Rävunge - hur veta om den är övergiven eller ej?

Ja alltså, hade jag varit du så hade jag släppt hunden faktiskt, för en lös hund som kommer i full fart bör skrämma iväg även en orädd ungräv.
 
Ja alltså, hade jag varit du så hade jag släppt hunden faktiskt, för en lös hund som kommer i full fart bör skrämma iväg även en orädd ungräv.

Räven var en-två meter från oss.. Den hade inte ens hunnit reagera innan hunden var framme...

Det finns gränser, jag vill inte räven ska varken dö i hundkäftar eller springa till skogs skadad.
Men för första gången i den hundens liv önskade jag mig kommandot SKALL!
 
Jo, mer om den inte flyr. Den satt ju lugnt och tittade på hunden på en meters håll. Hade jag släppt hunden och hunden störtat fram så hade den knappt hunnit reagera, och när den insett att kompisen inte var ute i fredliga ärenden hade det ju varit försent. (Jag vet ju inte OM hunden hade reagerat så, men jag vågade inte lita på att han INTE hade det). Nu skällde ju inte hunden vilket är väldigt ovanligt (vilket borde betyda att han endera såg räven som byte - eller som en valp) så det fanns ju inte det att skrämmas av. Men att det står en stort svart hund en meter därifrån var noll att bry sig om. När jag kastade grus på räven och tillslut slängde ett kedjestryp var heller inget bli rädd för. Så den kändes sig nog rätt trygg där i gemenskapen...
Om inte räven blir rädd och springer så brukar hunden tappa instinkten att jaga. Sitter den kvar brukar hunden bli ställd och inte veta vad den skall göra så då nosar den bara och gör ingenting.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 703
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp