Rätt eller fel?

M

Maj-B

Jag köpte min drömhäst i höstas, och hade så mycket planer för honom, en valack på 4 år. Helt underbar. Men efter en tid i stallet så har jag blivit det "svarta fåret" om mn nu kan kalla det så.

Jag är en tjej som helst vill sköta mitt eget utan krångel. Är inte med i några diskutioner gällande smutskastning av andra i stallet. Är mån om andras hästar mm.

Men nu har jag sån ångest att jag inte längre vill åka till stallet, jag vill bra ligga hemm och sova. Varje dag jag åker till stallet så vet jag att något kan ha hänt och att det i så fall är mitt fel oavsett.

Om det är någon som glömt att göra i ordning hö, så tar alla förgivet att det är jag och skiter totalt i min valack. Om det är en dörr som står felaktigt öppen så är det mitt fel.

För en tid sedan så gick det rykten om att det var mögel i stallet, och det började diskuteras bland grannar och hästfolk i byn och detta skylldes givetvis på mig.

För en vecka skadade sig min valack sig i hagen, det blödde rikligt och han blev både halt svullen. Är det fortfarande. Hade ut veterinär som jag sagt vad jag ska göra mm.

Men nu i förrgår så skadade sig stallägarens häst, och blev halt. Stallägaren hamnade i bråk med en annan hästägare då denne rekommenderade stallägren att ta ut en veterinär. Istället för att kontakta vet så tog hon en ridtúr på den skadade hästen, för hon ansåg att det var bättre att röra sig. Nu är stallägarens häst blockhalt. Efter att hon funderat ett tag på detta med veterinär, så kommer hon sedan till mig och talar om att detta inte fungerar. Och att det kommer att kosta mig mer än årshyran (12 mån x950 kr). Hon menade alltså att detta hade hänt pg min valack som skadat sig en vecka tidigare. I hagen går 5 hästar och har skjul, stubbar mm som kan vara en möjlighet att våra hästar skulle kunnt skada sig på.

Vad är rätt och fel i det jag skrivit om? Är jag ersättningsskyldig(enligt mig själv så är jag inte det)

Jag har letat annan stallplats, men då har de vart där och smutskastat mig. Jag orkar helt enkelt inte längre. Vill inte alls gå till stallet längre. Min stora passion i livet har vart hästar i över 20 år.




Jag kommer att lämna ut min häst på foder, för jag har totalt tappat lusten med allt. Jag vill inte ens vara i stallet längre.
 
Sv: Rätt eller fel?

Stackars dig. Jag lider med dig för det var ingen rolig sits du har hamnat i. Det första jag tänker på är att du måste byta stall. Du har ju redan känt att du tappat lusten för hästar och ridning och det är ju vad du i vanliga fall tycker är jätteroligt, eller hur? Flytta hästen så fort du kan. Hittar du inget kanonstall med en gång så är det väl inte hela världen, bara det är hyftat och framförallt har en trevlig stallägare.
Du har inget ansvar öht för att stallägarens häst har skadat sig.
Hoppas det löser sig för dig och hästen. Kommer du bara ifrån stallet med den hemska stämningen så ska du se att det är roligt med hästar igen.
 
Sv: Rätt eller fel?

Vad är rätt och fel i det jag skrivit om? Är jag ersättningsskyldig(enligt mig själv så är jag inte det)

Det är väl klart att du inte är ersättningsskyldig för att någon annans häst skadat sig i hagen!!

Var och en ansvarar ju för sin egen häst!
Så har det i alla fall alltid vart i de stall jag stått i.

Byt stall och ha roligt med din häst, låt inte andra sabba för er!
 
Sv: Rätt eller fel?

Stallägaren får skylla sig själv att hästen e blockhalt. Om det inte finns vittnen på att det e din häst som har sparkat ägarens häst ska du inte betala. Men sen kan du ju kräva ägaren på din vet kostnad eftersom du vet att det var ägarens häst som skadade din(;)).

Tycker att det e förjävligt när vuxna människor betersig som små glin. Bara för att du inte vill smutskasta andra betyder det inte att du bryr dig mindre om din häst. Och vad e vitsen att smustkasta dig inför andra ev stallägare? Om du nu e en sån hämsk människa/häsdtägre skulle de då inte vara glada att bli av med dig?

Det e bara synd att dessa Jävla idioter(e det snällaste jag kan komma på) ska göra så att du mister din glädje i livet. Hoppas att du hittar den igen!
 
Sv: Rätt eller fel?

Byt stall. När du kommer till det tilltänkta stallet, var ärlig med att det inte fungerar mellan dig och stallägaren. Då blir det svårare för stallägaren (eller andra) att baktala dig, du har ju varit först med att påtala problemet er emellan.

Jag hade nog försökt byta stall och se om intresset kommer tillbaka, hellre än att lämna iväg på foder utan att först försöka på hemmaplan. Tycker det verkar som ditt ointresse rör stallet, inte hästeriet i sig. Synd att läman iväg hästen för att det är strul i stallet menar jag.
 
Sv: Rätt eller fel?

Tack för alla vänliga svar. Det var skönt att läsa. Det som aliiil skriver gällande att det var stallägarens häst som har skadat min. Måste jag direkt svara på och säga att jag vet inte hur skadan har uppkommit men tror inte att det är någon häst som har åsakommit skadorna utan något föremål i hagen så som i skjulet eller något annat. Ska ta en titt idag tänkte jag.

Jag måste börja tuffa till mig, men jag är den som vill ha fakta innan jag yttrar mig för att slippa säga något som jag sedan kanske skulle få ångra.

Mitt hjärta kommer alltid att brinna för hästar, jag kommer alltid att komma tillbaks till detta att ha häst. Min tanke är att lämna ut honom på foder, så jag kan hitta mig själv igen och min sambo o jag kan lägga ned tid på att få tag i en bra gård. Så då krävs det kanske lite extra. Det är en kompis till mig som kommer att ta honom på foder, så jag kan åka hem till henne när jag vill. Det är dock en bit, så det får bli på helgerna. Jag vet att hon verkligen kommer att skämma bort honom med allt vad det innebär.

Det är inte första gången jag har hamnat i ett sånt här stall, även om detta stall var lite extremt. Men jag har märkt att det ofta är smutskastning i de stall jag har vart i. Och jag är nog den perfekta hack kycklingen. Den som får skiten när ingen annan tar den.
 
Sv: Rätt eller fel?

Säger som de andra: försök först med att byta stall!
Det ska vara kul att ha häst. Och det finns vettiga stall utan skitsnack, jag står i ett sånt nu. Och det är helt underbart.

Har stått där i snart ett år och varenda gång jag åker hem därifrån är jag så glad att jag står där jag gör. Så leta efter en ny stallplats, kanske leta upp en medryttare/halvfodervärd eller dylikt om du behöver lite tid att vila upp dig på? Lycka till iaf. :)

Edit: jag läste inte det sista inlägget innan jag skrev
 
Sv: Rätt eller fel?

Kanske ska förtydliga mig(kan vara virrig ibland). Jag tror inte heller att den ena har skadat den andra. På din beskrivning av hagen e det mest troligt att dom har skadat sig i den. Det jag menade att om stallägaran säger att det e din som har skadat hennes, kan det lika bra vara hennes som har skadat din. Allså om du ska betala hennes och hon ska betala din vet kostnad(vet att varje ägare får stå för sin häst).
 
Sv: Rätt eller fel?

Men så där kan du ju inte ha det! Jag brukar inte ta ställning innan jag har hört båda sidors version, men i ditt fall tycker jag det verkar som du inte har kommit i bråk med någon, men lik förbaskat så får du skulden för saker du inte ens med vilje KUNNAT ställa till!

Leta nytt stall fort, om man är så totalt långt ifrån att vara överens med både stallägare och medmännniskor i stallet så passar man inte in där! Låt dem hållas själva, hitta nya stallvänner!
När man sitter mitt i skiten är det alldeles för svårt att se klart, ta dig därifrån!

Och jättetrist att du känner du tappat lusten att ha häst! Men om du lånar ut hästen på foder en tid kommer säkerligen lusten att ha häst tillbaka!
Lycka till i allafall!
 
Sv: Rätt eller fel?

Om du flera gånger har hamnat i den här sitsen så är du kanske för snäll?
De andra upptäcker att de kan säga vad som helst om dig utan att du säger ifrån. Många roar sig tyvärr med att snacka skit om andra för att på så sätt få känna sig bättre själva. Tycker du att det är jobbigt att säga ifrån, och hoppas att konflikter ska rinna ut i sanden om du inte går in i dem? Man kan säga ifrån på ett vänligt men bestämt sätt, men det krävs övning för att hitta en bra nivå. Man kan också vända det folk säger emot dem själva, ta sig ur försvarspositionen de försöker få en i och göra så att de själva hamnar där.
 
Sv: Rätt eller fel?

Vad skönt ändå att du hittat någon som kan ta på foder så du själv kan hitta tillbaka till glädjen med att ha häst tyvärr är det ju så att "hästintresset" kan svalna lika mkt som att det kan bli bättre i olika stall. När du tar tillbaka din häst så var super nog att du verkligen känner att det är rätt stall du ska stå i :) Så du slipper hamna i den här situationen igen och i hästvärlden så behöver man stå på sig lite. Har märkt att många tar hela armen när man erbjöd dem handen.
 
Sv: Rätt eller fel?

Shit alltså, har alla hästmänniskor blivit dumma i huvudet? Vad är felet?
Om jag vore du skulle jag flytta. De du står i samma stall som verkar ju helt körda och har en väldigt konstig hästhantering om de rider en blockhalt häst.
 
Sv: Rätt eller fel?

Men! Vilka människor! :mad:
Jag blir mer och mer förvånad varje gång jag läser en sån här tråd... jag har visst haft för höga tankar om mänskligheten... för så här illa trodde jag inte folk betedde sig!
Byt stall! Och, som du själv säger, tuffa till dig :) Hoppas det löser sig för dig och hästen!
 
Sv: Rätt eller fel?

Jag sällar mig också till kören om att byta stall.

Varför tror du att det blivit fel flera gånger? Varför är just du den perfekta hackkycklingen?

Kanske du valt fel sorters stall tidigare? Det kanske passar dig bättre med ex.vis ett mindre stall.
 
Sv: Rätt eller fel?

Men fy så hemskt.

Alla normala hästmänniskor vet att hästar kan busa och skada sig när man har dem tillsammans, och att det är viktigt att hålla hagen så fri som möjligt från saker som de kan skada sig på. Risken för skador och smällar får man leva med när man släpper ihop hästar, och man kan förstås aldrig lägga någon skuld varken på hästen som sparkat, eller på dess ägare - i alla fall inte så länge alla hästägare har fått vara med och bestämma vilka hästar som ska gå ihop och hur hopsläppet ska gå till. Släpper någon ut en ny häst i hagen utan allas medgivande är det förstås en annan sak.

Jag har aldrig under mina 25 år med hästar hört talas om att någon skulle blivit betalningsskyldig för att hästen sparkat i hagen. Som hästägare får man räkna med att ens häst kan bli skadad, och därför har man den veterinärvårdsförsäkrad.

Jag hoppas att du hittar en vettig stallplats åt din häst!
 
Sv: Rätt eller fel?

Vad håller folk på med? Tyvärr blir man ju inte förvånad längre heller!

Hoppas verkligen att det löser sig bra för dig! Lycka till!:D
 
Sv: Rätt eller fel?

Hej alla underbara människor här på bukefalos. Det värmer gott i hjärtat att veta att det inte är alla som håller på m hästar som är elaka. Jag kommer alltid att älska att vara nära hästar, känslan man får när man blir ett tillsammans med häst. Jag har alltid önskat att man hade kunnat valt att få vara för sig själv när man är i ett sådant här stall. Men min herre ska få lite lugn och ro han med. Det blir som en semester, ett tag så kommer vi tillbaka när vi är utvilade och laddade.

Jag har lärt mig själv en hel del, som jag alltid kommer att bära med mig. Nu när jag lämnar stallet så går jag med högt huvud därifrån. Även om jag har vart deras "hack kyckling", så har jag inte gjort något som jag inte kan stå för eller som jag ångrar.

Det är den lilla människan som låter mest. Visst det har vart en enromt jobbig tid. Och jag har kännt mig så liten, så enormt liten. Men nu när jag har läst alla varma svar, så har jag växt lite och står lite mer stadigt. Nu vet jag att det inte är jag som är liten....

Tusen tack...
 
Sv: Rätt eller fel?

Det finns bra häst menisker också så tappa inte hoppet om att hitta ett bra stall.
Själv har jag hittat underbara hästmenisker och strutar i alla andra.

Om du både närmar mej så skulle du kunna ha hästen uppstallad här.

Tycker det är bra att du inte pratar skit men man måste också vara stark som person och inte tillåtas bli trampad på vilket även gäller livet utanför hästarna.

Kram
 
Sv: Rätt eller fel?

i stället för sandlåda - "stallet" verkar vara en plats där människor passar på leva ut bitterhet, girighet, slughet o andra helt fascinerat befängda egenskaper o provar dessa helt gratis o hämningslöst på sin omgivning. det tar ett tag att innan man inser hur det är fatt. ta dej ur det där stallet med de erfarenheter du fått och utgå att det finns normalt funtade hästmänniskor i andra stall. att skaffa sej kunskaper är en god hjälp på vägen. din häst i sig själv borde vara en stor källa till glädje för dej som ingen kan ta ifrån dej om du inte själv tillåter det. :cool:
kladruby
 
Sv: Rätt eller fel?

känner mej så glad att jag står i ett sånt underbart stall som jag står i, när jag läser hur en del har det.'
vi har sån bra sammanhållning och alla ställer upp på alla. vi småtjafsar på skämt och driver med varandra. vi har alltid kul:laugh: på sommaren och vintern ingår det vatten/snöbollskrig :rofl:
tänk om alla kunde få stå i sånna stall. tycker synd om dej, hoppas det ordnar sig för dej snart.
din stallägare hade jag velat sparka så hårt i arslet att dom hade fått gräva ut skon när hon landat på det där väldigt varma stället :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 386
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp