Rättegång om djursex avslutad

Sv: Rättegång om djursex avslutad

var kan man hitta mer om hur det gått idag?
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Nu vet jag inte helt hur det funkar men om det inte finns ett prejudikat så borde väl inget formellt hinder finnas för att yrka på maxstraff, eller? Någon som vet åklagaren har något att tillägga annat än "man bör ligga lågt"? Jag tycker han är en ynkrygg.:mad:



Jag fattar inte heller åklagarens inställning, att bara nöja sig med ett halvår när det faktiskt finns möjligheter att gå upp ytterligare 1,5 år är för mig märkligt.Fattar inget, det är sorgligt.

Och någon gång måste det bli ett prejudikat, annars är ju inte lagändringen till någon nytta?
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Och någon gång måste det bli ett prejudikat, annars är ju inte lagändringen till någon nytta?

Nej, inte om det är så att ett prejudikat måste föregå andra domar. Och för att få ett prejudikat måste fallet tagits upp av HD (Någon får rätta mig om jag har fel men det är vad jag minns efter att ha läst rättskunskap).
Jag hoppas innerligt att detta överklagas till HD och att det får blir ett pilotfall där man faktiskt använder sig av straffskalan som finns:mad:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Löjligt lågt skadestånd. Löjligt fängelsestraff.

Man har uppenbarligen missat att använda straffskalan. En sak är att djurplågeribrott aldrig dömts särskillt hårt, men då maxstraffet för skadegörelse är 4 år så undrar jag varför en fällande dom för grov skadegörelse adderat med djurplågeribrottet endast uppgår till 6 mån fängelse. Vari ligger logiken?
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Löjligt lågt skadestånd. Löjligt fängelsestraff.

Man har uppenbarligen missat att använda straffskalan. En sak är att djurplågeribrott aldrig dömts särskillt hårt, men då maxstraffet för skadegörelse är 4 år så undrar jag varför en fällande dom för grov skadegörelse adderat med djurplågeribrottet endast uppgår till 6 mån fängelse. Vari ligger logiken?

Kan verkligen inte se något logiskt i det. Jag hoppas nu att det blir överklagan!! Man kan knappt begripa hur stora sår detta måste riva upp hos familjen...som dessutom måste driva en överklagan och köra igenom allting ytterligare en gång.... :devil:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Tack för länken!

kl det ska bli intressant att se om det händer mer sen. Jag hoppas de överklagar om det nu är det som krävs för att få mer än 6 månader som prejudicerats. Ser inte heller logiken i hur systemet används...

Lagar går att ändra rätt snabbt men inte dom som dömer efter lagarna. Känns som om de går kvar i gamla spår i mycket. Bra med debatt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Tack för länken!

kl det ska bli intressant att se om det händer mer sen. Jag hoppas de överklagar om det nu är det som krävs för att få mer än 6 månader som prejudicerats. Ser inte heller logiken i hur systemet används...

Lagar går att ändra rätt snabbt men inte dom som dömer efter lagarna. Känns som om de går kvar i gamla spår i mycket. Bra med debatt.

Det här bevisar egentligen att fler lagar på området inte är lösningen. På något sätt måste vi först få rättsystemet att använda de lagar vi faktiskt redan har.
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Det har du på sätt och vis rätt i.

Det som behövs är ett prejudicerande fall som tas upp av HD och där det utdelas ett straff på mer är 6 månader så att även Tingrätten har något annat att rätta sig efter. Antagligen så har det inte kommit upp några sådana fall på den nivån och därav problematiken!
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Det har du på sätt och vis rätt i.

Det som behövs är ett prejudicerande fall som tas upp av HD och där det utdelas ett straff på mer är 6 månader så att även Tingrätten har något annat att rätta sig efter. Antagligen så har det inte kommit upp några sådana fall på den nivån och därav problematiken!

Frågan är hur kommer de upp till HD? Är det lite moment 22...
Åklagaren skulle yrkat på ett högt fängelsestraff ( vilket han inte kan, då det inte finns pred.)
Han skulle sen ha överklagat om nämden satt ett lägre straff och tillslut fått det prövat av HD?
Någon kunnig inom detta område här på Buke som kan svara?
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Usch är så hemskt :eek: känns inte all bra att det hänt så nära där jag bor :crazy:
Fattar inte att det finns så sjuka människor :confused:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

om det är prejudicerat betyder inte det att det är ett nytt fall som aldrig hänt förut ? Eller har jag blandat ihop det ? Sjukt lågt straff med bara 6 månader :crazy:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

FY så hemskt!!! att det enns finns sånna människor som gör sånt!:mad:
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Ingen som vet. fråga åklagaren. Hänvisnig till praxis är ju löjligt md tanke på skärpningen.
PL
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Det har du på sätt och vis rätt i.

Det som behövs är ett prejudicerande fall som tas upp av HD och där det utdelas ett straff på mer är 6 månader så att även Tingrätten har något annat att rätta sig efter. Antagligen så har det inte kommit upp några sådana fall på den nivån och därav problematiken!

Det lär ju inte drivas vidare av åklagaren i alla fall eftersom h*n verkar nöjd med 6 månader. Så målet lär väl knappt ta sig till hovrätten ens.
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Det finns ju en möjlighet tii privt överprövning eller vad det kallas men det kan kosta stora pengar.
PL
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Frågan är hur kommer de upp till HD? Är det lite moment 22...
Åklagaren skulle yrkat på ett högt fängelsestraff ( vilket han inte kan, då det inte finns pred.)
Han skulle sen ha överklagat om nämden satt ett lägre straff och tillslut fått det prövat av HD?
Någon kunnig inom detta område här på Buke som kan svara?

Jag svarar inte riktigt på det, men nästan...

En betydligt enklare väg är att driva på en översyn av straffskalorna i lagen, så att en ny praxis måste uppstå. Detta ser jag som betydligt viktigare än frågan om tidelag, men jag är rädd att utrymmet för en sådan förändring äts upp just av översynen av den lagen.

Ty det är så riksdagen och samhällsopinionen fungerar: Det finns endast utrymme för en fråga kring ett enskilt område (eller enskild intressegrupp) i taget, så det är därför professionella lobbyister väljer sina strider - och varför de som försöker lyfta fram så myckt som möjligt som lika stora och viktiga frågor förvandlas till ett brus.

Vi ska komma ihåg att det varje år finns ett tryck från bortåt en miljon människor att ändra tusentals paragrafer, förordningar och regleringar - utöver de som de facto görs.
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Ja men när det gäller djurplågeri gjordes en översyn för ett antal år sen men den har fortvarande inte slagit igenom utan åklagare hänvisar till praxis.
PL
 
Sv: Rättegång om djursex avslutad

Den förändringen var tämligen liten. Jag hittar inte förarbeten, förklaringar och departementsromemorior just nu så jag kan inte kolla om jag minns rätt, men jag har för mig att den inte ändrade straffskalor märkvärt och inte heller förde resonemanget om hur spridningen på straffskalan ska förstås i hamn.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På onsdagen genomfördes rättegången mot den man som är anklagad för angreppet på ponnyn Silver i Avesta förra året...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 792
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Åklagaren yrkar på sex månaders fängelse för en man i Avesta som misstänks ha förgripit sig sexuellt mot en ponny...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: KungTulle
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Den 42-årige man som dömdes till sex månaders fängelse för det sexuella övergreppet på en ponny i Horndal i november 2007 har på...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp