Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

DNA beviset ger 100 %-ig säkerhet.Där finns DNA (+ sågspån i fickan ) !
1000 ???
Vilken bransch är du i ?

DNA är inte 100%-igt. Det existerar dessutom en möjlighet att någon kan ha planterat sakerna. Vi har inga vittnen, inga videoinspelningar, ingenting. Även om vi hade haft det så kan vittnens minnen förvrängas och påverkas (finns väldigt intressanta studier på det där, inget som jag tyvärr kan länka till) och videoinspelningar är jättelätta att klippa och klistra som man vill.

Så hur kan man någonsin vara 100% säker på att den man avrättar faktiskt var den skyldige? Svaret är att med dagens förutsättningar går det aldrig att vara 100% säker. Alltså är dödsstraff inte ett alternativ.

Jag är i studentbranschen ;) (sista året på en femårig utbildning inom IT). Vad är du själv i för bransch?
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Jag tycker att vi ska statuera exempel för denna vidriga typ av brott och yrkar på livstid 10 år el. mer, för mord !
F.ö. är jag inom odontologin.
Enl. P.L. så UTGER jag mig för att vara tandläkare .
MED leg, -----och stort flott hus----, kan tilläggas.
Jag undrar vad han utger sig för att vara ?
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Det citat du kopierade in var mitt svar på detta:



Menar du att han gav hästen vatten och bröd och förtjänade samma behandling själv? Jag uppfattade det som om att du ville att straffet borde vara att någon skulle trasa sönder hans underliv.

Vad det handlar om är att han skulle haft samma lidande som hästen fått. Men fängelse med skydd från alla som är förbannade på honom tycker jag är för snällt.

Det var mest sagt som ett skämt men lite ironi har vissa svårt att förstå ibland.
Och att "plåga" honom med vatten och bröd är ju inte humant.

Men det han gjorde mot hästen är värt gratis mat, husrum och skydd mot arga medborgare. Och press som vill fråga hur och varför man kan komma för sig att göra något sånt här.:confused:
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Jag tycker att vi ska statuera exempel för denna vidriga typ av brott och yrkar på livstid 10 år el. mer, för mord !
F.ö. är jag inom odontologin.
Enl. P.L. så UTGER jag mig för att vara tandläkare .
MED leg, -----och stort flott hus----, kan tilläggas.
Jag undrar vad han utger sig för att vara ?

Fast i ditt förra inlägg yrkade du ju på avlivning, hur skall du ha det?
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Eller frustration över att man inte kan men vill och då blir handlingen samma.

Ja det är ju risken.
Men förhoppningen skulle ju vara att man inte ens ville.

Jag såg en gång en intervju med en pedofil som hade låtit kastrera sig själv kemiskt.
Han var mycket nöjd då han kunde leva ett normalt liv utan att vara en risk för sin omgivning.
Enligt honom så försvann driften helt så att han kunde ägna sig år andra saker.
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Det kan funka till viss del på vissa, men även frivilliga har gått på bakslag, tyvärr.
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Jag tycker att vi ska statuera exempel för denna vidriga typ av brott och yrkar på livstid 10 år el. mer, för mord !
F.ö. är jag inom odontologin.
Enl. P.L. så UTGER jag mig för att vara tandläkare .
MED leg, -----och stort flott hus----, kan tilläggas.
Jag undrar vad han utger sig för att vara ?

Som även Krims noterat... tyckte inte du att han skulle avlivas/avrättas nyss?

Och vad har P.L. med diskussionen din/min branch att göra? :confused:
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Avrättning är faktiskt för lindrigt .
Han skall spärras in på livstid !
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Sveriges lagar tillhör inte dödstraffen och livstid i sverige är 25 år och man blir oftast släppt pga sitt goda uppförande, (vilket är extremt dåligt) o för att få livstid så yrkar man ett på extremt mord.
dock tar dom ju inte mord ochdjurplågeri på samma sak trots flera djur omkommer än människor. Det är hemskt och tragiskt.
Själv är jag jätte mkt imot den personen som gjorde det mot silver och man e ju mer än ngt annat säker på att det e han, vilken idiot lägger sperma i en box o sedan spån i ens ficka? så jag tror att många e tusen miljoner procent säker på de e han, Om inte e vi alla skyldig han en ursäkt, sen kan man tänka sig vilken jävla idiot är det som gör så mot en ponny och en människa.

plus avrätta en oskyldig människa, det har hänt i USA men nu har dom höjt så att bevisbörden skall vara mkt mkt högre än exp livstid. Plus man genomgår en massa lögnedekt osv.

jag hoppas själv att mördaren till silver hittas och får sin medicin,
plus 6 månader i sveriges fängelser är ju rena lyxen, hade det varit i usa, då e det riktiga saker vi prata om (:
men som sagt min åsikt =)
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

plus avrätta en oskyldig människa, det har hänt i USA men nu har dom höjt så att bevisbörden skall vara mkt mkt högre än exp livstid. Plus man genomgår en massa lögnedekt osv.

Du vet att lögndetektorer är rent bullshit va? Hur lätt som helst att få felaktiga utslag. Sedan anser jag att man kan aldrig höja kravet på bevisning högt nog för att döma ut dödsstraff. Människor kommer alltid att göra fel, ljuga osv osv. Teknik kommer aldrig heller kunna göras 100% tillförlitlig. Det är fysiskt omöjligt.
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Sveriges lagar tillhör inte dödstraffen och livstid i sverige är 25 år och man blir oftast släppt pga sitt goda uppförande, (vilket är extremt dåligt) o för att få livstid så yrkar man ett på extremt mord.

Det där är iofs inte riktigt sant. Livstid är just livsrid men efter ett visst antal år (12?) så får man ansöka om prövning för att bli frisläppt, detta får man göra vartannat år. Mattias Flink som sköt en massa folk i Falun har hitills inte fått sin ansökan ens prövad och han har suttit i 20 eller 22 år nu.
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Mattias Flink som sköt en massa folk i Falun har hitills inte fått sin ansökan ens prövad och han har suttit i 20 eller 22 år nu.

Mattias Flinks dåd i Falun inträffade 1994.
Han ansökte om att få sitt straff tidsbestämt men fick avslag av Örebro tingsrätt 3 september i år, samt avslag på överklagan hos Göta hovrätt 27 oktober.
Så, han har varken suttit 20-22 år eller inte fått sin ansökan prövad.
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Jag tycker det vore helt legitimt. Man medicinerar ju psykiskt sjuka med mediciner i andra avseenden, så varför inte medicinera bort det problemet också?
Dessutom är det ju inte slutgiltigt, medicineringen kan ju avbrytas om vederbörande blir frisk. Vilket jag iofs tvivlar på. :grin:

Kemisk kastrering var på tapeten för våldtäktsmän för några år sedan, en MANLIG politiker hade tagit upp det på förslag. Han intervjuades och hade mkt bra ideer tycker jag.
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Det är otroligt sorglig att det svenska rättsväsendet ser ut som det gör.
Man kunde ha kört, som någon nämnde, på skadegörelse och yrkat på maxsstraffet 4 år samt skadestånd.
Genomsnitts straffet på ex. eko brott är betydligt högre än dem för djurmisshandel, våldtäkt och andra i mitt tycke grövre brott.
 
Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Det är någon hemskt den här människan har gjort.
Men vad tjänar det till att ni sitter och gastar efter avlivning?
Eller att han skall behandlas på samma sätt?
Borde vi inte gasta om samma saker där djur avrättas enligt tradition och får plågas till döds för att de skall slaktas på ett visst sätt? Få halsen avskuren och sedan ligga och rycka i sitt eget blod för människans egen njutning..

Ni måste se problemet som det är, inte bara en liten del utav det.
Allt är inte svart eller vitt.
Men TYVÄRR är vi som människor högst upp i näringskedjan. Vi "kan" göra "vad vi vill". Djuren är våra undersåtar och de finns för vårt höga nöjes skull. Både som hobby och som mat. En människa som kan göra så här mot ett djur är förmodligen rätt tvistad i huvudet. Det är något som inte stämmer. Att kasta in honom i fängelset i tio år lär inte göra saken bättre. Inte är han rehabiliterad efter det bara för att han fått lära sig genom den hårda vägen, nej det krävs mycket mer än så. Se till så att han får ordentlig hjälp och kanske kan återanpassas till samhället, och vem vet? Kanske kommer just han göra så mycket för Sveriges djur, kanske blir han den här som står först i ledet och kämpar för djurens rättigheter. VI VET INTE vad det är som är fel med honom.. I stridens hetta förtjänar han kanske ingenting i mångas ögon. Men, människa = mänskliga rättigheter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Uppdaterad) Åklagaren yrkade på villkorlig dom och böter för Varbergsryttaren Sofia Kroon, när den två dagar långa rättegången...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Rättegången mot mannen, som är i 60-årsåldern, hölls i Hudiksvalls tingsrätt under tisdagen. Han anklagas för att ha kört på...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svea hovrätt avslog på onsdagen den 42-årige mannens överklagan i fallet med ponnyn Silver. Den tidigare domen på sex...
2
Svar
23
· Visningar
2 472
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den man som dömts till fängelse för att ha skadat ponnyn Silver så svårt att hon fick avlivas, överklagar nu sin dom till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 688
Senast: Trani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Tapetsera på vävd tapet
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp