Rätt eller fel?

Sv: Rätt eller fel?

Jag som tyckte att jag hade det jobbigt i stallet, men jag tror aldrig jag ska klaga mer efter att ha läst ditt inlägg. Skylla sin hästs skada på dig?! Det låter ju helt jäkla psyco i mina öron.

Försök hitta ett annat stall, var heller inte rädd för att flytta en bit bort där de andra kanske inte varit och smutskastat dig.

Låt inte de där idioterna vinna, det är precis det de vill.
 
Sv: Rätt eller fel?

Det finns gott om stall i trakterna kring Borlänge. Åt alla håll och kanter.

Du kanske skulle fundera över om du inte skulle hyra stallplats någonstans där det inte är så många ridtjejer - för det verkar som om det är kontakten med ridtjejerna som är problematiska i ditt hästägande?

Jag själv hyr stallplats hos en travtränare. Nu är det en bunt tjejer där med men jag vet många travstall där stallägaren är ensam om att ha hästar eller där det kanske är någon enstaka inhyrning. Om du kunde hitta en sådan plats så kanske du skulle få "hålla på och sköta dig själv" utan att det skulle bli något problem.

Om det är till någon tröst så har då inte jag hört något skitsnack om dig. Trots att jag är Borlängebo. Inte om någon annan heller faktiskt. I vårt stall kommer vi skapligt överens - visst ventileras det åsikter mellan varven och en del av det som sägs kan säkert rubriceras som skitsnack men vi brukar också hejda varandra så att det inte skall eskalera och bli osakligt och orättvist. Dessutom kämpar vi för att försöka hålla alla i stallet med i gemenskapen kring stallet och hästarna.

Ge inte upp, låna ut hästen på foder om det är det du vill men sedan ser du till att hitta en bra stallplats där du kan få vara mer själv om det är det du vill! Det finns sådana platser också...

Min erfarenhet är att det oftast är i just ridstall som det blir sådana här problem. Jag vet inte varför. Ingen av de jag hört som har häst i travstall har liknande erfarenheter... travfolket verkar mer sköta sitt och inte lägga sig i andras av någon helt outgrundlig anledning.
 
Sv: Rätt eller fel?

Hej! Jag har följt tråden i tysthet, jag är stum och mållös över hur du blir behandlad! Stanna inte kvar och förbli hackkyckling åt det här omogna, elaka gänget.

Nu läste jag att du skulle låna ut din häst. Men om jag ändå får skriva vad jag tycker: Jag tycker du ska söka dig till ett stall en bit därifrån, berätta för stallägaren hur du blir behandlad och att det är anledningen till att du vill flytta. Även berätta att de sökt upp ställen du sökt dig till för att smutskasta dig.

Låt inte ett gäng id*oter få ta ifrån dig lyckan med din drömhäst!

Hoppas att det går bra för dig hur du än väljer att göra i slutändan.
 
Sv: Rätt eller fel?

Din stackare, jag lider med dig! Folk kan va så jäkla elaka och skita i att ta sitt ansvar för saker och ting, se vad det leder till! Fy tusan. Och att du skulle bli betalningsskyldig är trams, hästar skadar sig, om inte av varann så av någonting annat oavsett hur försiktig man är, det VET man ju om man har häst!

Innan jag började min egen verksamhet och köpte gården hade jag mina hästar uppstallade dels i kollektivstall och senare i fullskötselstall. INGET av kollektivstallen fungerade speciellt bra, även om jag själv inte var i konflikt med någon. Jag skällde dock ut en tonåring som vägrade flytta på sin häst när det stallets "hackkyckling" skulle komma förbi. Men de var ju också tonåringar....
Nåväl, de sista stället stod jag på i 7 år och den stallägaren var stenhård med allt och jag tror därför det fungerade så bra! Han tillät inte en massa trams och special utan antingen rättade man sig efter reglerna eller så var det tack och adjö.
Nu har jag egen verksamhet, som sagt, med ett fåtal noga utvalda inackorderingar och det funkar hur bra som helst. Vi har alla lite olika tider så man går inte på varann, men ett gemensamt tänk när det gäller våra älsklingar som enar oss!

Lycka till i framtiden!
 
Sv: Rätt eller fel?

Ärligt, jag skulle vilja ha nummret till den som äger stallet och bara skrika.
Du är absolut inte skylldig något alls, behåll hästen och byt stall säger jag bara!
Det här är ett ärende som min kompis också blev utsatt för, då tog hon kontakt med polisen. Då slapp hon ha skulden på sig för evigt, och slapp betala!
 
Sv: Rätt eller fel?

Om du har en hemförsäkring kan du anmäla en ansvarsskada på denna. Då kommer ditt försäkringsbolags handläggare att utreda huruvida du är ansvarig eller inte. Dessutom betalar de skadeståndet om du skulle vara ansvarig - vilket inte låter sannolikt utifrån din berättelse om händelseförloppet.
 
Sv: Rätt eller fel?

Tycker du ska byta stall, man ska njuta av sitt hästliv & inte ha en klump i magen varje gång det är dags att åka till stallet.

Leta efter ny stallplats men tala inte om det för någon, det en vet, vet ingen, det två vet, vet alla! Så om det är så att de dumma människorna i ditt stall idag roar sig med att tala illa om dig i nya stall så låt ingen få veta vart du letar, inte ens om det är en person som du känner att du kanske kan prata med. Leta upp ett stall som ligger en bra bit ifrån dagens stall, även om det kanske blir längre för dig att åka så kanske det är värt det :)

Lycka till, hoppas det löser sig!
 
Sv: Rätt eller fel?

Det här låter som vuxenmobbing....helt oacceptabelt....vet de hur du känner?Ibland kan det hjälpa med att säga vad man känner och hur man känner sig bemött.Fråga om alla tycker likadant eller om det finns den som är pådrivande och andra som bara är tysta (och inte håller med men är rädda för att bli ytsatta själva).Fråga de som är tysta om de tycker att det är okej att man blir så illa bemött.

Sen tycker jag också att du ska bort från den miljön,särskilt eftersom stallägaren är en av de mobbande.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Rätt eller fel?

Fy fan vad sur jag blir. Vad är det för människor? Varför har hästmänniskor blivit så märkvärdiga? Vet så många fler som beter sig helt galet. Som tur är har jag min häst i ett litet stall med en ponny till varav ägarna är pensionerade..:p
I ditt fall skulle jag byta stall snarast, o jag hade inte kunnat låta bli att skriva ett brev till var och en och förklara allt (utan hot o sånt trams) hur dom kunde göra som dom gjorde osv, för att få min röst hörd :o :angel:
 
Sv: Rätt eller fel?

metaforiskt sett så låter det som om du har rammlat av hästen, eller knuffats av intresset av negativa krafter. jag säger bara upp igen håll huvudet högt och tänk på hur mycket du egentligen älskar din häst. det negativa verkar vara stallet och idioterna som vistas där, byt miljö och se att du kommer att ändra uppfattning.

hoppas det går bra för dig och gör inget som du kommer att ångra senare.

*väldigt flummigt men ni kanske förstår min poäng ändå*:bump::idea:
 
Sv: Rätt eller fel?

Låter helt knäppt! Förstår att lusten har försvunnit!

Jag stod i ett stall för ett par år sedan där det alltid var struligt. Lugnt i vissa perioder men det dök alltid upp något. Fint stall och stora hagar gjorde att jag stod där i två år tills jag till slut fick nog och flyttade. Jag skulle ha flyttat mycket tidigare och kommer aldrig igen stå i den typen av stall, det finns bra stall!
 
Sv: Rätt eller fel?

Hej!
Lider med dig,men tycker inte att du ska ta åt dig pga din stallägare verkar vara helt bakom flötet :devil: stå på dig även om det verkar tufft men du tjänar på det i längden.
Iett stall kan vad som helst hända!!! Hästar bråkar och gör sig illa hur lätt som helst vare sig det är i box eller hage!
Du ska absolut INTE känna dig skyldig till allt som händer,vadå har din stallägare inga förpliktelser?
Jag skulle ha flyttat ut pga står man i ett inackorderingstall ska man likaväl som någon annan känna att man e välkommen!
Skicka upp stallägaren till mig så ska hon få lära sig lite vett och etikett verkar som om hon behöver gå den skolan med tanke på hennes sätt att bete sig mott andra :angel:
Och sen att snacka skit om andra till andra stall tyder ju bara på att hon tyvärr inte är så duktig vad gäller hästar och allt omkring!
Usch...nu blev jag arg:mad:
Jag driver ett inackorderingstall etc och har lärt mig att alltid kompromissa mm för att saker och ting ska fungera,man drar inte jämt upp med alla men då löser man det face to face och snackar ej skit.
Jag önskar dig lycka till,annars får du väl höra av dig om vidareutbildning till mig;) men stå på dig och ta inte mer skit.
Mvh
 
Sv: Rätt eller fel?

det där låter helt sjukt!
usch byt stall! Jag har inte heller hört något skitsnack om dig eller nån annan i det stall jag är i ( som förövrigt är i samma stall som schelin)

Men i borlänge finns det massor av stall, jag rekomenderar travstallen just för att jag själv upplever dom som lugnare och mer behagligare är rena ridstall, och gärna travstall i de mer hästtätare områderna, i några av dom områderna det finns det ridbanor och ridhus med tränare i anslutning att nå enkelt, även fast det är majoritet travstall i närheten, Jag har själv varit både medryttare och följt med kompisar till olika stall i "alla" kanter av borlänge, vissa områden är helt underbara!
 
Sv: Rätt eller fel?

Nu har jag ju bara ena sidan av storyn, men det låter helt sjukt. Hur kan folk skylla sådana händelser på någon så :eek:

Du kan knappast bli ersättningsskyldig för att stallägarens häst har skadat sig i hagen och dessutom ridit på den när den redan är skadad. :mad: I så fall kan ju stallägaren likaväl betala din hästs skador. Stallägaren + några andra borde däremot bli ersättningskyldiga för mobbing om jag fick bestämma.

Tycker du ska försöka att inte ta åt dig och hitta ett bättre ställe, där tycker jag i varje fall inte att du ska vara kvar om de inte ens är måna om din häst. Låt inte ta ditt intresse ifrån dig och låt dom inte sära på dig och din häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rätt eller fel?

Jag köpte min drömhäst i höstas, och hade så mycket planer för honom, en valack på 4 år. Helt underbar. Men efter en tid i stallet så har jag blivit det "svarta fåret" om mn nu kan kalla det så.

Jag är en tjej som helst vill sköta mitt eget utan krångel. Är inte med i några diskutioner gällande smutskastning av andra i stallet. Är mån om andras hästar mm.

Men nu har jag sån ångest att jag inte längre vill åka till stallet, jag vill bra ligga hemm och sova. Varje dag jag åker till stallet så vet jag att något kan ha hänt och att det i så fall är mitt fel oavsett.

Om det är någon som glömt att göra i ordning hö, så tar alla förgivet att det är jag och skiter totalt i min valack. Om det är en dörr som står felaktigt öppen så är det mitt fel.

För en tid sedan så gick det rykten om att det var mögel i stallet, och det började diskuteras bland grannar och hästfolk i byn och detta skylldes givetvis på mig.

För en vecka skadade sig min valack sig i hagen, det blödde rikligt och han blev både halt svullen. Är det fortfarande. Hade ut veterinär som jag sagt vad jag ska göra mm.

Men nu i förrgår så skadade sig stallägarens häst, och blev halt. Stallägaren hamnade i bråk med en annan hästägare då denne rekommenderade stallägren att ta ut en veterinär. Istället för att kontakta vet så tog hon en ridtúr på den skadade hästen, för hon ansåg att det var bättre att röra sig. Nu är stallägarens häst blockhalt. Efter att hon funderat ett tag på detta med veterinär, så kommer hon sedan till mig och talar om att detta inte fungerar. Och att det kommer att kosta mig mer än årshyran (12 mån x950 kr). Hon menade alltså att detta hade hänt pg min valack som skadat sig en vecka tidigare. I hagen går 5 hästar och har skjul, stubbar mm som kan vara en möjlighet att våra hästar skulle kunnt skada sig på.

Vad är rätt och fel i det jag skrivit om? Är jag ersättningsskyldig(enligt mig själv så är jag inte det)

Jag har letat annan stallplats, men då har de vart där och smutskastat mig. Jag orkar helt enkelt inte längre. Vill inte alls gå till stallet längre. Min stora passion i livet har vart hästar i över 20 år.




Jag kommer att lämna ut min häst på foder, för jag har totalt tappat lusten med allt. Jag vill inte ens vara i stallet längre.

Jag fattar inte riktigt, hur skulle du kunna vara ansvarig för att det är mögel i stallet? Det beror ju på att stallägaren har för dålig ventilation/för hög luftfuktighet i stallet?? Vad var argumenten till detta?

Att din häst skadar sig i en hage som du betalar för att få ha din häst i skulle jag se som ett betydligt större problem än att stallägaren försöker kräva dig på pengar för att hennes häst skadat sig på typ samma sak som det nu verkar. Du har ju större rätt att kräva stallägaren på skadestånd än vice versa. Vad var argumenten till detta enligt stallägaren?

De andra stallen som du pratat med, hur vet du att ryktet om dig har förekommit dig? Jag menar, vad sa de till dig när du pratade med dem/frågade om stallplats?

Allt låter väldigt konstigt i mina öron.
Men jag kanske kan ge lite tips och råd i din situation, har själv varit stallägare med flera inackorderade där stämningen inte direkt var på topp inackorderarna emellan... ;)

Är det något annat i ditt liv som du oroar dig över eller som stör din fokus på hästlivet, det känns så om man läser mellan raderna i det du skrivit.
Eller tar du på dig skulden för saker som egentligen inte var menat att du skulle ta på dig skulden för?

Ta hand om dig vännen! :)
Uppdatera tråden när du känner för det.
 
Sv: Rätt eller fel?

Ursh jag evt hur jobbigt dte är att stå i ett sådant stall!

Jag stod i ett sådant i norrköping när jag bodde deär, rena dagisnivån!
Jag lånade ut min islänning till en familj som skulle vara halvfodervärd. De hade stått i stallet sedan tidigare och det var därför jag fick komm ain i stallet. Denna familj tog mina saker, slarvade bort benskydd mm.

När jag sedan sa upp avtalet så började utfrysningen.

I stallet fanns 2 vettiga människor, bla en tjej som hade kommit med sin häst innan mig. Hon var så lycklig för sen jag kommit hade de lämnat henne i fred!!!

Rena idioterna. Min häst fick inte gå med de andras, minns inte varför men han blev isolerad.

Som tur var skulle jag flytta fårn norrköping i den vevan jag sa upp avtalet så jag slapp ifrån dom!

Familjen hotade med att de hade köpsrätt av min häst eftersom jag sagt att jag ev någon gång i framtiden kunde tänka mig att sälja honom...
De hotade med att inte vilja släppa ut honom, att slänga ut honom från boxen osv osv...


Så jag säger som alla andra, hitta ett annat stall!

Kan du inte be någon annan leta stallplats åt dig? Så vet de inte vart de ska snacka skit om dig? Eller be om en provmånad.

Nu måste det ju vara så att många andra hästägare i området vet hur de är. Så ta det med ro, hitta ny stallplats och må bra!
 
Sv: Rätt eller fel?

DELVIS KL

Jag håller med gällande dina åsikter om skillnaden mellan att vara uppstallat på trav kontra ridstall. Och därför går mina rekommendationer också till att försöka finna ett nytt stall där det i alla fall i majoritet är 'travmänniskor'.

Det är fler än en gång som man funderat under sin hästkarriär, på hur många människor i hästmiljö tänker. Och hur de behandlar varandra! Det ska antydas att jag upplever skitsnack likaså i travmiljöer, men oavsett så är det mer 'raka rör' och en lugnare atmosfär enligt mina egna erfarenheter.

Det är synd att du ska bli 'det svarta fåret' för att du håller dig undan bråk och snack. Jag gör likadant och det har varit min räddning när jag själv har stått uppstallad. Dock har jag varit väldigt bestämt från början med vad jag anser om snack och att baktala personer. Några har givetvis snackat om jag på så vis skulle vara 'skarp' eller 'lite speciell' - men de flesta respekterar det. Håller hårt på att - 'säg det till personen det gäller istället'.

För min del tar det oerhört mycket energi att behöva samarbeta med människor i kollektiva stall. Det finns alltid någon eller några som förstorar upp, vet bättre eller som berättar vidare om någon som har hänt - med lite extra krydda. Den sa och så sa den osv osv osv. *suck*

Lycka till och bra att du inte faller för deras snack!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 386
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp