Bukefalos 28 år!

Rätt till sin kropp

athena_arabians

Trådstartare
En frågeställning efter en aktuell tråd här: Hur närma sig abort på ett vettigt sätt för båda könen?

Personligen har jag inga svar och är väldigt kluven. Som kvinna hävdar jag rätten (som lagen instämmer med) att bestämma över min egen kropp. Samtidigt känns det konstigt att en man ska kunna sas tvingas till föräldraskap när vi kvinnor faktiskt kan välja efter faktum att avsluta det hela. Jag vet att det inte är vanligt men det har dock ändå hänt, ljugande om p-piller och saboterade kondomer.

Ponera att att mannen vill ha barnet men inte kvinnan? Det ger också ett sabla dilemma som jag heller inte har något bra svar på.
 
Sv: Rätt till sin kropp

En frågeställning efter en aktuell tråd här: Hur närma sig abort på ett vettigt sätt för båda könen?

Personligen har jag inga svar och är väldigt kluven. Som kvinna hävdar jag rätten (som lagen instämmer med) att bestämma över min egen kropp. Samtidigt känns det konstigt att en man ska kunna sas tvingas till föräldraskap när vi kvinnor faktiskt kan välja efter faktum att avsluta det hela. Jag vet att det inte är vanligt men det har dock ändå hänt, ljugande om p-piller och saboterade kondomer.

Ponera att att mannen vill ha barnet men inte kvinnan? Det ger också ett sabla dilemma som jag heller inte har något bra svar på.

Fast jag tycker inte att det är ett "sabla dilemma". Eftersom kvinnan är den som sitter på rätten att besluta över sin egen kropp. Ingen ska kunna tvinga kvinnor att genomgå graviditet och föda barn, mot sin vilja. Läs Irland, Polen eller andra länder med en perverterad religion som hindrar kvinnor från rätten att bestämma över sina egna kroppar.

Men visst kan det bli jobbigt, om paret ifråga är överens om att de ska ha barn, och kvinnan sedan ångrar sig och gör abort.

Men det är inget dilemma, eftersom rätten till sin egen kropp är så grundläggande (oavsett om man är man eller kvinna).
 
Sv: Rätt till sin kropp

En frågeställning efter en aktuell tråd här: Hur närma sig abort på ett vettigt sätt för båda könen?

Personligen har jag inga svar och är väldigt kluven. Som kvinna hävdar jag rätten (som lagen instämmer med) att bestämma över min egen kropp. Samtidigt känns det konstigt att en man ska kunna sas tvingas till föräldraskap när vi kvinnor faktiskt kan välja efter faktum att avsluta det hela. Jag vet att det inte är vanligt men det har dock ändå hänt, ljugande om p-piller och saboterade kondomer.

Ponera att att mannen vill ha barnet men inte kvinnan? Det ger också ett sabla dilemma som jag heller inte har något bra svar på.

I det fallet kan jag se dilemmat. Om mannen blivit våldtagen vid konceptionen. Det är också ett intrång på att "få bestämma" över sin egen kropp.

Men om man bortser från allvarliga våldsbrott (som är något vanligare åt andra hållet), ser jag det inte.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Ok, det kanske var dåligt formulerat. Men jag tycker fortfarande att det blir en obalans eftersom vi alltid kan bestämma vid en graviditet om det blir ett barn eller ej eftersom vi är de som tar det beslutet.

Som sagt, jag startade tråden för jag tycker det är intressant fråga rent moraliskt eftersom vi som kvinnor har avgörandet om en man blir far eller inte, oavsett om han vill ha barn eller ej.

Jag vill också förtydliga att jag inte är ute efter någon ändring av lagen men jag tycker det är en fråga som förtjänar att diskuteras.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Min åsikt.
Kvinnan har rätt att bestämma över sin kropp = kan välja att göra abort eller behålla. Men i min mening om kvinnan väljer att behålla ett barn som mannen inte vill ha så anser jag att kvinnan får stå för det valet själv. Självklart ska mannen skydda sig om han inte vill bli pappa men världen är inte perfekt och det finns många anledningar till att det kan bli ett barn som man inte har planerat.
Den enda gången mannens åsikter kommer i kläm är om han vill behålla men inte tjejen - men i min mening så är det kvinnans beslut som väger högst för att det är hennes kropp.

Tycker faktiskt inte att det är så svårt beslut. Ingen ska bli tvingad till ett barn man inte önskar och det gäller både mannen och kvinnan. Det är lätt att säga att mannen får skylla sig själv om han blir pappa, men vem vill ha en pappa till sitt barn som inte önskar finnas där?
 
Sv: Rätt till sin kropp

Ok, det kanske var dåligt formulerat. Men jag tycker fortfarande att det blir en obalans eftersom vi alltid kan bestämma vid en graviditet om det blir ett barn eller ej eftersom vi är de som tar det beslutet.

Kvinnans kropp, kvinnans beslut.

Som sagt, jag startade tråden för jag tycker det är intressant fråga rent moraliskt eftersom vi som kvinnor har avgörandet om en man blir far eller inte, oavsett om han vill ha barn eller ej.

Och det är just därför killar måste vara noga med att skydda sig själva, inte bara för risken för könssjukdomar. I ett parförhållande är det vanligast att kvinnan tar någon form av hormonellt p-medel (skulle jag tro) och då får killen helt enkelt lita på kvinnan eller skydda sig ändå.

Och ibland blir kvinnan gravid även med skydd. Är man inte medveten om det tycker jag inte man ska ha sex faktiskt.

Jag vill också förtydliga att jag inte är ute efter någon ändring av lagen men jag tycker det är en fråga som förtjänar att diskuteras.

Jag förstår hur du tänker och det kan tyckas orättvist att kvinnan sitter på all "makt" men jag kan inte se hur det någonsin skulle kunna se annorlunda ut ens i teorin.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Fast man kan ju också se det så att genom att frivilligt delta i "handlingen" så har båda parter gått med på konsekvenserna - där kvinnan har rätt till sin egen kropp och således bestämmanderätten om hon skall frambära ett eventuellt barn eller inte.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Självklart har kvinnan rätt att bestämma över sin kropp, men fostret är aldrig en del av denna kropp. Det är en människa i vardande, en människa med en egen genuppsättning och ett eget blodomlopp.

Det kan finnas många skäl för respektive mot abort; jag tänker inte gå in på dem. Jag vill dock påstå, att det är mer komplicerat än att handla om kvinnans rätt till sin kropp.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Fast man kan ju också se det så att genom att frivilligt delta i "handlingen" så har båda parter gått med på konsekvenserna - där kvinnan har rätt till sin egen kropp och således bestämmanderätten om hon skall frambära ett eventuellt barn eller inte.

Exakt!

1010100
 
Sv: Rätt till sin kropp

En frågeställning efter en aktuell tråd här: Hur närma sig abort på ett vettigt sätt för båda könen?

Personligen har jag inga svar och är väldigt kluven. Som kvinna hävdar jag rätten (som lagen instämmer med) att bestämma över min egen kropp. Samtidigt känns det konstigt att en man ska kunna sas tvingas till föräldraskap när vi kvinnor faktiskt kan välja efter faktum att avsluta det hela. Jag vet att det inte är vanligt men det har dock ändå hänt, ljugande om p-piller och saboterade kondomer.

Ponera att att mannen vill ha barnet men inte kvinnan? Det ger också ett sabla dilemma som jag heller inte har något bra svar på.

Kvinnan vet att hon är den presumtiva mamman.

Det finns ingen man som kan göra samma anspråk.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Kvinnans kropp, kvinnans beslut.

Precis så enkelt är det.

Hur skulle det annars se ut? Mannens beslut? Dvs i vissa fall tvinga en kvinna att föda barnet som hon inte vill ha, och i andra fall låta henne hämtas av polis och släpas skrikande in i en abortmottagning?

Eller ska vi ha domstolar som bestämmer från fall till fall?

Jag kan bara inte med detta resonemang om alla stackars karlar. Det är inte som om kvinnor går omkring och liksom rånar män på spermier medans dom står på Coop och köper frukostflingor. Vill dom inte ha barn så får dom a) ha snorren innanför byxorna och/eller b) bara släppa ut den under strikt eget ansvar.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Precis så enkelt är det.

Hur skulle det annars se ut? Mannens beslut? Dvs i vissa fall tvinga en kvinna att föda barnet som hon inte vill ha, och i andra fall låta henne hämtas av polis och släpas skrikande in i en abortmottagning?

Eller ska vi ha domstolar som bestämmer från fall till fall?

Jag kan bara inte med detta resonemang om alla stackars karlar. Det är inte som om kvinnor går omkring och liksom rånar män på spermier medans dom står på Coop och köper frukostflingor. Vill dom inte ha barn så får dom a) ha snorren innanför byxorna och/eller b) bara släppa ut den under strikt eget ansvar.

Halv knapp

Jag har funderat kring "tvingandet", när blir det tvång? Om mannen uttrycker sin ovilja till att få ett barn och kvinnan " mot sin vilja" gör abort? Isf återstår ju bara för alla män att säga tack och amen och sen få skit när det inte engagerar sig. jag tycker nog inte att uttrycka en åsikt kan ses som ett tvingande.

En kvinna vill väl inte alltid per automatik ha barn? Det kan vara fel i tiden, inte med honom, inte medicinskt optimalt osv. men när väl embryot har fastnat är det kanske inte lika lätt. Eller så vill man aldrig någonsin ha barn, har hon isf inte ett eget ansvar att hålla snipan i brallan.

Sen är det ju lite olika resonemang beroende på scenario, vid våldtäkt diskuteras rätten till abort och vid sprucken kondom diskuteras rätten till barn


Well, jag är helt övertygad om att kvinnan bestämmer om det ska födas unge eller inte, men det är inte en lätt fråga och problematiken slutar verkligen inte med själva beslutet
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag nämnde även i den andra tråden där detta ämne diskuteras hett.

Mannen har val. Han står inte där som ett fån efter 9 månader.

Har man sex kan det leda till barn.
Dra på gummihatten om oavsett om kvinnan har piller eller annat.
Spricker kondomen så köp dagen efter piller till kvinnan.

Han kan naturligtvis inte tvinga kvinnan att ta dem men då har han verkligen gjort sitt yttersta.
Men sex kan leda till barn. Det är fakta.

Alla kvinnor kan inte tänka sej göra en abort. För mej personligen är det otänkbart. Vem har rätt att säga att jag gör fel? Eller känner fel? Jag älskade mina barn oändligt mycket från samma dag som jag visste att dom låg i min mage.
Leder sex till barn vilket i dagsläget vore fruktansvärt, men kommer jag ändå att behålla det.
Jag är därmed redo att ta konsekvenserna även om jag är livrädd för att bli gravid.


Mannen kan även efteråt välja att inte ha kontakt med barnet. Men rent ekonomiskt kommer han inte undan. Och det är väl bra för barnets skull! För det är dyrt med barn. Mammaledigheten tär på ekonomin hos många. Mamman kanske blir arbetslös mm. Alla vab dagar kan tära på ekonomin. Så det är en himla tur att bio-pappan bidrar med något även om han själv inte är delaktig!
 
Sv: Rätt till sin kropp

Well, jag är helt övertygad om att kvinnan bestämmer om det ska födas unge eller inte, men det är inte en lätt fråga och problematiken slutar verkligen inte med själva beslutet

Jag håller helt och hållet med. Kvinnans kropp, kvinnans beslut. Men för att vara djävulens advokat så behövs det två för att göra ett barn. Jag står fast vid att lagen är bra som som den är och att jag vill bestämma över min kropp MEN det är fortfarande inte enkelt eller svart och vit ifall nu mannen vill ha barnet.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Precis så enkelt är det.

Hur skulle det annars se ut? Mannens beslut? Dvs i vissa fall tvinga en kvinna att föda barnet som hon inte vill ha, och i andra fall låta henne hämtas av polis och släpas skrikande in i en abortmottagning?

Eller ska vi ha domstolar som bestämmer från fall till fall?

Jag kan bara inte med detta resonemang om alla stackars karlar. Det är inte som om kvinnor går omkring och liksom rånar män på spermier medans dom står på Coop och köper frukostflingor. Vill dom inte ha barn så får dom a) ha snorren innanför byxorna och/eller b) bara släppa ut den under strikt eget ansvar.

Nej det skulle vara värre än så. Eftersom man inte kan veta vem som är far till barnet måste det upprättas ett centralt DNA register på alla män. Allla kvinnor måste som i Rumäien varje månad kontrolleras om de är gravida eller ej.

Om en gravid kvinna påträffas samkör man med DNA-registret för att hitta en far som eventuellt kan driva talan.

*du nya sköna värld*
 
Sv: Rätt till sin kropp

En frågeställning efter en aktuell tråd här: Hur närma sig abort på ett vettigt sätt för båda könen?

Personligen har jag inga svar och är väldigt kluven. Som kvinna hävdar jag rätten (som lagen instämmer med) att bestämma över min egen kropp. Samtidigt känns det konstigt att en man ska kunna sas tvingas till föräldraskap när vi kvinnor faktiskt kan välja efter faktum att avsluta det hela. Jag vet att det inte är vanligt men det har dock ändå hänt, ljugande om p-piller och saboterade kondomer.

Ponera att att mannen vill ha barnet men inte kvinnan? Det ger också ett sabla dilemma som jag heller inte har något bra svar på.

Det är naturligtvis den som riskerar både hälsa och lidande och arbete som avgör om en abort kommer i fråga dvs kvinnan.
Det enda villkor för detta beslut som ska ställas är de som vi idag har.

Att tvinga en kvinna till abort bara för att mannen inte vill ta sitt ansvar är inte genomförbart, vare sig etiskt eller juridiskt.
Lika lite som att förbjuda kvinnan att välja abort mot barnafaders vilja.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag har aldrig fattat det där "kvinnans kropp, kvinnans beslut punkt slut".
Jag anser att i det läget ett barn är oönskat från något håll, eller där det egentligen är olämpligt att föda fram det, så är det helt irrelevant att kvinnan känner att hon "så gärna vill ha barn", för kvinnan ska inte tänka på sig själv i första hand, hon ska tänka på BARNET.
Det finns redan alldeles för mycket otrygghet bland barn och unga och jag tycker att man bör tänka både en och två gånger innan man planerar att skaffa barn och tusen gånger ytterligare om man "råkar" bli på smällen.
Jag anser att ett barn har rätt till att bli älskad och ha en trygghet hos BÅDA sina föräldrar. Om den ena parten bara gör halvdassiga försök till att vara förälder så är risken stor att barnet bli otryggt oavsett hur bra den andre föräldern tror sig vara.

Givetvis har alla människor rätt att bestämma över sina kroppar, men det ska inte ske på bekostnad av någon annan.



Sen tycker jag det är väldigt skevt att i ena stunden säga att kvinnan minnsann bestämmer allt, men sen i nästa andetag så är det mannens fel att HAN inte skyddar sig och mannen ska minsann betala ändå? (Ja jag vet att det är lag på det)
Om kvinnan bestämmer så anser jag också att kvinnan ska stå för det fulla ansvaret.
Speciellt i de (många) fall det ljugits eller slarvats med preventivmedel.

Och så länge det bara finns preventivmedel för kvinnor så måste ju också kvinnan göra klart för mannen om hon inte tar prev. medel och att hon inte tänker göra abort. Risken att någon "råkar" bli gravid om den är noga med sina prev medel är trots allt minimal.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Givetvis har alla människor rätt att bestämma över sina kroppar, men det ska inte ske på bekostnad av någon annan.

Jo. Faktiskt!

Om kvinnan bestämmer så anser jag också att kvinnan ska stå för det fulla ansvaret.
Speciellt i de (många) fall det ljugits eller slarvats med preventivmedel

Återigen, hur ska detta gå till rent praktiskt? Ska vi ha en polisutredning om vem som slarvat med preventivmedel?

Eller - varför bry sig. För att uppenbarligen är det kvinnans synd och hon ska sona den och mannen ska gå fri. Precis som på den gamla goda tiden.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Så går det ju inte att resonera, om barnet har rätt till två föräldrar så måste man förbjuda skilsmässa/uppbrott också...

Hur många fall finns det inte där pappan sticker när barnet bara är några få år?
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag är fullständigt för rätt till abort, men det blir ju skevt när det går över i en skyldighet till abort som du förespråkar.

Och att fadern har skyldighet att delta i försörjningen av sitt barn har inte att göra med kvinnan utan barnet?

Och vilken värld lever du i? De flesta hormonella p-medel har omkring 1-2användare av 100 per år som blir gravida. Det är hyfsat många ändå. Och vad är kådis om inte ett p-mddel mannen kan ansvara för?

Sedan är jag väldigt intresserad av att veta vad du baserar att många ljuger eller slarvar om p-medel.
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 548
Senast: Vallmo
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 854
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp