Bukefalos 28 år!

Rätt mängd foder?

Annie_92

Trådstartare
Hej!
Har en Vit Herdehundvalp på 3 månader som jag har en fundering kring fodret. Ger honom Royal canin maxi baby dog i den mängd som anges på förpackningen men är orolig att det är för lite, efter att ha hört de som ger 9-10 dl mat till sin schäfervalp varje dag. Vet dock inte vilket foder det var. Länkar till Royal canins hemsidan:
http://royalcanin.se/hund/foder-butik/maxi-babydog-ultra-sensible/

Har även givit honom lite välkokt ris till maten ibland för att vara säker på att han ska bli mätt.

Trevlig sommar!
//Annie
 
Sv: Rätt mängd foder?

Hur är han i hullet?

Bäst är om man tar fodertillverkarens rekommenderade dagsgiva som en ungefärlig hint, och utgår från hullet på valpen istället.
 
Sv: Rätt mängd foder?

Han är bra i hullet men slank. Hade möjligen velat ha lite mer hull på honom. Har redan ökat mängden lite pga. det.
 
Sv: Rätt mängd foder?

Är hunden tjock ökar man först motion, sedan minskar man mat om det inte hjälper.
Är hunden smal ökar man maten :)
 
Sv: Rätt mängd foder?

Jag skulle välja att ge mer av det riktiga fodret om det är så att hunden inte blir mätt/får tillräckligt. Att dryga ut det med ris gör att hela fodret får lägre fett och proteinprocent.
 
Sv: Rätt mängd foder?

Jag fodrar förvisso med färskfoder, men jag gav valpen beräknad mängd för förväntad vuxenvikt + matrester och godis på träningen. Nu som 10 månaders äter han mer än dubbelt av rekommenderad mängd, och ser ändå ut som en tarm :crazy:
 
Sv: Rätt mängd foder?

Just unghannar har ju en tendens att se rätt taniga ut i perioder. Jag tycker att jag matar och matar unghunden men han rör sig varken upp eller ner i vikt. Kan vara läge för avmaskning för vår del.
Gamlingen var likadan. Såg ut att ha anorexia tills han blev tre då han började bredda sig lite. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta. Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Milosari
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 211
Senast: arabia
·
Hundhälsa Har en finsk lapphundstik på 11 månader som har ätit royal canin medium junior sen jag köpte henne. Hennes uppfödare rekommenderade...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 201
Senast: Hellas
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
4 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp