Bukefalos 28 år!

Rädda hästar

C

Canoó

Idag när jag var ute och red så hade jag en annan tjej en bit framför mig som också var ute och red. Plötsligt så red hon in på en gård men jag tänkte inte nå mer på det.
Fortsätter att rida och möter en långtradare och en lastbil samtidigt som det kommer en tradare bakom mig också.
Då när jag kommer runt hörnet där den andra tjejen red in så ser jag henne igen. Hon har ridit in där för att "ta skydd" för lastbilarna.

Det är ju inte helt fel men felet är att hon har ställt hästen med rumpen mot dessa 3 stora fordon och hon blåhåller hästen. Den får inte titta på bilarna eller mig och min häst. Jag rider vidare och efter en stund ser jag att hon kommer ridandes efter mig.

Efter ca 300 meter kommer det ännu en tradare. Då tar denna tjej till galoppen för att springa ifrån tradaren in på en liten avtagsväg. Sedan samma visa igen rumpan mot oväsendet och blåhåller den stackars hästen som verkligen inte beter sig bra i just denna situation.

Alla fyra lastbilarna saktade ner och tog det väldigt lugnt förbi oss. Min häst är varken rädd för det ena eller det andra. Tåg och cyklar är lika ointressanta.
Och varför är det så?

Jo, för jag har låtit honom bli rädd och sen insett att det är inte nå farligt. I början när jag mötte tåg, lastbilar, bilar etc. så lät jag honom stå och titta på det som var otäckt utan att hålla in honom spec mycket. Självklart hade jag korta tyglar så jag kunde ta tag i honom om rädlsan skulle gå till överdrift och han ville sticka.

Det är inte konstigt att den hästen är rädd för olika saker när ryttaren talar om för hästen att den ska vara rädd genom att inte låta den titta och blåhålla.
Låt hästen få titta och ha lite utrymme för att bli rädd. Då kommer den inse att det inte är farligt.

Nu är det ju inte så att alla lastbilschaufförer saktar ner lika snällt som de fyra gjorde idag. Kör själv lastbil och vet att det är många som saktar ner med dock inte alla =(

Det är inte så konstigt att det är så många hästar som inte är trafiksäkra när ägarna/medryttarna beter sig på det här viset. De är djur och det är inte bara att tala om vad som är farligt och inte. Det lär ta sin tid men till slut så brukar det gå.

Det är säkert många här som tycker att jag resonerar helt fel med det här. Men även många som tycker precis som jag.
 
Sv: Rädda hästar

Håller med till fullo! :bow:

Exempel;

Red en häst som hade rykte om att försöka sticka när det kom traktorer som skulle hållas väldigt hårt.

Hade hört att om man inte höll henne ordentligt så stack hon också.

Naturligtvis så kom det en traktor första gången vi var ute, och hästen började takta. Jag släppte ner tyglarna helt och andades djupt. Hästen tog två travsteg, och jag satt kvar orörlig. Sen ställde hon sig helt still och skyggade lite lätt bakåt när traktorn körde förbi.
Fattar inte hur svårt det ska vara att förstå hur hästar fungerar!

Hon blev aldrig rädd eller stack med mig i den graden efter det!

:bow:
 
Sv: Rädda hästar

du förstår att det är inte så enkelt som att man låter hästen stå stilla och kolla på långtradaren. har man en häst som verkligen är rädd så flyr den i panik, den står inte stilla och frustar.

det är skillnad på om hästen är rädd eller bara lite osäker. och man gör INTE en rädd häst trafiksäker vid att låta den fly i panik från alla fordon. :crazy:
 
Sv: Rädda hästar

är man själv lugn så brukar det gå bra. det är oftast jag som är räddast när tåget kommer.
red med en tjej en gång och så kom postbilen å hon började "nu kommer min häst bli rädd när postbilen kommer" och det var ju precis det som hände.
 
Sv: Rädda hästar

Det låter ju som att det är tjejen som är rädd över vad som kan hända. Och att som rädd ryttare, och ffa rädd ledare fortsätta förbi farligheterna låter för mig som ett väldigt dåligt förslag. Hennes tillvägagångssätt för att undvika tradarna kanske inte var de bästa, men är i mina ögon bättre än att utsätta sig själv, hästen och andra för en situation som kan gå riktigt illa.
 
Sv: Rädda hästar

De hästar jag ridit har litat tillräckligt på mig för att inte göra någon deal av del alls, jag saktar inte ner utan fortsätter precis som vanligt förbi farligheter MEN jag kan inte säga att det hon gjorde var fel. Säger precis som Centaur, det finns faktiskt hästar som inte nöjer sig att steppa lite utan som faktiskt kan sätta iväg i ren panik. Sådana behöver tid och då är det säkerhetsåtgärder som gäller numbero 1.
 
Sv: Rädda hästar

Så istället för att försöka övervinna rädslorna springer man och "gömmer" sig så fort något hemsk kommer? :crazy:
Jag är fullt övertygad om att man kan vänja alla hästar vid allt, det tar bara olika lång tid. Om ryttaren är rädd för lastbilar får man börja i den änden. Att låta det gå ut över hästen (och oftast hästens mun..) kan omöjligt vara bra för vare sig förhållandet till hästen eller ridningen i allmänhet.
Sen kan jag inte se nåt fel i att gå av vägen när det kommer stora fordon, i alla fall inte om det är en smal väg. Har märkt att många förare blir lite nervösa av hästar på vägen, även om hästen själv inte rör en min. Om vägen är stor och bred med gott om plats finns det egentligen ingen anledning att lämna den.
 
Sv: Rädda hästar

är man själv lugn så brukar det gå bra. det är oftast jag som är räddast när tåget kommer.
red med en tjej en gång och så kom postbilen å hon började "nu kommer min häst bli rädd när postbilen kommer" och det var ju precis det som hände.

Precis. Jag praktiskt taget gjorde min häst otrafiksäker för att jag själv var totalt livrädd för trafik när jag satt på min häst. :crazy:

Däremot när jag sedan satt på en westernhäst så tyckte jag att en westernhäst är ju såklart trafiksäker så jag var hur lugn som helst och red omkring bland bilar bara för att få reda på senare att hästen blivit skrämd som ung och ofta stack såfort han såg en bil... :o
 
Sv: Rädda hästar

Tro att rädslan ofta sitter i ryttaren. Har man en lite mer hispig häst så är det lätt att man överdriver det och faktist GÖR hästen räddare än vad den är.

Hade det problemet precis efter en otäck händelse med en buss. Jag var livrädd för tyngre fordon när jag satt på damen och självklart blev hon hispigare av det.
Upptäckte att problemet satt i mig först när medryttaren glatt berättade att dom mötte bussen och Carissa inte ens hade brytt sig;)
 
Sv: Rädda hästar

Jag håller med dig till fullo. Hästen måste få se, och känna att den har en möjlighet att röra sig lite bort från det läskiga, för att förstå att det inte kommer och anfaller :p

Min lilla tioveckors fölunge får lite bil-, cykel-, traktor-, lastbilsträning på väg mellan betet och stallet. Han får titta, hoppa åt sidan, gömma sig bakom mamma. Men jag håller honom såpass att jag vet att han inte springer ut på vägen eller in i något han kan skada sig på :idea: Skönt att mammahäst är helt orädd :D
 
Sv: Rädda hästar

Det låter ju som att det är tjejen som är rädd över vad som kan hända. Och att som rädd ryttare, och ffa rädd ledare fortsätta förbi farligheterna låter för mig som ett väldigt dåligt förslag. Hennes tillvägagångssätt för att undvika tradarna kanske inte var de bästa, men är i mina ögon bättre än att utsätta sig själv, hästen och andra för en situation som kan gå riktigt illa.

håller fullständigt med dig och är man rädd ska man nog ta itu och bearbeta detta innan man ger sig ut där det är trafik
 
Sv: Rädda hästar

självklart så ska man väl hellst gå av på sidan av vägen om det är trångt och möjlighet finns. det gör jag fast min herre inte är rädd.

Det mesta sitter i ryttaren och först och främst måste man ta tag i sig själv då.
Det är ett ställe som min häst alltid fjantar och går ut i skogen och jag har inte förstått varför. Trodde han såg något spöke där.

Sen för ett tag sedan så red min medryttare och jag gick bredvid och när vi gick förbi de stället så nämnde jag att han fjanta där. Men det hade hon aldrig märkt något av.
Då förstog jag att det var mitt fel. Bara för att han fjantat där en gång så fick jag honom till att göra det varje gång. Nu när jag fick veta vart felet satt, hos mig själv. Så har han aldrig brytt sig om att fjanta nå mer där.
Man har större inverkan på dem än man tror!
 
Sv: Rädda hästar

Om det här med att göra hästar orädda tvistar de lärde, och även andra..;)

Finns säkert de som säger att det jag gör är helt fel, men när jag ser att min häst och jag kommer att bli utsatta för ngt som helt klart inte ännu står på hans OK-lista, så sitter jag av, ställer mig lugnt ett steg framför honom, och visar med ett avslappnat kroppsspråk att det är helt ok. Han får således titta på det som skrämmer honom, men ändå ha mig som trygghet från marken.

Och på de hästar som jag gjort så här med så har de blivit säkrare och säkrare, dvs, mindre avsittningar hela tiden..:laugh:
 
Sv: Rädda hästar

Jag håller på o läser till BE-behörighet nu, och eftersom mina böcker låg framme kan jag ju skriva vad som gäller:-)
*I första hand rida på påbjuden ridväg
* Man ska rida på vägens högra sida
*Man SKA rida på väggrenen där sådan finns.
*Man får INTE rida på cykel eller gångbanor.
*Man ska räcka ut handen vid sväng och höja den vid stannande.
 
Sv: Rädda hästar

Har en kompis som är (i mina ögon) väldigt osäker och hoppar av sin häst så fort hon tror att den kommer bli rädd.

Men vems rädsla är det egentligen det handlar om? Vad signalerar man till hästen genom att hoppa av så fort det dyker upp sånt som är "farligt".

Jag har ridit hennes häst och den är otroligt duktig och sund. Visst den är rädd för både det ena och det tredje men det är bara att sitta lugnt kvar och låta den titta. Efter en stund fortsätter den, åt rätt håll! (Bara det är guld värt.) Även om den är spänd.

Något som jag tycker hjälper är att prata med hästen, även för sin egen skull, det gör att man slappnar av mer och inte för över spänningar till hästen.
 
Sv: Rädda hästar

jag tycker det är helt ok att sitta av i situtationer som kräver det. Det har jag gjort många gånger med min och han har alltid blivit lugnare.
Det finns ju många sätt man kan göra på för att hästen ska vara lugn och inte bli rädd.

Jag tyckte bara hon behandlade hästen så otroligt fel. Det var ingen tjej jag kände annars kan man ju komma med tips och lite hjälp. Hon blängde så otroligt på min häst när han bara raskade vidare rakt mot tradarna. Han blir sur om jag stannar honom även om situationen kräver det, om det är smalt etc. Men igår var det en stor och bred väg med vägren.
 
Sv: Rädda hästar

Mina hästar är trafiksäkra .
Men kommer det en större bil eller traktor, så ser jag ALLTID till att tex rida in på en gårdsuppfart .
Det gör jag för att om jag har fordonet till vänster om mig och tex en häck, staket vad som helst på höger sida, så kan ju faktiskt hästarna reagera på nåt osynligt bakom detta på höger sida och skygga ut i trafiken . Detta har hänt mig och det höll på att sluta riktigt illa .
Så det är bättre att ta det säkra före det osäkra !

Hej från hambo
 
Sv: Rädda hästar

Fast jag tycker nog att det är bättre av din kompis att hoppa av om hon blir rädd, om det istället skulle vara så att hon skulle börja hålla den kort och skärra den från ryggen i annat fall? För om hon känner sig trygg med att hoppa av så känner ju hästen att hon är trygg= bra känsla?
 
Sv: Rädda hästar

Jag har haft helt trafiksäkra hästar men jag har också haft en trafikrädd häst och det gör att min förståelse ökat drastiskt för de med trafikrädda hästar.
Har man en häst som är grundtrygg så går det oftast bra att vänja dem och utsätta dem för olika trafiksituationer så att de till slut är helt säkra. Är hästen inte grundtrygg i trafiksituationer så går det inte alls lika lätt och det är dessutom väldigt farligt både för häst, ryttare och andra medtrafikanter.

Min trafikrädda häst reagerade på större fordon genom att på en millisekund befinna sig 30 m bort och då spelade det ingen roll om det var krondike, små barn eller postlådor i vägen. Kunde man komma in på en gårdsuppfart eller avtagsväg räckte det med ca 10 m säkerhetszon för att han skulle kunna hålla sig någorlunda lugn (men med ett hjärta som bankade i 190)-

För mig fungerade det bäst att rida ut med andra med trafiksäkra hästar och att de red snett utanför mig.

Eftersom jag har varit med om en trafikrädd häst kommer jag att göra allt i min makt för att mitt nuvarande föl ska bli trafiksäker, häromdagen cyklade jag omkring i paddocken för att vänja honom med cyklar och vi ska "hyra in" både moppe- och bilförare som får köra om oss på promenader (hans mor är väldigt trafiksäker).
 
Sv: Rädda hästar

Håller med. Hästen lär sig knappast att inte vara rädd om den hela tiden blir skyddad från det. De måste få undersöka själva! Oftast om man litar på hästen och låter den kolla att det inte är farligt några gånger så brukar den ju slappna av jättemycket sen :) Håller man i hästen som tusan och spänner sig, ja då är det väl inte konstigt om hästen blir ännu räddare!

Jag var en av de ryttarna, som skyddade och höll i. Men nu har jag äntligen förstått att det inte blir bättre av att göra det :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 881
Senast: fio
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: skiesabove
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 957
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 263
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp