Bukefalos 28 år!

Rätt till sin kropp

Sv: Rätt till sin kropp

Det finns växter man kan använda som är livsfarliga. Hela släktet Artemisia är namngett efter gudinnan Artemis eftersom flera av örterna använts som abortmedel (kvinnorna behöll sina "artemisiska" former dvs man var inte gravid). Artemis var en grekisk gudinna som behöll sin oskuld (och hade ihjäl ett antal beundrare...).
 
Sv: Rätt till sin kropp

Ja givetvis.
Personligen hade jag tyckt att det bästa hade varit om männen med ren tankeverksamhet kunde bestämma om de skulle avfyra en befruktningssats eller en befruktningsoduglig.
Då hade ingen kvinna kunnat bli gravid utan samtycke från en man.
Jag tillhör inte en av dem som hade sörjt för att mänskligheten skulle dö ut pga att få barn skulle födas om männen fick välja.

fast...vore det inte rättvisare att tala om att båda parternaskulle vara intresserade av skydd.
ett havandeskap är väl bara en av de saker som kan hända.
aggressiv gonore, hiv etc etc...

Jag hade som singel`, alltid "franska kuvert" i plånboken..det finns väl plats fäör dylika i handväskorna med;)
 
Sv: Rätt till sin kropp

fast...vore det inte rättvisare att tala om att båda parternaskulle vara intresserade av skydd.
ett havandeskap är väl bara en av de saker som kan hända.
aggressiv gonore, hiv etc etc...

Jag hade som singel`, alltid "franska kuvert" i plånboken..det finns väl plats fäör dylika i handväskorna med;)


För mig är det underordnat.
Oönskade barn är ett större och dyrare samhällsproblem än könssjukdomar.
 
Sv: Rätt till sin kropp

För mig är det underordnat.
Oönskade barn är ett större och dyrare samhällsproblem än könssjukdomar.

Nja när de nya varianterna, de resistenta, slår igenom innebär dessa ju livslångt lidande o livslång sjukhuskontakt, frågan är vad det kostar i mänskligt lidande o pengar jämfört med oönskade barn. De flesta av dem blir ju trots allt produktiva samhällsmedborgare.

Däremot står det väl klart att en oönskad graviditet kan drabba en ung kvinna väldigt hårt. Både ekonomiskt o känslomässigt.Så därför motsätter jag mig inte de abortregler vi har i samhället.
 
Sv: Rätt till sin kropp

HIV är det största problemet.
Det finns det ingen väg ur alls.
Ett barn går att adoptera bort.
 
Sv: Rätt till sin kropp

När blir fostret ett barn med rättigheter? Ska vi börja respektera foster över kvinnans rätt till sin kropp?

Efter vecka 22 så har fostret fulla egna rättigheter som person enligt svensk lag.
Då så är abort förbjudet.
Efter vecka 18 så måste det till starka särskilda skäl för att en abort skall tillåtas.

Det borde vara svaret på den frågan.

Källa: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Abort/
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag tillhör inte en av dem som hade sörjt för att mänskligheten skulle dö ut pga att få barn skulle födas om männen fick välja.

Mänskligheten skulle inte dö ut.
Den skulle bli lagom stor.
Det finns alldeles tillräckligt många män som vill ha barn för det.
 
Sv: Rätt till sin kropp

HIV är det största problemet.
Det finns det ingen väg ur alls.
Ett barn går att adoptera bort.

Hiv och de nya resistenta varianterna av de andra vanliga könssjukdommarna

Och som sagt, de flesta oönskade barnen får bra produktiva liv, en tillgång för samhället med andra ord.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Mänskligheten skulle inte dö ut.
Den skulle bli lagom stor.
Det finns alldeles tillräckligt många män som vill ha barn för det.



Det är som skrivet inte min fasa utan andras.
Någon tidigare hänvisade till att mänskligheten hade dött ut om det bara hade fötts barn som männen önskade.

Huruvida det stämmer eller ej är för mig inte en intressant fråga då jag inte anser att mänsklighetens fortlevnad är en intressant fråga.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Det känns inte som att den kan bli en jämnlik rättighet till det beslutet någonsin eftersom det i det stora hela handlar om kvinnan som skall bära barnet, må dåligt på det sättet man gör med illamående osv, inte kunna jobba fullt ut och sedan gå på mammaledighet = lägre inkomst. Barnet är ju beroende av mamman och enbart mamman om man ska vara krass ett bra tag innan det går att göra allt mer 50-50. Så tyvärr, även om pappan vill ha barn så får det bli ett beslut kvinnan/mamman får ta då det är hennes kropp som skall gå igenom allt. Att det finns de som saboterar med att förstöra preventivmedel eller låter bli att ta tex p-piller för att man själv vill ha barn när inte den andra vill är otroligt egoistiskt och enligt mig inte okej
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 541
Senast: Vallmo
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 854
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp