Rävunge - hur veta om den är övergiven eller ej?

487319_493360754064291_1854993525_n_zpsa34be5bc.jpg


Jag är på Luffs linje. Jaga bort. Mata inte (förihelvitta!).
 
Jag kan inget om rävungar.
Men min första tanke var att det kanske är en tam (ngn av de domesticerade rävarna).
Fast de är kanske inte så vanliga i Sverige.
 
Jag skulle lärt den att människor INTE är fredliga. Så Scatas vattensprutning tycker jag låter fint. Vilda djur ska vara i skogen och ha respekt för det farligaste rovdjuret av dom alla - Människan.

Den är fullt normalskygg för att vara en rävunge så jag ser faktiskt ingen anledning till att skrämma den? Naturligtvis inte heller till att få den att bli vän med människan.

Men ser ärligt talat ingen anledning till att jaga bort en normal rävunge? Såvida den inte tänker börja hänga i stallet med någon frekvens då.

Men hittills har jag varken haft minsta problem med närgångna rävar - eller skrämt bort några nyfikna rävungar. De tycks ha vett nog att inte "sitta i knäet" på folk ändå.
 
Den är fullt normalskygg för att vara en rävunge så jag ser faktiskt ingen anledning till att skrämma den? Naturligtvis inte heller till att få den att bli vän med människan.

Men ser ärligt talat ingen anledning till att jaga bort en normal rävunge? Såvida den inte tänker börja hänga i stallet med någon frekvens då.

Men hittills har jag varken haft minsta problem med närgångna rävar - eller skrämt bort några nyfikna rävungar. De tycks ha vett nog att inte "sitta i knäet" på folk ändå.

Håller med. Rävar verkar ha något slags omvänd spökålder (hundar har en period när vardagliga saker kan bli helt livsfarliga), men de blir skygga när de blir äldre ändå. Givetvis ska man inte försöka tämja den ytterligare! Men jag tror alls inte man behöver skrämma den.
 
Den är fullt normalskygg för att vara en rävunge så jag ser faktiskt ingen anledning till att skrämma den? Naturligtvis inte heller till att få den att bli vän med människan.

Men ser ärligt talat ingen anledning till att jaga bort en normal rävunge? Såvida den inte tänker börja hänga i stallet med någon frekvens då.

Du lär rävungen genom att inte jaga bort den att det är helt OK att gå in i stall och nosa på folks ben- det är inte "normalskyggt"- schasa iväg räven så kanske den slipper få ett skott i sig på nästa plats den tänker gå fram till- det är väldigt många som vill sätta kula i rävar.
 
Du lär rävungen genom att inte jaga bort den att det är helt OK att gå in i stall och nosa på folks ben- det är inte "normalskyggt"- schasa iväg räven så kanske den slipper få ett skott i sig på nästa plats den tänker gå fram till- det är väldigt många som vill sätta kula i rävar.

Jag var bott här i 14 år. VARJE år kommer rävungar och kollar läget. Vissa mer på avstånd - andra mer närgånget.

Hittills har ALDRIG en enda vuxen räv gått nära människor här. Så som sagt - de tycks ha vett nog att inte sitta o knäet på människor.

Det enda som skiljer den här från andra år är att den här hängt här längre än andra. Men det kan bero på att grytet är i närheten.

När den nosade på grannens ben sa han "hej du" - och räven drog som en avlöning. Hade jag rört mig hade den dragit som en avlöning när den nosade på mig med. som sagt det är en fullt normalskygg rävunge utan knähundstendenser. Mest troligt även utan seriös hjärnskada som skulle göra att den inte kommer reagera som alla andra rävar och bli skygg som vuxen. Utan att skrämma den.
 
Sen vet jag inte var du bor, men här är ingen blodtörst på rävar att tala om. Undantaget när de påträffas inne i hönshus. Vilket extremt sällan händer. Jag bor I skogen. Det innebär tätt inpå djuren. Det är ingen anledning att särbehandla de vilda djuren på varken det ena eller andra viset.
 
Sen vet jag inte var du bor, men här är ingen blodtörst på rävar att tala om. Undantaget när de påträffas inne i hönshus. Vilket extremt sällan händer. Jag bor I skogen. Det innebär tätt inpå djuren. Det är ingen anledning att särbehandla de vilda djuren på varken det ena eller andra viset.
Jag bor också I skogen, och hade räv på altan innan jag skaffade hönsgård. Den räven tog även katter , han var riktigt stor o grann. För runt hönsgården har jag dragit ström. Nu ser jag rävungarna leka i hästhagen och någon av dem testar säkert att nosa på tråden runt hönsgården någon natt . Grannen skjuter räv så fort han kommer åt men vi har gott om dom och då det bara är jag som har höns så tycker jag dom kan få vara ifred. Därför vill jag ha dom skygga.
 
Om vi haft problem med rävar här hade jag absolut kunnat förstå ditt synsätt. Men när det under alla år inte varit problem - varför medvetet skrämma rävungar? (Katter och höna tar de nog i nattens mörker ändå om de vill det, även om de är skrämda av människa)
 
Rävar är opportunister, så att de smyger omkring på gårdar, nyper katter, höns och vad annat de än kan få tag på som är ätbart har föga med att de inte är skygga att göra. Tamdjur är enkel mat = mindre energiåtgång för att få i sig energi.
 
Jag var bott här i 14 år. VARJE år kommer rävungar och kollar läget. Vissa mer på avstånd - andra mer närgånget.

Hittills har ALDRIG en enda vuxen räv gått nära människor här. Så som sagt - de tycks ha vett nog att inte sitta o knäet på människor.

Eller också är det så att några faktiskt skjuter en del av de där rävarna som kommer för nära- som inte blivit bortskrämda- det kan du omöjligt veta.
 
De rävar som är så nära människan som jag har råkat på har visat sig ha skabb.
De kan se jättefina ut först, men rätt som det är är de svårt angripna eller ligger döda någonstans runt husen.
Vi har gryt inom synhåll, men jag måste säga att jag gillar våra harar mer än rävarna.
mvh
 
Jag blir lika glad varje gång jag ser en räv, trots mina hönor. Jag har heller aldrig varit med om att en räv klarar att ta en fullvuxen katt, däremot så tog grannens jättekatt min vackra tupp efter att ha grävt sig in i hönsgården. Jag hittade honom döende i munnen på kattkräket men bad ändå för kattens liv då den bara följde sin instinkt. :cry:

Rävungar har jag sett på nära håll i stallet och den räv som en vinter valde att sova i vindskyddet sov där med min välsignelse, jag var mest förvånad över att den vågade beträda hagen då mina stora hatar hundar. En och annan ostkant fick den med som ramlade ur fickan, men aldrig att jag försökte locka den till mig utan ostkanterna hamnade i hagen så om den eller fåglarna tog dem låter jag vara osagt. :d
 
Jag brukar tala med mina grannar...

Men rävungar, en del av dem, blir bortjagade från reviret- hur i sjutton kan du och dina grannar ha koll på vart de tar vägen och vem som är var , och vem som försvinner och av vad...jisses inse att just räv hör till det djur som det är mest skottpengar på och det skjuts på räv på ett helt annat sätt än ex klövvilt.

Så bästa hjälpen är faktiskt att schasa bort.
 
Men rävungar, en del av dem, blir bortjagade från reviret- hur i sjutton kan du och dina grannar ha koll på vart de tar vägen och vem som är var , och vem som försvinner och av vad...jisses inse att just räv hör till det djur som det är mest skottpengar på och det skjuts på räv på ett helt annat sätt än ex klövvilt.

Så bästa hjälpen är faktiskt att schasa bort.

Jag bor på landet. Det bor inte direkt 500 pers i närområdet. Folk talar med varandra. Lantbrukarna talar med varandra. Jägarna talar med varandra. Är räv ett problem och det skjuts närgångna rävar vet hela nejden det. Vill nån bli av med en närgången räv vet hela nejden det. Osv.

Men visst, helt teoretiskt så rävungarna jag inte medvetet skrämmer - de går nog till nästa socken och idkar ren terror.

Och igen - det finns inget rävhat här. Däremot kan du börja tala grävling. Då kommer det börja talas om både skottpengar och alternativa jaktmetoder och.
 
Jag bor på landet. Det bor inte direkt 500 pers i närområdet. Folk talar med varandra. Lantbrukarna talar med varandra. Jägarna talar med varandra. Är räv ett problem och det skjuts närgångna rävar vet hela nejden det. Vill nån bli av med en närgången räv vet hela nejden det. Osv.

Men visst, helt teoretiskt så rävungarna jag inte medvetet skrämmer - de går nog till nästa socken och idkar ren terror.

Ja självklart tvingas en del av rävarna flytta från nejden.

Och hur vet du att hela nejden vet om problem med närgångna rävar som skjuts om ingen har haft problem med närgångna rävar?
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 703
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp