Rävunge - hur veta om den är övergiven eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset nere vis sitt bygge kom den in på utedasset och nosade på hans ben.

Jag har sett den på lite håll, men imorse fick jag mockningssällskap i stallet av unge herr räv. Som gick in i stallet och nosade runt, kom fram till mig och nosade på mitt ben osv. Verkade ganska frenetiskt leta efter mat, men är ju svårt säga om det var äkta hunger eller mer nyfikenhet.

Den är ju för liten för att vara utan mamma, samtidigt gör ju rävungar utflykter utan mamma sin.

Men hur vet man om den har morsan nånstans i faggorna eller om den är föräldralös?

Vet inte hur tjocka de ska vara, och är ju svårt se genom pälsen. Men den är pigg och ser fin ut i pälsen, rör sig obehindrat. Ganska smal, men igen vet inte hur de ska se ut och jämför man med t ex en unghund är ju de ofta ganska skrangliga med.

Tog massa bilder men de här visar nog hullet osv bäst. Inte bästa bilderna men..

10338266_654291778000132_3481291797256934482_n.jpg


10599516_654295577999752_8905283398772142143_n.jpg


10599175_654295607999749_4166825032619333483_n.jpg
 
Jag kan inte svara på dina frågor men vilken söt en :love:

Den ser ju välmående ut på bilderna.
Pigga ögon, fin päls. Smal men inte mager.
 
Ja den är sjuuukt söt, och man får anstränga sig som attans för att inte klappa, inte mata, inte inte inte...
 
I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset nere vis sitt bygge kom den in på utedasset och nosade på hans ben.

Jag har sett den på lite håll, men imorse fick jag mockningssällskap i stallet av unge herr räv. Som gick in i stallet och nosade runt, kom fram till mig och nosade på mitt ben osv. Verkade ganska frenetiskt leta efter mat, men är ju svårt säga om det var äkta hunger eller mer nyfikenhet.

Den är ju för liten för att vara utan mamma, samtidigt gör ju rävungar utflykter utan mamma sin.

Men hur vet man om den har morsan nånstans i faggorna eller om den är föräldralös?

Vet inte hur tjocka de ska vara, och är ju svårt se genom pälsen. Men den är pigg och ser fin ut i pälsen, rör sig obehindrat. Ganska smal, men igen vet inte hur de ska se ut och jämför man med t ex en unghund är ju de ofta ganska skrangliga med.

Tog massa bilder men de här visar nog hullet osv bäst. Inte bästa bilderna men..

10338266_654291778000132_3481291797256934482_n.jpg


10599516_654295577999752_8905283398772142143_n.jpg


10599175_654295607999749_4166825032619333483_n.jpg

Men fina räven! Ser ut att vara minst 10 veckor skulle jag tro, är den nyfiken och hungrig borde den snart upptäcka möss :) ...

Jag skulle nog dock hålla lite koll på den.
 
I några veckor har en rävunge tassat runt i byn. Som rävungar är mest, dvs tämligen nyfiken och orädd. När grannen satt på utedasset nere vis sitt bygge kom den in på utedasset och nosade på hans ben.

Jag har sett den på lite håll, men imorse fick jag mockningssällskap i stallet av unge herr räv. Som gick in i stallet och nosade runt, kom fram till mig och nosade på mitt ben osv. Verkade ganska frenetiskt leta efter mat, men är ju svårt säga om det var äkta hunger eller mer nyfikenhet.

Den är ju för liten för att vara utan mamma, samtidigt gör ju rävungar utflykter utan mamma sin.

Men hur vet man om den har morsan nånstans i faggorna eller om den är föräldralös?

Vet inte hur tjocka de ska vara, och är ju svårt se genom pälsen. Men den är pigg och ser fin ut i pälsen, rör sig obehindrat. Ganska smal, men igen vet inte hur de ska se ut och jämför man med t ex en unghund är ju de ofta ganska skrangliga med.

Tog massa bilder men de här visar nog hullet osv bäst. Inte bästa bilderna men..

10338266_654291778000132_3481291797256934482_n.jpg


10599516_654295577999752_8905283398772142143_n.jpg


10599175_654295607999749_4166825032619333483_n.jpg
Tycker han ser ganska så normal ut med tanke på att det är en rävunge.
 
Ser ut som en helt normal rävunge, de har inte samma hull som tamdjur under uppväxten utan är oftast i den här åldern skraniga, men det innebär inte att man ska utfodra dem eller tro att de är moderlösa. Allt för ofta görs det misstaget tyvärr.
 
Ser ut som en helt normal rävunge, de har inte samma hull som tamdjur under uppväxten utan är oftast i den här åldern skraniga, men det innebär inte att man ska utfodra dem eller tro att de är moderlösa. Allt för ofta görs det misstaget tyvärr.

Nej jag har inte tänkt mata den. ÄR den övergiven (och man fastställt det) så får man ju endera prova stödmata i skogen (iom att ingen vet var grytet är), eller hålla koll på den och se om den överlever själv och annars avliva den om den går ner sig.

Jag bara började undra över hur man vet om de ÄR övergivna och hungriga, eller om de bara är ute på äventyr. Nån rävunge brukar alltid komma och hälsa på varje sommar, men de brukar inte "hänga här" så länge som den här. Men om grytet är nära är det ju inte så konstigt. (Mest fascinerad den törs komma hit, min hund brukar ju inte direkt låta snäll.. Han var inne imorse dock)

Tillägg: Mata den "här" skulle jag aldrig göra oavsett. Blir så jobbigt när "sööööta rävungen" käkat upp min katt och slåss med min hund sen liksom...
 
Är den pigg, nyfiken och alert och okej i pälsen så är den ganska säkert inte övergiven. Sund tanke om stödmatning uta i skogen i närheten om den skulle börja visa tecken på att vara utan mat :up:
 
Har den hängt omkring i några veckor utan att tackla av lär den inte vara övergiven (alt kan den klara sig själv), hade den svultit i veckor hade det märkts.

Rävungar är fräcka små saker ofta, de har något slags "jag är odödlig och världen är min lekplats"-period. Jättecharmigt! :D
(Utom när de ska leka med bilar på vägen... :()
 
Jägarvännen säger: Högkvalitativ hundmat, tänk på en hund i samma ålder.

Tillägg: Pucktvåa =)

Tillägg2: Eller okej, ska jag vara HELT ärlig sa jägarvännen först "Med katten!". Han gillar inte katter. Jag accepterade dock inte riktigt den utfodringsrekommendationen...

Men fy på honom då! :mad: Fast min partner (jägare) hade nog kunnat säga något liknande alternativt "Varför mata när det går att skjuta?".
 
Jag hade en rävunge som följde mig på tidningsturen en hel sommar inne i samhället. Några idioter hade börjat stödfodra den så det var ju bara en tidfråga innan den blev överkörd eller skjuten. Hittade honom intill vägkanten en natt...

Jag tycker inte man ska lägga sig i och mata vilda djur på sommaren. Då finns det massor med mat, klarar de inte sommaren så lär de definitivt inte klara vintern. Börjar han se riktigt kass ut så ring markägaren så han kan skicka ut en jägare.
 
Jag hade en rävunge som följde mig på tidningsturen en hel sommar inne i samhället. Några idioter hade börjat stödfodra den så det var ju bara en tidfråga innan den blev överkörd eller skjuten. Hittade honom intill vägkanten en natt...

Jag tycker inte man ska lägga sig i och mata vilda djur på sommaren. Då finns det massor med mat, klarar de inte sommaren så lär de definitivt inte klara vintern. Börjar han se riktigt kass ut så ring markägaren så han kan skicka ut en jägare.

Det är vår mark han spankulerar omkring på, så ringa markägaren känns lite overkill ;P Men grannen skjuter den ju om det kommer dithän, så rent så är inga problem. Har ju fått förkorta pinan för några skabbrävar under åren.

Sen ser jag inga problem med att mata ett ungt, vilt djur som blivit av med föräldrarna i förtid om behovet finns. Lika lite som att stödmata rådjuren på vintern t ex. Så att det är sommar tycker jag inte spelar någon roll - vilda djur som behöver hjälp behöver det ju oavsett årstid. Däremot tror jag inte på att stötta förrän det behövs, och då med så lite mänsklig inblandning som möjligt.
 
Jättesöt :love: men helt normal ungräv som börjar fundera på att flytta hemifrån :up: den vet inte vart det är lämpligt att bosätta sig bara och undersöker omgivningarna just nu... inget onormalt beteende alltså ;).
Mamman finns troligen någonstans i periferin och är stöd, troligen går den "hem" och sover ännu.
Tänk förvirrad 17-åring som inte vill bo hemma längre :p:angel:.

P.s Den är i fint hull och har fin päls!
P.p.s Jag hade en hemma som ville flytta in på höskullen tillsammans med min katt :crazy:. Katten sa Ok - då sa jag stopp!! Lyckades jaga ut den med vattenspruta... :angel:.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 703
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 650
Senast: Cambrie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp