med en duktig instruktör om du är tveksam.

En hund får lov att bli rädd för något som dyker upp plötsligt, men den ska kunna avreagera snabbt och sedan gå förbi det den blev rädd för utan att bry sig.
 
Senast ändrad:
Sv: rädd valp

Min jaktlabradortik som är i samma ålder som din hund är lite osäker på ställen där det pågår mycket, där det är mycket ljud och liknande. Jag gör ingen stor sak av det, men ser till att passivitetsträna på dessa platser, tex sitta på en bänk på stan och äta extra gott godis, utan större krav än att hon ska vara lugn och tycka det är lite trevligt.
Det hjälper henne mycket, visst är hon lite "tittigare" när man är tex i stan än hemma på halvlandet där vi bor, men det är ju faktiskt inte så konstigt när det finns så mycket konstigt att titta/lyssna/lukta på.
Men jag vet ju inte om detta kan hjälpa din hund, den verkar ju bra mycket räddare än min som nog i ärlighetens namn mest behöver miljötränas... :angel:
 
Sv: rädd valp

Jag kan varmt rekommendera dig att leta efter en instruktör som tränar enligt BAT (behavior adjustment training).

Det är en ny metod och det kan vara svårt att hitta instruktörer men det är värt letande och ev resor för att komma dit. Den fungerar verkligen, och det på ett sätt som är trevligt både för dig och hunden.


Här finns info: http://functionalrewards.com
 
Sv: rädd valp

Ärligt talat, jag skulle lämnat tillbaks hunden till uppfödaren. Så uppför sig inte en normal valp.

ett människoliv är alldeles för kort för att förslösas på dåliga bilar, dåliga hundar o dåliga affärer;)
 
Sv: rädd valp

Låter inte som han är riktigt ok mentalt.... har du frågat uppfödaren om syskonen har samma problem?

Vid rädsla skulle jag inte bry mig. Han kan väl titta en stund, men sedan går ni bara förbi. Jag skulle inte kommentera om han raggar och fjantar så länge han går ordentligt i snöret.

Finns någon BK eller liknande i närheten som kan se honom IRL? Då kan du få mer konkreta tips.
 
Sv: rädd valp

Jag är beredd på att hålla med dig.
Vist, det känns trist gentemot hunden. Men köper man en hund för rätt mkt pengar av en ras som ska vara framåt, då tycker jag inte att man ska acceptera en hund man inte knappt kan ta ut.
Hästar byter man hej vilt av alla olika orsaker. Även om jag tycker det är lite väl mkt slit och släng i hästvärlden så kan nog vi hundmänniskor lära därifrån också. Har man en hund som man inte trivs med, inte klarar av eller som i detta fall absolut inte håller måttet så tycker jag för bådad skull att man ska göra ngt åt situationen. Att leva i en relation i 10 år som man inte tivs med är ju idiotiskt. Hunden mår bättre hos någon som trivs med den och klarar av den. I detta fall så kanske det tom. Är läge att ta bort hunden om det inte blir snabba förändringar. Ett liv i sådan rädsla är inget liv.
 
Sv: rädd valp

Hej! Jag tänkte att ni kanske kunde ge mig lite tips och råd här. Jag har en halvåret gammal goldenhanne som är osäker och rädd av sig på nya platser (Utomhus, tex på stan, vid vägar där bilar åker lite fortare, utanför affärer och liknande)
Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig med honom, han piper, reser ragg, skäller ibland samt försöker fly därifrån.
Att avleda med tex godis funkar ibland, men ofta blir han ganska blockerad och går inte riktigt att nå. Jag gör mitt bästa för att ignorera hans rädsla och avleda från det som skrämmer samt berömma framsteg, men det är inte lätt alla gånger när han hänger i kopplet och försöker fly därifrån.


Hur ska jag bäst träna detta, jag vill ju kunna passera ett dagis utan att han blir rädd? :(

Har du haft honom länge? Har han alltid varit sån?
 
Sv: rädd valp

/.../
Ett liv i sådan rädsla är inget liv.



Sant.

Det finns uppfödare som trots nogrann avel ändå ibland får fram hundar som håller håller måttet. Det är vanligen ingen fara - de placeras hos som sällskapshundar hos aktiva fritidsmänniskor. Men hundar med stora problem med rädslor bör man fundera ett extra varv kring om de ska vara kvar i livet eller inte.


TS: Kolla med tränare som kan se er fysiskt. Det är mycket lättare att ge konkret hjälp då.
 
Sv: rädd valp

Ja allt blir inte alltid som man tänkt, hur noga man än varit med sin avel. Tyvärr. Denna hunden kanske skulle passa hos ngn som bor på ett lugnt ställe på landet och där hunden aldrig behöver utsättas för jobbig miljö.
För om valpen alltid varit sådan och nu är 6 månader så har jag svårt att tro att den någonsin kommer bli en trygg normalt fungerande hund i stadsmiljö.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 610
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 774
Senast: Xomymy
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 790
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp