Ragdoll, eller tips på andra raser som kan passa

Bukefalos 30 år!

Jag känner ett par sibirier/neva som får gå ut och det funkar bra om än med lite mer pälsvård än om de bara vore inne/i rastgård. De ska vara köpta av en uppfödare som är positiv till att vuxna kastrater får gå ute, men har inte koll på den uppfödaren i övrigt.

De ragdolls som finns i min närhet hade jag inte släppt ut, de är pälsmonster som är svåra att hålla efter även med daglig noggrann borstning och behöver trimmas ner då och då. De är inte speciellt bra på att vara rädda om sig själva heller, men hade man haft en trädgård i ett lugnt område hade det kunnat funka eftersom de troligen hade varit rätt nöjda med att strosa runt hemmavid.

Min långhåriga huskatt hade varit ett bra exempel på en katt som skulle kunna vara både tålig och smart ute, pälsen lättskött och hon är smart och försiktig.
En kollega föder upp sibiriska. De går ut som de vill och de verkar både vara mer street smarta och ha mycket, mycket bättre päls för det än ragdolls. Så vill man ha långhårig raskatt ute borde de vara värda att kolla på. Vet dock noll om temperament eller så

En kollega föder upp sibiriska. De går ut som de vill och de verkar både vara mer street smarta och ha mycket, mycket bättre päls för det än ragdolls. Så vill man ha långhårig raskatt ute borde de vara värda att kolla på. Vet dock noll om temperament eller så
Jag har inte tittat på dem tidigare men fick upp ögonen för dem nu också, verkar vara fina katter 😊

Jag har inte tittat på dem tidigare men fick upp ögonen för dem nu också, verkar vara fina katter 😊
Halva jobbet har ju köpt katt av henne. Nej men ganska många (stor arbetsplats) och de verkar vara trevliga katter som funkar med det mesta (barnfamilj, följa med på semester, inne/ute, ute bara i sommarstugan, gårdskatt osv). Dock får de vänja sig vara ute (under uppsikt och kontrollerat såklart) redan som små kattungar innan leverans och tänker det kanske spelar in

Min sibir är en ganska chill kille, han är mest inomhus men går ut i koppel. Dock kräver han pälsvård och fäller en hel del! Jag har klippt ner honom en gång vilket funkade bra. Är jättesnäll med barnet och tar det mesta med ro.Han är stor, vägde 6 kg för ett tag sedan, säkert mer nu. Han fyller två i juli.

Märker att han har jaktinstinkt när det kommer fåglar ute så helt obrydd är han inte.

Men jag vet inte, jag hade inte vågat släppa lös honom ute. Dels bor jag inte alls optimalt, dels så hade jag varit rädd att någon skulle plocka med sig honom hem. Det finns så mycket konstigt folk!!
Även om jag är uppväxt med utekatt/bondkatt så känner jag mer och mer att det känns bättre att bara gå ut i sele. Hade jag bott så jag kunde ha en kattgård hade det ju varit drömmen, men jag bor i lägenhet.

Men just rasen sibirisk katt känns som det blev helt rätt för mig ❤️

Min nu 7-åriga bondkatt är toppen :) ! Han är, vad jag kallar, lyxstallkatt med eget rum som är uppvärmt på vintern, där han går in och ut i kattlucka. Han får sin mat där inne också. Han är i princip ALLTID här när man kommer ut. Han är väldigt pratig och social, gillar att bli klappad men vill inte bli upplyft. Han har rätt tydliga gränser och är väldigt självständig. Mycket smart och har STOR respekt för bilar och människor han inte känner (han morrar :D )! Han är en utomordentlig jägare. FÖR bra, om man frågar mig... Men å andra sidan har vi aldrig haft något musproblem!

Utekatter som frigående ute/inne som de vill året runt?

Är de i så fall nedklippta?
Jag har en ragdoll som är ute dagtid. Bor i skogsnära villaområde utan stor väg i närheten. Haft honom sen han var kattunge, sele i början och sen tränat inkallning m godis.
Nu är det en tuff herre som tom jagar bort rådjur! Dessutom sunt rädd för bilar.
Han är inte klippt men vi håller honom inne när det är dåligt väder. Visst är det lite pälsvård men klart värt det.

Hade inte släppt ut honom om han varit för orädd eller klumpig.

En stor fördel med en vuxen ragdoll är ju att du kan kolla med förra ägaren hur deras päls fungerar.

Jag misstänker att kasteringen av min Alice gjorde att hennes päls inte är praktisk. Hon går ute nu på sommaren och hjälp, hon samlar frön och bitar i sin päls 😅 Jag använder biltemas trimmer för att klippa bort de bitar och tovor jag hittar, tyvärr är hon inte så förtjust i det dock :nailbiting: Men jag har hört av andra ragdoll ägare att deras päls har inte tovat sig etc, så det är möjligt att jag har otur.
Hennes päls är dock lite praktisk i det att hon fäller inte riktigt som vanligt utan de faller i små tovor, lätt att plocka upp.

Annars är hon alldeles underbar och passar mig utmärkt :love: Jag valde ras efter temperament och jag älskar den. Hon ligger gärna stunder i mitt knä (bara mitt dock) då vi gosar och efter ett tag så flyttar hon på sig till att ligga i närheten, tex i soffan, vilket passar mig perfekt så att jag kan ha laptopen i knäet istället då. Hon vill nästan hela tiden vara i närheten, i samma rum, och ute håller hon sig i trädgården. Hon är rädd för främlingar och håller sig undan människor hon inte känner så jag har aldrig känt någon oro att hon skulle bli stulen så.
Hon är verkligen min katt då jag verkar vara den enda hon är 100% trygg med, även om hon kan finna några fåtal personer som hon känt sen liten som acceptabla och kan få klappa henne :laugh:
Gillar inte att bli upplyft och klagar högljutt när något är inte till hennes nöje.

Jag har en ragdoll som är ute dagtid. Bor i skogsnära villaområde utan stor väg i närheten. Haft honom sen han var kattunge, sele i början och sen tränat inkallning m godis.
Nu är det en tuff herre som tom jagar bort rådjur! Dessutom sunt rädd för bilar.
Han är inte klippt men vi håller honom inne när det är dåligt väder. Visst är det lite pälsvård men klart värt det.

Min Alice är rädd för främlingar men stillastående bilar är okej att gå fram och nosa på tycker hon :confused:
Mina lugnande tankar är att hon skulle rusa iväg och hem så fort hon såg en främling eller något (som en bildörr) smällde till :p

Fast inne vid dåligt väder är ju stor skillnad.
För regn, snö osv är helt hopplöst i långhårspälsar

Tänkte precis fråga hur mycket krig det kan bli om en smutsig mage fått självtorka? :idea::rofl:

(Jag är sååå glad för Sigrids funktionella päls. 25 år som koratägare har inte gjort mig redo för tovbekämpning. :angel:)
Jag är helt lyrisk över Minis päls. Hon har verkligen den perfekta ragdollpälsen som de ska vara. Silkeslen, tovfri osv. Hon får enstaka tovor vid fällning men det är ju för jag i princip aldrig kammar eftersom hon hatar det. Så jag borstar igenom ordentligt typ en gång i kvartalet.

Men det är ju tyvärr inte alla ragdolls förunnat att ha sån päls. Och inte ens Minis päls skulle klara att vara ute i regn, snö och lera. (Och ja, hon hatar att bada/duscha än mer än kamning. Såpass att uppfödaren avrått från att försöka duscha henne med mindre än att det absolut inte finns något annat val..)

Vi har en sibirisk katt som verkligen är världens bästa katt! Social, gosig, vill vara med överallt. Snäll, smart - han har ALLT!

Fäller en del januari-mars, då måste man borsta varje dag för att hålla tovorna under kontroll. Resten av året borstar jag knappt nåt.

Vi har kattlucka och gps-halsband. Bor på landet, det funkar jättebra!
20220316_145827.webp

Jag vill ändå slå ett slag för en huskatt. Det finns ju lite mer långhåriga sånna med, om du attraheras av det utseendet. Men de är oftast MINST lika sunda och starka som raskatter. Har haft en hel hopsjö huskatter och samtliga har dött i hög ålder (16-17 år +) , de har varit otroligt sociala, lätthanterliga och kärvänliga. Om du är orolig för sundheten skulle jag be om att besikta katten innan köp/omplacering, så har du en extra trygghet där. Det finns ju även bra försäkringar som täcker t.ex FORL o annat även om katten inte varit försäkrad sen bebis. :)

En vuxen dittills frisk huskatt är i princip ingen större risk medicinskt än en vuxen dittills frisk ragdoll ur sunda linjer.

Farbror huskatt här har levt hemlös och förvildad utomhus innan han dök upp i mitt stall 2016, han är minst 12 år gammal. Sen 2019 är han helt innekatt i lägenhet. Han hade lite otur med en leksak som skulle dödas och råkade sväljas och fick buköppnas. Men det är det.

Så inte heller jag tycker du ska utesluta huskatt. Samtidigt tycker jag du ska fokusera på individ före ras då det nu söker är mer individbundet än rasbundet (min fd hemlösing är en extrem knäkatt och ska vara på en hela tiden och helst ska man bubba och bära runt honom medan man pussar honom på huvudet. Han var livrädd för folk när han dök upp i mitt stall...)

Men du, med det du skriver om mycket viktigt försöka förebygga hälsoproblem. Då bör du absolut inte ha den som utekatt! Det är oavsett ras extremt mycket större risk än inne. Både för sjukdomar (salmonella, virusinfektioner mm) och skador. (Jag slutade med utekatt sen jag förlorade världens finaste tvååriga katt i vingelsjuka. Vill aldrig någonsin behöva uppleva något sådant igen. Kommer ha inhägnad utedel för katt i framtiden men aldrig så de är frigående och får jaga)
Oh jag minns hur du jobbade med grislampor etc för att göra tillvaron uthärdlig för honom :love:

Jag är inte den som förespråkar utekatter - beroende på miljö. Men här runt där jag bor finns fyra ragdolls som knatar omkring ute på somrarna, det är radhusmiljö. Av alla utekatter jag ser här så verkar dessa de enklaste och lugnaste. De lufsar omkring och kollar läget lite här och lite där. Fina i pälsarna alla fyra. Håller sig nära sina hem, när jag ser dem i alla fall.

Det är ju vanligt med ragdollkorsningar så jag kan inte säga att dessa katter är från kattförbundsregistrerade uppfödare.

Jag vill ändå slå ett slag för en huskatt. Det finns ju lite mer långhåriga sånna med, om du attraheras av det utseendet. Men de är oftast MINST lika sunda och starka som raskatter. Har haft en hel hopsjö huskatter och samtliga har dött i hög ålder (16-17 år +) , de har varit otroligt sociala, lätthanterliga och kärvänliga. Om du är orolig för sundheten skulle jag be om att besikta katten innan köp/omplacering, så har du en extra trygghet där. Det finns ju även bra försäkringar som täcker t.ex FORL o annat även om katten inte varit försäkrad sen bebis. :)
Tack för bra tankar, jag trodde att man inte kunde försäkra mot FORL men har inte tittat runt på alla försäkringar heller.

Har faktiskt lämnat intresse på en katt som fanns nära oss, en huskatt. Det var någon som skulle komma och titta på den före dock så jag gissar att de kanske tar den. Om ja så kikar vi vidare 😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka