Docka

Trådstartare
Jag vet inte om jag lagt denna tråd rätt, men den får väl flyttas i så fall!:idea:

Hur som helst så fick vi besök av en sadelutprovare idag, fast hon skulle bara ta mått på min och min systers häst.
Hon målade upp hur ryggarna såg ut och visade ss och förklarade!
Tillslut förstod jag att min nyinköpta häst har ovanligt rak rygg...
Har hört att de flesta sadlar är för lite sneare ryggar, stämmer det?
Och vilka sadlar är isf. bäst för raka ryggar?
Vad innebär det igentligen att ha rak rygg, förutom det att den är rak?
Har hon lättare/svårare för vissa saker?

Väldigt tacksam för svar då detta är lite knepigt för mig att förstå:crazy:

/Maja

Sv: Rak rygg?

Hur vet man att man får en sadel som passar?
Alla hästar är olika.

Nedan ser du de saker som en sadelinpassare måste ta hänsyn till för att passa in en sadel korrekt.

På hästen:
Mankens längd. Avgör hur vinklat och långt eller kort framvalvet skall vara.

Bredden bakom skulderbladen. Avgör sadeln bomvidd och hur bred den skall vara i framvalvet innan den vinklas ut.

Ryggens längd. Avgör hur lång sadeln kan vara och var sittpunkten skall placeras.

Ryggens vidd. Avgör hur sadeln är utformad undertill under ryttaren så att vinklarna följer hästen och ligger platt på bossorna så att trycket kan spridas utåt över hela bossans bredd.

Ryggens form avgör hur rak eller böjd bommen skall vara och hur mycket.
Hästes gravitationspunkt. Avgör var sittpunkten i bommen skall vara.

Sadelgjords läget Avgör var stropparna skall fästas och vilken typ av bom och bossor som fungerar.

Man bör även se till att få omstoppningsbara bossor då de i de flesta fall kan forma sig efter hästen och justeras med tiden. Med permanenta bossor kan man inte justera. inte heller kan de anpassa sig till hästens form.

Min shagyaarab har en rak, kort, bred rygg och en liten manke...har haft jätte problem att hitta sadel till henne, Hittade en islandsadel jag fick rida in henne i,inte så kul kan jag säga:crazy:
Sen tog jag hem den ena sadeln efter den andre, men ingen passade.... med lite tur så hittade jag tillslut en märkeslös alroundsadel mot dressyr på nätet, som jag har på henne nu....ligger jätte bra...normal bom, med breda, ganska raka bossar.....

Ska köpa mig en Stubben dressyr sen, när hon musklat sig, som jag vet passar.....min pålles raka rygg....;)

Lycka till!

Min gammla häst hade väldigt rak rygg(Fast det var täcken på att hon hade ont) men en sadel som passade henne då var Cliffbersbyn och Betes

Tack allihop..:)
Var hos en sadelmakare idag och det visade sig att stubben inte var att tala om, och sen har KilKenny lång manke, så hon ska om möjligt ha lite cutback... så det får bli en prestige golden star!:love:
Den nya modellen!:D:D

tack igen!:bow:

Om hon kan ha en Prestige Golden Star så kan inte ryggen vara särskilt rak....Prestige är Svängda sadlar!

(och motsats till rak är inte sned, det är svängd.. :p )

precis... hur kan din häst med rak rygg ha en prestige???

sadelmakaren va ute hos mej i måndags o prova sadlar på min unghäst. han har oxå ganska rak rygg (iallafall just nu), och jag hade HOPPATS att han kunde ha en prestige för jag tkr om dom, men de låg jättedåligt. prestige-sadlarna va nog mest svängda av de 14 sadlar vi provade på honom!

Den som passade honom bäst va min andra hästs sadel, en Frank Baines "reflex". tror den kostar ca 21' som ny, den är superbra!
Även Passier Comet och nån mer passade bra. Pessoa låg hyffsat bra i nuläget.

Men den nya golden star extra/new är rakare.
Den ligger iaf super på kenny och den sadelprovaren vi va hos sa att den låg bäst på hästar som var lite rakare i ryggen...:)
Och så har jag fått tre olika sadelprovare att titta på det och alla har godkänt det!:p

låter jättekonstig, har provat den nya golden star o den låg inte bra alls på den hästen som hade väldigt rak rygg, däremot låg crown helt super.l

Miss Sixty skrev:
Min gammla häst hade väldigt rak rygg(Fast det var täcken på att hon hade ont) men en sadel som passade henne då var Cliffbersbyn och Betes

Cliff Barnsby var på tok för svängd för vår rakryggade häst.

Det låter som om det skulle vara väldigt delade åsikter om det här...:crazy:
För min prestige golden star ligger verkligen perfekt, och speciellt över ryggen (det kommer bli bättre framme vid bogbladet när den är lite mer insutten).

piggis_83 skrev:
precis... hur kan din häst med rak rygg ha en prestige???

sadelmakaren va ute hos mej i måndags o prova sadlar på min unghäst. han har oxå ganska rak rygg (iallafall just nu), och jag hade HOPPATS att han kunde ha en prestige för jag tkr om dom, men de låg jättedåligt. prestige-sadlarna va nog mest svängda av de 14 sadlar vi provade på honom!

Den som passade honom bäst va min andra hästs sadel, en Frank Baines "reflex". tror den kostar ca 21' som ny, den är superbra!
Även Passier Comet och nån mer passade bra. Pessoa låg hyffsat bra i nuläget.
FB Reflex behöver inte vara sååå dyr...finns vissa som säljer dom för 16 -17 000:- NYA

Kan bara hålla med allihopa...låter väldigt märkligt att prestige passar en rakryggad häst ;)...skulle vara trevligt och få se bilder på detta.

Kan rekommendera Globus Clic kanon skön att rida i och inte så hemskt dyr heller :).

Den sadeln ligger ganska bra på min häst i stallet, och min häst har svängd rygg. Men hon höjer ryggen väldigt mycket sen så den blir nästan rak under arbete, och då låg den inte lika bra kan jag ju säga.

skulle vara kul att se bilder, hästen kanske inte är så rak som den där utprovaren påstår, alla utprovare är inte så bra.

Jag har för mig att Hansbo har ett rekommenderat pris på ca 21' på sin hemsida (På FB:n).
JAG fick min FB mkt billigare än så, gäller att handla i rätt affär :bow:

Ang. prestigesadlarna så har det hänt ganska mkt. Hade en Venus D (dressyr) när jag köpte min nuvarande häst, den sadeln låg inte alls bra på honom. Han är rak i sin rygg. Kontaktade en duktig sadelutprovare/sadedelmakare som la på honom en doge (prestige) och den låg hur bra som helst:confused:

Fick då reda på att dom flesta Prestige sadlar går att gå med GGpanel som passar på just rakare ryggar:idea: :idea:

Kan tala om att jag blev glatt överaskad som ääälskar Prestige sadlarna (iaf dressyrsadlarna):love:

piggis_83 skrev:
Jag har för mig att Hansbo har ett rekommenderat pris på ca 21' på sin hemsida (På FB:n).
JAG fick min FB mkt billigare än så, gäller att handla i rätt affär :bow:
just det..:rofl: :angel:

Liknande trådar

Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln... 2
Svar
23
· Visningar
10 279
Senast: Andrii
·
Utrustning Hej! Letar ny sadel till damen och har snöat inne på detta med balanspunkter. Jag tycker hon har sin långt fram eller vad ser ni...
Svar
0
· Visningar
1 229
Senast: Qosack
·
Utrustning Ni som har hästar med liknande ryggar, vad har ni för hopp/fälttävlanssadlar? Ella har kort, rak, bred rygg. Låg manke och kort i...
Svar
15
· Visningar
5 532
Senast: trygga_rut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025