Bukefalos 28 år!

Rävskabb < > Öronskabb

malumbub

Trådstartare
I påskas var vi på besök hos brorsan. När vi kom dit fick vi veta att en av de tre hundarna, tiken, har kli på örat och därför går med tratt. Inget jag reagerade mer på, eftersom jag misstänkte hudinfektion eller öronproblem. Svägerskans hundar är pudlar och de var rätt nyklippta och eftersom svägerskan berättade att kliet börjat då, så tänkte inte jag med på det, speciellt inte eftersom de andra hundarna inte visade några kli-tecken.

Sisko var med hela helgen, men mestadels utomhus i trädgården. Hon älskar att kunna ligga där och njuter av att få vara utan pudlarna.

Svägerskan pratade under påskhelgen om att det var dags att ta sig till veterinären eftersom kliandet inte slutat och det gått ett tag, tillräckligt länge för att det skulle sluta klia.

I onsdags (!) fick jag, efter att själv ha tagit kontakt, reda på att veterinären misstänkte öronskabb och/eller rävskabb och att alla 3 pudlarna behandlats på en gång. :eek: Jag blev väldigt illa till mods av detta (att det dröjt så länge innan jag fick veta nåt och att det inte hade hänt om inte jag tagit upp det) och arg.
Sisko hade misstänkt rävskabb för några år sen och jag orkar inte gå igenom det igen, att se henne ha så ont av kliandet. Så jag blev förbannad. Som vanligt tror jag dock inte att svägerskan märkte detta.
Till mig sa hon bara att jag skulle avvakta, men vem fasiken har tålamod till det? Jag måste ju dessutom veta hur det ligger till, för Sisko kommer ändå i kontakt med andra djur. Nu lever hon dessutom med två katter och de måste ju också behandlas...och stallets alla hundar och katter... *svimmar* Vem ska betala för det?

*suck*

De ska på ÅB hos veterinären på onsdag och jag hoppas på att de ska få konkreta svar då.
Under tiden tvättar jag både lakan, filtar, hundplädar och mattor. :crazy:

Nu kommer jag äntligen till min fråga:

Rävskabb syns ju inte för blotta ögat, utan under mikroskop. Öronskabb kan man väl se med förstoringsglas?
Hur är behandlingen för öronskabb?
Hur lätt smittar öronskabb mellan individer?
Överlever den utanför värddjuret?
Om man ser symtomen, hur lång tid brukar det ta från smittotillfället?

(Svägerskan är ingen bra källa för svar till dessa frågor, då hon inte kan ge raka svar och jag inte orkar med henne just nu.)

Andra tips och förslag?

Ärligt talat så orkar jag inte med rävskabb igen, så jag hoppas som faaaan att det är öron- eller hudinfektion. Sisko led rätt mkt av rävskabben, så jag har gjort ALLT jag kan för att undvika det mer.
Och hade vi vetat om kliet i förväg (alltså innan vi rullade bilen till dem under påsken) så hade vi inte tagit med Sisko dit och d v s inte åkt dit.
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

1) Nej, det går inte att se rävskabb med förstoringsglas
2) Stronghold
3) Tämligen lätt om de har kontakt
4) Rävskabb kan leva upp till 3 veckor utanför värddjuret
5) Inom 1-2 veckor

Om din hund har skabb, ses det via skrapprov. Om det är så, får du behandla dina övriga djur och meddela de andra hundägarna i stallet, så att de får kolla sina hundar och ev. behandla.
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Frågan gällde ju öronskabb och inte rävskabb. :angel:
Öronskabb tycker jag är enkelt att se, de ser väldigt smutsiga ut i öronen och det kliar som sagt en hel del. När jag har behandlat stallkatter för öronskabb, för ca 20 år sedan, så köpte jag Tenutex på apoteket som jag rengjorde öronen med. Finns säker andra preparat man kan använda.
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Rubriken är Rävskabb <> Öronskabb..

I fråga om hund är det nog betydligt vanligare med rävskabb än öronskabb. Det verkar ju också vara vad pudlarna är behandlade för enligt inlägget.
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför folk blir så hysteriska av rävskabb. Visst, det blir dyrt om man har många hundar, men annars är det ju bara att droppa på stronghold och sen är det klart :)

Fast väntar man tills hunden kliar hysteriskt så tar det ju lite tid innan den slutar klia sig, men är man ute i tid och snappar upp hundens beteende så är det ju inte farligt.
Jag förstår heller inte folk som jämt avvaktar, när de vet att hunden inte kliar i vanliga fall, varför ska man då vänta och hoppas det går över? *det sista var inte riktat till dig ts*
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Jag blir "hysterisk" eftersom min tik drabbades väldigt starkt av skabben (och då syftar jag inte på kliandet eller hudproblemen).
Och jag väntar inte.
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Vad veterinären mest misstänker om pudlarna vet jag inte riktigt, eftersom svägerskan ger så luddiga svar, men hon har skrivit i sin blogg att veterinären sett två döda skabbdjur med förstoringsglas och då är det ju inte rävskabb. Jag vet att man inte kan se rävskabb annat än i mikroskop, vilket jag även skrev. Det jag undrade över var öronskabb.

Enligt svägerskan och hennes blogg så har veterinären inga klara svar på vad det är, så de har behandlat alla tre hundar med Ivomec.
Tyvärr verkar svägerskan inte ha nämnt min hund (och antagligen inte ens tänkt på henne) eftersom man då brukar få recept för behandling av även andras hundar som man varit i kontakt med.


Tar Stronghold även öronskabb och finns det att köpa receptfritt?
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Ja stronghold tar även öronskabb, men finns tyvärr inte receptfritt.
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Första spontana tanken var JAAAAAA! men med lite tankeverksamhet så kom jag fram till att jag ska åka till veterinären och se till att få en behandling och recept till djuren i stallet. :crazy:
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Jag är väldigt sällan ner i Siskos öron och ens tittar, för hon sköter sina öron väldigt bra och har gjort det i 10 år. Men igår tittade jag lite och fann detta:

rontops.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

I mina ögon ser det bara ut som vanligt örongegg...?
Min förra hund hade problem flera gånger med infektioner i öronen och då såg gegget ut på det där sättet... Det brukar väl se annorlunda ut med öronskabb...eller?
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Jösses, hittade du en massa topsy :angel:



Tycker också det ser ut som lite gojs bara. Öronskabb är det ju mörkt och riktigt geggit.
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Fast iofs kanske det är lite mycket gegg för bara vara gegg. Ska kolla på mina hundar :)
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Ja, mer än "vanligt" var det ju, men det blir det ju vid öronirritation/infektion...?
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Kollade på en, de andra gick ut :)
Inte en endaste lite geggbit fanns det i hennes öron.
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Jag är väldigt sällan ner i Siskos öron och ens tittar, för hon sköter sina öron väldigt bra och har gjort det i 10 år. Men igår tittade jag lite och fann detta:

rontops.jpg

Håll upp topzen mot solljus eller en lampa,då är det lättare att se om det rör sig på dom!
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Jag hade pannlampan på, för att kunna se ner i öronen, och lös med den även på topsen efteråt och jag såg inget annat än gegg. Rätt starkt ljus på nära håll med pannlampan...
 
Sv: Rävskabb < > Öronskabb

Jag hade pannlampan på, för att kunna se ner i öronen, och lös med den även på topsen efteråt och jag såg inget annat än gegg. Rätt starkt ljus på nära håll med pannlampan...

Jag har en katt som hade öronskabb.Och jag lovar att det rörde sig!BLÄÄ.Men det bästa är ju att låta vet kolla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 747
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 609
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 057
Senast: skuggi
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 794
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp