Bukefalos 28 år!

Rätt till sin kropp

Sv: Rätt till sin kropp

Tveksamt med den teknik vi har idag. Kloning och faktiskt numera även kunskap och teknik att skapa könsceller av tex. vanliga hudceller. Tekniken har sina begränsningar men skulle eventuellt fungera även på människor. Det sistnämnda är väl fortfarande att betrakta som experimentellt dock är det väl främst etiska riktlinjer som hindrar oss från att tillämpa kunskapen och tekniken på människor.
Ok. Jag korrigerar mig till IDAG...
Och jag lägger till att jag aldrig vill uppleva 'imorgon'.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Hade det inte sett konstigt ut om jag skrev precis det du skrev?

Du verkade kopiera det jag skrev för att på något sätt argumentera för att min utsaga inte var rätt, eller något.

Jag tycker att din utsaga är ointressant i sammanhanget för att det inte alls stämmer att en man och kvinna behöver veta om varandras existens för att det ska bli barn. Än mindre ha sex tillsammans.

Och om några år har nog utvecklingen tagit sig mot att det kan bli ännu mer indirekt än vad som gäller idag.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Du verkade kopiera det jag skrev för att på något sätt argumentera för att min utsaga inte var rätt, eller något.

Jag tycker att din utsaga är ointressant i sammanhanget för att det inte alls stämmer att en man och kvinna behöver veta om varandras existens för att det ska bli barn. Än mindre ha sex tillsammans.

Och om några år har nog utvecklingen tagit sig mot att det kan bli ännu mer indirekt än vad som gäller idag.
Jag gissar att jag kommer bli tillsagd även i denna tråd, så jag avslutar här och nu.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Nu vet jag inte exakt varför du blivit tillsagd men ett tips kan vara att skippa offerkoftan och metainläggen. Och koncentrera sig på sakfrågorna.

/Ännu ett meta-inlägg
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag har aldrig fattat det där "kvinnans kropp, kvinnans beslut punkt slut".
Jag anser att i det läget ett barn är oönskat från något håll, eller där det egentligen är olämpligt att föda fram det, så är det helt irrelevant att kvinnan känner att hon "så gärna vill ha barn", för kvinnan ska inte tänka på sig själv i första hand, hon ska tänka på BARNET.
Det finns redan alldeles för mycket otrygghet bland barn och unga och jag tycker att man bör tänka både en och två gånger innan man planerar att skaffa barn och tusen gånger ytterligare om man "råkar" bli på smällen.
Jag anser att ett barn har rätt till att bli älskad och ha en trygghet hos BÅDA sina föräldrar. Om den ena parten bara gör halvdassiga försök till att vara förälder så är risken stor att barnet bli otryggt oavsett hur bra den andre föräldern tror sig vara.

Med ditt resonemang så borde flera i min släkt och mina vänner inte existera. Tack och lov för att de gör det!
Barnet kan klara sej ypperligt med "bara" en förälder. Vet flera som gjort det. Dels för att pappor dragit eller avlidit. Lyckliga glada människor.
Att ha två föräldrar är ingen garanti för ett lyckligt barn.
Barnet ska absolut stå i fokus. Men ingen av dom jag känner som är utan pappa önskar bort sina liv iaf.

Det låter som att abort är att gå till frissan på dej och många andra. Det är det inte. För mej har det alltid varit otänkbart.

Då alla som har sex vet att när barnet är gjort är det kvinnans val sen. De ger sej ändå in i spelet med dåliga skydd.

Mannen kan välja att ha kondom.
Mannen kan välja att även med kondom dra ut och spruta utanför kroppen.
Mannen kan vid olycka med kondomen erbjuda sej att köpa dagen efter piller.

Då har han gjort sitt yttersta för att slippa bli pappa och därefter kan jag ha medlidande om han blir ofrivillig pappa.
Men det är en risk att ha sex oavsett.

Som någon i den andra tråden skrev. Hoppas man bungy jump så kan man krossa skallen men man hoppar ändå..
 
Sv: Rätt till sin kropp

Och om några år har nog utvecklingen tagit sig mot att det kan bli ännu mer indirekt än vad som gäller idag.

Ang. indirekt kontakt man kvinna. Tydligen behövs män inte längre för fortplantning. Kvinnans ägg endast, men avkomman kan också bara bli av kvinligt kön. Så långt har man kommit idag. (Något program jag såg under våren, gissningsvis vetenskapens värld, eller något på kunskapskanalen).
 
Sv: Rätt till sin kropp

Mannen och kvinnan behöver aldrig ens ha befunnit sig i samma tidszon.

Men än så länge så behövs det alltid en kvinna till att bära fram och föda barnet.
Först när det inte längre behövs så blir barnalstrande helt jämlikt.

Graviditet är ett jäkla skit.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag gissar att jag kommer bli tillsagd även i denna tråd, så jag avslutar här och nu.

Men nu så får du väl ge dig.
Du är i rätt tråd här och lägg ner den där offermentaliteten.
Vi brukar f.ö. i princip aldrig lyckas med att hålla topic på detta forum så varför måste du ha det kravet.

Ta inte åt dig för att några surisar surar.
Det är bara vad moderatorerna tycker som faktiskt betyder något.
 
Sv: Rätt till sin kropp

OT

Är inte det redan ett vedertaget problem att män inte skyddar sig? Jag har för mig att rfsu hade nån reklam med "vill han inte ha kondom?"
För jag hör sällan från andra sidan att kvinnor vägrar ha sex med kondom.
 
Sv: Rätt till sin kropp

*knapplån*

Det finns ju den andra sidan också. Där mannen väldigt gärna vill ha det barn som kvinnan väljer bort.
En man har verkligen inte mycket att säga till om.
Om tjejer oftare uttalade att männen fick skylla sig själv, är jag rädd att det skulle bli mycket mindre sexat.....

Personligen skulle jag inte behålla ett barn blivande pappan inte vill ha. Eftersom min övertygelse är att barn görs av 2, en mamma och en pappa, då ska barnet vara önskat av dom båda.
Hade naturen menat något annat, skulle vi kunna göra barn med oss själva, och då var ju problemet ur världen.

* jenny *

Nej den andra sidan finns inte. Mannen behöver inte vara far till barnet. Eller tänker du dig att alla män ska ha samma rätt att bestämma om en kvinna så där i allmänhet ska föda barn eller inte.

Vi kanske ska anordna omröstningar på internet, där män får rösta om kvinnan ska behålla barnet eller inte?

Eller hur tänker du dig att det presumtiva faderskapet ska bestämmas?
 
Sv: Rätt till sin kropp

*fortsätter ot*

OT

Är inte det redan ett vedertaget problem att män inte skyddar sig? Jag har för mig att rfsu hade nån reklam med "vill han inte ha kondom?"
För jag hör sällan från andra sidan att kvinnor vägrar ha sex med kondom.

På Flashback finns lite olika varianter av åsikter från killar. Den ena handlar om att det är mkt skönare utan kondom. Den andra handlar om att det är synd om killen som sprutade i tjejen o ändå tvingas bli pappa.. En tredje varianten som oftast dyker upp är att det är tjejens fel att han blir tvingad till sin pappa roll för att HON inte skyddade sig..

Det här med att ta eget ansvar från killarna tycks ha försvunnit. Iaf om man läser där.
 
Sv: Rätt till sin kropp

*fortsätter ot*



På Flashback finns lite olika varianter av åsikter från killar. Den ena handlar om att det är mkt skönare utan kondom. Den andra handlar om att det är synd om killen som sprutade i tjejen o ändå tvingas bli pappa.. En tredje varianten som oftast dyker upp är att det är tjejens fel att han blir tvingad till sin pappa roll för att HON inte skyddade sig..

Det här med att ta eget ansvar från killarna tycks ha försvunnit. Iaf om man läser där.

Och de har tyvärr allt för många tjejer som ivrigt hejar på dem. Det florerar så oerhört många urban legends om hur tjejer lurar till sig sperma och det är faktiskt väldigt vanligt att tjejer gör så. :yuck:
 
Sv: Rätt till sin kropp

Nej den andra sidan finns inte. Mannen behöver inte vara far till barnet. Eller tänker du dig att alla män ska ha samma rätt att bestämma om en kvinna så där i allmänhet ska föda barn eller inte.

Vi kanske ska anordna omröstningar på internet, där män får rösta om kvinnan ska behålla barnet eller inte?

Eller hur tänker du dig att det presumtiva faderskapet ska bestämmas?

fram till sista veckan där en abort normalt sett genomförs i Sverige finns där, och ska där bara finnas en som har "makten" = kvinnan som är gravid.
Efter den veckan så kommer andra aktörer in så som exempelvis hennes läkare. På inga villkor kan vi ha en tvingande lagstiftning där den som hävdar faderskap ska kunna stoppa eller låta en graviditet gå tiden ut.

Hur skulle det se ut? en lagstiftning som omyndighetsförklarar den kvinna som blir gravid?

Så där kan jag bara hålla med dig...för en gångs skull;)
 
Sv: Rätt till sin kropp

*fortsätter ot*



På Flashback finns lite olika varianter av åsikter från killar. Den ena handlar om att det är mkt skönare utan kondom. Den andra handlar om att det är synd om killen som sprutade i tjejen o ändå tvingas bli pappa.. En tredje varianten som oftast dyker upp är att det är tjejens fel att han blir tvingad till sin pappa roll för att HON inte skyddade sig..

Det här med att ta eget ansvar från killarna tycks ha försvunnit. Iaf om man läser där.
Flashback är en rätt dålig källa att hänvisa till, om man vill lägga lite tyngd till sina ord.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag tycker att det är märkligt att så många kvinnor blir så engagerade i det orättvisa i att det finns ETT område där kvinnor har mer makt än män ...

:meh:
Jag har aldrig fattat det där "kvinnans kropp, kvinnans beslut punkt slut".
Jag anser att i det läget ett barn är oönskat från något håll, eller där det egentligen är olämpligt att föda fram det, så är det helt irrelevant att kvinnan känner att hon "så gärna vill ha barn", för kvinnan ska inte tänka på sig själv i första hand, hon ska tänka på BARNET.
Det finns redan alldeles för mycket otrygghet bland barn och unga och jag tycker att man bör tänka både en och två gånger innan man planerar att skaffa barn och tusen gånger ytterligare om man "råkar" bli på smällen.
Jag anser att ett barn har rätt till att bli älskad och ha en trygghet hos BÅDA sina föräldrar. Om den ena parten bara gör halvdassiga försök till att vara förälder så är risken stor att barnet bli otryggt oavsett hur bra den andre föräldern tror sig vara.

Givetvis har alla människor rätt att bestämma över sina kroppar, men det ska inte ske på bekostnad av någon annan.



Sen tycker jag det är väldigt skevt att i ena stunden säga att kvinnan minnsann bestämmer allt, men sen i nästa andetag så är det mannens fel att HAN inte skyddar sig och mannen ska minsann betala ändå? (Ja jag vet att det är lag på det)
Om kvinnan bestämmer så anser jag också att kvinnan ska stå för det fulla ansvaret.
Speciellt i de (många) fall det ljugits eller slarvats med preventivmedel.

Och så länge det bara finns preventivmedel för kvinnor så måste ju också kvinnan göra klart för mannen om hon inte tar prev. medel och att hon inte tänker göra abort. Risken att någon "råkar" bli gravid om den är noga med sina prev medel är trots allt minimal.
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag har aldrig fattat det där "kvinnans kropp, kvinnans beslut punkt slut".
Jag anser att i det läget ett barn är oönskat från något håll, eller där det egentligen är olämpligt att föda fram det, så är det helt irrelevant att kvinnan känner att hon "så gärna vill ha barn", för kvinnan ska inte tänka på sig själv i första hand, hon ska tänka på BARNET.
Det finns redan alldeles för mycket otrygghet bland barn och unga och jag tycker att man bör tänka både en och två gånger innan man planerar att skaffa barn och tusen gånger ytterligare om man "råkar" bli på smällen.
Jag anser att ett barn har rätt till att bli älskad och ha en trygghet hos BÅDA sina föräldrar. Om den ena parten bara gör halvdassiga försök till att vara förälder så är risken stor att barnet bli otryggt oavsett hur bra den andre föräldern tror sig vara.

Givetvis har alla människor rätt att bestämma över sina kroppar, men det ska inte ske på bekostnad av någon annan.



Sen tycker jag det är väldigt skevt att i ena stunden säga att kvinnan minnsann bestämmer allt, men sen i nästa andetag så är det mannens fel att HAN inte skyddar sig och mannen ska minsann betala ändå? (Ja jag vet att det är lag på det)
Om kvinnan bestämmer så anser jag också att kvinnan ska stå för det fulla ansvaret.
Speciellt i de (många) fall det ljugits eller slarvats med preventivmedel.

Och så länge det bara finns preventivmedel för kvinnor så måste ju också kvinnan göra klart för mannen om hon inte tar prev. medel och att hon inte tänker göra abort. Risken att någon "råkar" bli gravid om den är noga med sina prev medel är trots allt minimal.

Hur ska man göra då om pappan bestämmer sig för att nää, detta med barn var inget för mig när ungen är 6 månader?? Det barnet borde ju, enligt din teori ha samma rättighet till 2 föräldrar som alla andra barn. Hur löser man det?

Jag vet några pappor som har blivit förskräckta till en början vid graviditeter och tyckt att abort vore det enda rätta. Tjejen har vägrat och idag är de bra pappor!

Mina föräldrar gick isär när jag var spädbarn, inte tusan har jag farit illa av det!
 
Sv: Rätt till sin kropp

Jag tycker att det är märkligt att så många kvinnor blir så engagerade i det orättvisa i att det finns ETT område där kvinnor har mer makt än män ...

:meh:

Men kära du, hur tänker du nu? Förstår du inte vad det innebär för könsmaktsordningen, för könsstereotyperna och inte minst för familjeinstitutionen och heterosexualiteten om kvinnor inte gör sitt yttersta för att smidigt underordna sig hela tiden? Samhället skulle braka samman. :eek:
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 651
Senast: Vallmo
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 866
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp