Rättegång om djursex avslutad

Sv: Rättegång om djursex avslutad

Åklagaren yrkade på 6 månader, vilket gör att domen förmodligen kommer att hålla sig på max det alternativt mindre, beroende på hur nämndemännen resonerar.
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Tycker det är för lite, skulle fått ett år & skadestånd motsvarande ponnyns värde.
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Var det nu vi skulle rösta in dödstraff på straffskalan? :devil:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Tycker det är för lite, skulle fått ett år & skadestånd motsvarande ponnyns värde.

ja för han har ju begått 2 brott, dels djurplågeri å dels skadegörelse på annans egendom...

jag blir så j*a illa berörd av sådana här fall... :mad:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Ja, om han nu ens får så mycket som 6 månaders fängelse, vad händer den dagen han kommer ut från fängelset? :confused: Vad är det som hindrar honom att begå nya brott och förbli oupptäckt? Får han någon "vård" i fängelset eller är det bara att avtjäna domen och sedan leva vidare precis som innan..?
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Sex månader är sorgligt lite. Han borde få minst 2 år och skyldig skadestånd på runt 100" istället. Och rättpsykiatrisk vård kan ju verkligen vara en god idé om man inte vill att det ska hända igen ...
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Åklagaren yrkade på 6 månader, vilket gör att domen förmodligen kommer att hålla sig på max det alternativt mindre, beroende på hur nämndemännen resonerar.

Okey jag försvara inte detta men ett sådant här brott skall inte leda till fängelse utan psyk vård sluten sådan i kanske 4-5 år. Dessa människor har ett psykiskt fel som inte läks av att hamna i en cell.

Lika med skadestånd?!?!?!
Fattar inte riktigt hur hästen skulle må bättre av att ägaren får ett skadestånd. Däremot all skada som hästen kan ha fått lika med alla veterinär räkningar som kommer efter detta skall naturligtvis betalas.
Sluta begära skadestånd det är hästens välbefinnande som skall stå i första rummet. Inte ägarens. Det viktigaste tycker jag skulle vara att han/hon inte kommer att göra det igen.
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Jag förstår inte varför man inte ska kunna begära skadestånd? Nä, hästen kommer givetvis inte att må bättre, den är död, men nog fan ska ifioten få betala för det här, naturligtvis ska det svida ordentligt. In med fanskapet i enskild cell bakom lås och bom med vård givetvis i några år, och rejält skadestånd till berörda parter...

Usch... Det är verkligen sjuka människor. Skulle jag komma på någon med att göra något på mina hästar i stallet, skulle jag nog ta närmsta tillhygge och slå ihjäl personen. Likaså om det handlade om mina barn (jag har inga barn men jag förstår föräldrar som tar saken i egna händer). Tur att det inte har hänt och gud nåde om det händer...:crazy:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Okey jag försvara inte detta men ett sådant här brott skall inte leda till fängelse utan psyk vård sluten sådan i kanske 4-5 år. Dessa människor har ett psykiskt fel som inte läks av att hamna i en cell.

Lika med skadestånd?!?!?!
Fattar inte riktigt hur hästen skulle må bättre av att ägaren får ett skadestånd. Däremot all skada som hästen kan ha fått lika med alla veterinär räkningar som kommer efter detta skall naturligtvis betalas.
Sluta begära skadestånd det är hästens välbefinnande som skall stå i första rummet. Inte ägarens. Det viktigaste tycker jag skulle vara att han/hon inte kommer att göra det igen.

Jag hade tyckt att maxtraffet för djurplågeri vore lämpligt i det här fallet.

Eftersom djur inte är personer (vore det de så hade vi inte kunnat ha dem som husdjur, para dem och äta upp dem) så är det därför skadeståndet beräknas på vad ÄGAREN har lidit för skada av det inträffade.
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Lika med skadestånd?!?!?!
Fattar inte riktigt hur hästen skulle må bättre av att ägaren får ett skadestånd. Däremot all skada som hästen kan ha fått lika med alla veterinär räkningar som kommer efter detta skall naturligtvis betalas.
Sluta begära skadestånd det är hästens välbefinnande som skall stå i första rummet. Inte ägarens. Det viktigaste tycker jag skulle vara att han/hon inte kommer att göra det igen.



ÖÖÖH? Varför ska han inte tvingas betala skadestånd? Även om ponnyn är död så ska väl ändå ägaren få veterinärkostnader m.m betalda?? Eller är det helt upp till ägaren att fixa nå sånt, ägaren som, tvingats avliva sin ponny p.g.a en sinnessjuk man? Det kändes jävligt orättvist tänkande... :mad:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Han kommer säkert att få betala skadestånd motsvarande värdet på hästen samt kostnader. Vad vissa här förespråkar är snarare fråga om ngt slags extra högt skadestånd för att det skall svida alt ett ideellt skadestånd.
PL
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Han kommer säkert att få betala skadestånd motsvarande värdet på hästen samt kostnader. Vad vissa här förespråkar är snarare fråga om ngt slags extra högt skadestånd för att det skall svida alt ett ideellt skadestånd.
PL

Precis, men ett skadestånd skall täcka dina förluster inte vara ett plåster på såren. Självklart skall du kunna köpa en likvärdig häst men dock några hundratusentals kronor handlar det inte om.

Killen skall in för vård så att det inte kommer hända igen. Detta tar dock inte 1-2 år utan kanske 5+ år.
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Ang skadeståndet så finns det inget skadestånd för "sveda o värk" när det gäller egendom och en häst är inte annat än egendom i lagens bemärkelse tyvärr. Hade det varit en bil som slagits sönder så hade påföljden blivit densamma. Ingen hänsyn tas till att en 12-åring inte vågar sova om nätterna, är rädd för sin egen skugga stundom, vågar inte vara ensam i stallet mm.

En annan sjuk detalj är att det gäller att påvisa att hästen har ett rejält värde för att skadegörelsen skall anses vara grov - alltså inte för att skinna mannen på pengar. Alltså är det värre att döda en dyr tävlingsponny än en billig shettis - oavsett om de både har lidit precis lika mycket. Hur sjukt är inte det??
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Märklig artikel. Allt från rubrik till innehåll kretsar kring det förment sexuella i det hela, inklusive prat med en politiker.

Det borde väl handla om djurmisshandel, och det märkliga i hur fjuttiga straff det handlar om när någon faktiskt totalt fördärvat- i förlängningen bortom räddning - en tänkande levande varelse och orsakat stort lidande hos alla som haft relation till denna varelse?
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Precis, men ett skadestånd skall täcka dina förluster inte vara ett plåster på såren.

Då kan man ju fråga sig varför anhöriga till mördade, barn som våldtas och folk som misshandlas svårt kan få skadestånd på över 100 000kr om det bara är för att täcka ev. förluster?
Kan man värdera en anhörigs liv? eller ett barns oskuld? eller en misshandlads hälsa? eller ett älskat husdjur som kanske även varit en investering i den egna hobbyn?

Vet själv ett fall i min närhet där föräldrar, barn, syster, bror och även broderns sambo till den mördade krävde ett skadestånd på ca 55.000kr var...vad jag vet jobbade verken systern, brodern, barnen samt broderns sambo så vilka förluster har de i så fall lidit över att stanna hemma och sörja?
Föräldrarna äger eget företag med anställda så de behövde inte jobba även om de kunnat....Nu tycker jag de hade all rätt till skadeståndet...men... det jag undrar är vem är du till att värdera vad olika sorters "brottsoffer" ska, kan och vill kräva skadestånd för?
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

[ett skadestånd skall täcka dina förluster inte vara ett plåster på såren.

Jo, men den stackars tjejen då? Som fick sin ponny mördad, borde hon inte få skadestånd för sveda å värk för det psykiska lidande hon utsats för? Dels förlusten av sin ponny som hon troligtvis älskade högt, att se den lida in i det sista innan den dog pga våldet den utsatts för samt även den oro att inte våga gå ut i stallet själv, mardrömmar, magsår, MM, MM.........
Vem vet om idioten ger sig på henne oxå när han får tillfälle? Han är ju dömd för misshandel tidigare :crazy:
Jag hoppas verkligen han får besöksförbud iaf :mad:

Återigen så är svenskt rättsystem ett stort skämt :mad:
Även om han mot förmodan skulle få maxstraff (vilket det inte verkar som då domaren inte verkar anse att våldet inte var tungt nog, PONNY DOG:eek:=HALLÅ, VAKNA RÄTTSYSTEMET!!)

Samtidigt så blev jag väldigt rörd av alla "silverband" som fanns på plats vid rättegången o visade sitt stöd :bow:
Människor som inte känner varandra sluter upp o ger sitt stöd till Cado m familj :love:
Vi känner väl alla med den drabbade familjen samt alla de andra runt om i landet som råkat ut för samma/liknande tråkigheter :cry:.... Jag tror att det är bra att vi visar rättsystemet att detta är en fråga som berör o som defenetivt behöver lyftas fram!

Återigen, en jättehög med styrkekramar till de drabbade :love:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Skadestånd av den kalibern som du beskriver, grundar sig på annat än att motparten arbetar och inte har lidit någon ekonomisk skada i samband med brottet. Däremot kan man lida ekonomisk skada efter brottet, te x genom inkomstbortfall när man måste ta ledigt för att tex besöka psykolog etc.
Detta skadestånd utbetalas inte när det gäller som här skadegörelse på egendom, för det är så man ser en häst, som en egendom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På onsdagen genomfördes rättegången mot den man som är anklagad för angreppet på ponnyn Silver i Avesta förra året...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 792
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Åklagaren yrkar på sex månaders fängelse för en man i Avesta som misstänks ha förgripit sig sexuellt mot en ponny...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: KungTulle
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Den 42-årige man som dömdes till sex månaders fängelse för det sexuella övergreppet på en ponny i Horndal i november 2007 har på...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp