En stor fördel med en vuxen ragdoll är ju att du kan kolla med förra ägaren hur deras päls fungerar.
Jag misstänker att kasteringen av min Alice gjorde att hennes päls inte är praktisk. Hon går ute nu på sommaren och hjälp, hon samlar frön och bitar i sin päls

Jag använder biltemas trimmer för att klippa bort de bitar och tovor jag hittar, tyvärr är hon inte så förtjust i det dock

Men jag har hört av andra ragdoll ägare att deras päls har inte tovat sig etc, så det är möjligt att jag har otur.
Hennes päls är dock lite praktisk i det att hon fäller inte riktigt som vanligt utan de faller i små tovor, lätt att plocka upp.
Annars är hon alldeles underbar och passar mig utmärkt

Jag valde ras efter temperament och jag älskar den. Hon ligger gärna stunder i mitt knä (bara mitt dock) då vi gosar och efter ett tag så flyttar hon på sig till att ligga i närheten, tex i soffan, vilket passar mig perfekt så att jag kan ha laptopen i knäet istället då. Hon vill nästan hela tiden vara i närheten, i samma rum, och ute håller hon sig i trädgården. Hon är rädd för främlingar och håller sig undan människor hon inte känner så jag har aldrig känt någon oro att hon skulle bli stulen så.
Hon är verkligen min katt då jag verkar vara den enda hon är 100% trygg med, även om hon kan finna några fåtal personer som hon känt sen liten som acceptabla och kan få klappa henne
Gillar inte att bli upplyft och klagar högljutt när något är inte till hennes nöje.