Rävunge - hur veta om den är övergiven eller ej?

runt hönsgården har jag dragit ström.
Ah, noterar. En låg tråd runt om eller? Ser gärna en bild. (Om jag får låna tråden lite.) Har inte haft höns sen nån tog sig in o hade ihjäl hela gänget en natt, suck. Men tanken att skaffa några igen lockar - om det gick att ordna ett tryggt liv för pullorna.
 
Ah, noterar. En låg tråd runt om eller? Ser gärna en bild. (Om jag får låna tråden lite.) Har inte haft höns sen nån tog sig in o hade ihjäl hela gänget en natt, suck. Men tanken att skaffa några igen lockar - om det gick att ordna ett tryggt liv för pullorna.

Har haft det i kanske 4 år nu. På bilden är det nygjort. Har vanligt elrep i vanliga ringisolatorer på 20 o 30 cm högt ungefär - noshöjd på räven. Nätet är av plast så det leder inte annars hade det ju inte varit trevlig OM det legat emot någonstans. Har lagt gamla brädor runt för att hålla borta ogräset och det blir ju även lite grävskydd. Har hört hur det smällt till och sett rävskrället springa för livet.
Hnsgrd.jpg
 
Som uppdatering så hen bor kvar. Lika orädd och kommer och hälsar på nu och då. Tyvärr inte alls rädd för hunden vilket komplicerade min enkla kvällskiss av hunden idag...

Jag tror den missade flyttta hemifrån-delen...
 
Fina dom är rävar! (Om dom stackarna inte har skabb vill säga). Upptäckte i måndags att vi har en stor, fin räv springandes hemma på gården som äter upp resterna i hundens matskål (han får äta ute då han grisar så fruktanvärt :p). Den skrämmer katten så hon sitter och morrar på trappan. Men hunden har försökt jaga den från gården i alla fall, men den är tillbaka lika fort :D Bara den inte blir överkörd för vi bor precis vid vägen. Den får hålla sig på rätt sida!
 
De rävar som är så nära människan som jag har råkat på har visat sig ha skabb.
De kan se jättefina ut först, men rätt som det är är de svårt angripna eller ligger döda någonstans runt husen.
Vi har gryt inom synhåll, men jag måste säga att jag gillar våra harar mer än rävarna.
mvh

Ja, precis. Det jag har lärt mig om rävar (av jägare och annat kunnigt folk) så är de skygga djur och inte så intresserade av att vara nära människor. De rävar vi har haft i närheten, kommit in på gården har visat sig ha skabb.
Sedan ifrågasätter jag att räven skulle vara övergiven av sin mor. I mitten av oktober??? Rävar föds väl också på våren och under hösten blir de självständiga, inte övergivna.
Nej, skräm iväg dem och visa att rävar och människor inte bor ihop.
 
Som uppdatering så hen bor kvar. Lika orädd och kommer och hälsar på nu och då. Tyvärr inte alls rädd för hunden vilket komplicerade min enkla kvällskiss av hunden idag...

Jag tror den missade flyttta hemifrån-delen...
Min erfarenhet är att rävar och hundar gärna leker och busar tillsammans och inte försöker ta död på varann utan verkar se den andra som en konstig artfrände. Jag har en bekant som, när jag träffade denne för massor av år sen, hade en fullvuxen räv som flyttat in och bodde tillsammans med hunden. Den räven var som vilken hund som helst, söt, kelig och småbusig samt en riktig tiggnisse. Vem kan motstå någon som ställer tassarna i knät, lägger huvudet på sned och tindrar med ögonen? :love:
 
Sedan ifrågasätter jag att räven skulle vara övergiven av sin mor. I mitten av oktober??? Rävar föds väl också på våren och under hösten blir de självständiga, inte övergivna.
Nej, skräm iväg dem och visa att rävar och människor inte bor ihop.

Om du tittar när tråden är skapad, så ser du när övergivenhetsfrågan var ställd =)

Och den har inte skabb, och låter sig för den delen inte skrämmas. Men den är inte sjuk på något vis, bara "tam" och lite för människovan. Den gör ju dock ingen något ont.
 
Om du tittar när tråden är skapad, så ser du när övergivenhetsfrågan var ställd =)

Och den har inte skabb, och låter sig för den delen inte skrämmas. Men den är inte sjuk på något vis, bara "tam" och lite för människovan. Den gör ju dock ingen något ont.

Jag såg inte när tråden var skapad, sorry. Nä, den gör ingen något ont men det finns kanske någon som den något ont om den mister sin naturliga rädsla för människor.
 
Om du tittar när tråden är skapad, så ser du när övergivenhetsfrågan var ställd =)

Och den har inte skabb, och låter sig för den delen inte skrämmas. Men den är inte sjuk på något vis, bara "tam" och lite för människovan. Den gör ju dock ingen något ont.
Grattis, du har just fått en "hund" till. Jag förväntar mig att få se bilder där räven och hunden ligger i soffan tillsammans och slöar. :)
 
Undrar vad katterna skulle säga om det?
Notera att vi aldrig förlorat en katt till en räv eller grävling.

Inga höns Heller, däremot hade grannens husky roligt i hönshuset
 
Haha, räven skulle säkert inte misstycka om att få komma in i värmen i vinter. Jag är mer tveksam, det är trångt nog i sängen som det är med hunden och två katter.

Katterna är ju hundvana så "jaha, en röd hund, okej hej. Bara så du vet bestämmer vi - även över dina saker, din korg osv". Hunden däremot skulle nog visa upp en dimension till av avundsjuka ang soffan osv, men glädjas åt en lekkamrat. Men eh nä, jag utnyttjar mitt veto!
 
Haha, räven skulle säkert inte misstycka om att få komma in i värmen i vinter. Jag är mer tveksam, det är trångt nog i sängen som det är med hunden och två katter.

Katterna är ju hundvana så "jaha, en röd hund, okej hej. Bara så du vet bestämmer vi - även över dina saker, din korg osv". Hunden däremot skulle nog visa upp en dimension till av avundsjuka ang soffan osv, men glädjas åt en lekkamrat. Men eh nä, jag utnyttjar mitt veto!
TBD skulle inte äta upp honom då?
 
TBD skulle inte äta upp honom då?

Det är ju det jag är oroad för (finns en annan tråd, "Brukar hund och räv slåss" just av den anledningen. Då inte för jag planerar att ta in räven i huset, men för de liksom möttes i dörren i princip häromdagen..). Men om han skulle se räven som en hund - då skulle det nog vara lugnt. Han är ju generellt snäll mot andra hundar när han väl boffat klart och kaxat klart på avstånd ;P
 
Chansen att hunden hinner ifatt räven om den blir skrämd av ett styck skällande hund är rätt liten. De flyr hellre än slåss om de inte blir riktigt trängda.
 
Chansen att hunden hinner ifatt räven om den blir skrämd av ett styck skällande hund är rätt liten. De flyr hellre än slåss om de inte blir riktigt trängda.

Jo, mer om den inte flyr. Den satt ju lugnt och tittade på hunden på en meters håll. Hade jag släppt hunden och hunden störtat fram så hade den knappt hunnit reagera, och när den insett att kompisen inte var ute i fredliga ärenden hade det ju varit försent. (Jag vet ju inte OM hunden hade reagerat så, men jag vågade inte lita på att han INTE hade det). Nu skällde ju inte hunden vilket är väldigt ovanligt (vilket borde betyda att han endera såg räven som byte - eller som en valp) så det fanns ju inte det att skrämmas av. Men att det står en stort svart hund en meter därifrån var noll att bry sig om. När jag kastade grus på räven och tillslut slängde ett kedjestryp var heller inget bli rädd för. Så den kändes sig nog rätt trygg där i gemenskapen...
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 703
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp