Raka bett, parerstänger etc...

FeatherCloud

Trådstartare
Tänkte höra vad ni bukefalister har för erfarenhet av raka (oledade) bett... Har hört (har sökt o läst lite här på Buke) att de kan vara bra till hästar som biter sig fast och gärna blir lite "stumma" i munnen..

Medryttarhästen växlas just nu på hack och tredelat bett, men tänkte att det inte kan skada att prova något annat, det är ju bra att variera sig, sägs det :)

Vill höra alla era erfarenheter och åsikter om raka bett!

Slänger även in en annan fråga: kan man hitta raka bett med parerstänger någonstans? Hittar bara två- och tredelade...

Sv: Raka bett, parerstänger etc...

Det som gör att jag rider med rakt tränsbett är att det är det bett som ger minst skador i munnen. Mindre än t.ex. hack också.
Nackdelarna är väl att det är svårt att böja igenom med hjälp av handen/bara ta i en tygel eftersom bettet lägger sig snett i munnen då. Det kan ju iofs vara en fördel också, man ska ju inte rida med handen ;) :angel:

hur menar du med att det ger mindre skador än t.ex. hack? är det för att det inte är något som kan "knipa" eller dylikt?

rider man annorlunda med rakt bett iom att det lägger sig snett etc? *mycket frågvis - och okunnig på raka bett :D *

hehe, näe, rida för mkt med handen är det sista jag vill med den här hästen. för en gång skulle har jag tänkt göra saker rätt... :angel: :o

Jag skulle INTE välja oledat på en häst som är 'stum' i munnen och lägger sig på bettet/biter fast i bettet.

Däremot använder jag det gärna på hästar som är oroliga i munnen och inte riktigt vill ta stöd. Helt enkelt eftersom de flesta brukar ta MER stöd på ett rakt, och vara mindre 'överkänsliga'. Jag hoppar hyperkänsliga valacken på rakt tränsbett för att han INTE ska lyssna så mycket på mig. Jag håller på med en hel massa jag inte borde, och det raka luddar bort det så han sköter sitt jobb och inte lyssnar på mattes minsta fippel :angel:

Har ridit dressyr på det med, och tycker inte det är problem att ställa/Böja etc. Men som sagt MIN erfarenhet är att de tar MER stöd på ett rakt, så har man problem med för mycket stöd så nja? Sen KAN det vara så att det skulle fungera prima, för hästen hänger på de andra betten pga obehag.

Så prova gärna, låt hästen välja själv. Men det är inte vad jag först skulle välja.

Jag köpte ett rakt bett till min häst när jag var nere hos Torbjörn Lundström. Det skulle visst ge ett annat tryck i munnen än ett vanligt tredelat som jag rider på i vanliga fall. Växlar mellan tredelat, rakt och hack just för tryckets skull. Men min erfarenhet av raka bett sträcker sig inte längre än att jag ridit två hästar mycket med det. Ingen av dem har fungerat bra med det utan vill ta vääääldigt mycket stöd i handen. Den ena riktigt hängde sig i bettet. Den häst jag har nu lägger över tungan äver det också, om jag inte har det väldigt hårt. Svårt att rida på det tycker jag. Går bra så länge man rider rakt fram, men sen tycker jag det blir knepigt.. ;)
Men man kan ju prova, det kanske fungerar jättebra!

Raka bett med parerstänge... pelham kanske? Det finns väl även raka pessoabett, dock kanske bara i plast/gummi. Sen finns ju liverppolbettet också. Kanske finns det några raka hissbett också? Eller det finns det ju men jag har bara sett i plast. Kolla in på globus hemsida (globussport.se), där finns alla möjliga och omöjliga bett... :) Kanske hittar du ngt annat som du tror skulle passa.

tack för svaren!!

fast, med "rakt bett med parerstänger" menar jag just parerstänger.. (minns inte vad man kallar betten annars), jag vill INTE rida på pelham eller pessoa etc, utan just det jag frågar om, ett "vanligt" tränsbett med parerstänger på sidorna...

http://www.hastshopen.se/products/images/HS730021_ctn.jpg
ett sånt, fast rakt är det jag tänker på :)

Min ena häst funkar enbart på helt raka bett, gärna med lite hävstång och kedja. Just nu rider jag på ett kimblewick bett utan port och det funkar utmärkt, innan red jag mycket på rakt pelham utan port, samma sak där.

Hon är mycket "sågad" i munnen innan och jag har haft problem med att få kontakt med henne. Oavsett hur bra jag rider, så slänger hon upp huvudet och vill inte sänka nacken. Av en slump provade jag pelham och utan att jag hade kedjan särskilt spänd och dessutom använde delta, så slappnade hon av på ett helt annat sätt. Nu är det för skarpt och vi har bytt ner oss. Tanken är att jag ska kunna rida på ett vanligt rakt tränsbett, men vi får se när den dagen kommer.

Globus har många helt raka bett, så kolla upp dem!

//E

jag provade det för skojjs skull på min ponny.
rider annars på tredelat. Min ponny lägger över tungan över bettet när han blir stark och drar eller så fifflar han rätt mycket med det och med rakt bett blir han stadigare men jag upplever honom som känsligare men mer harmonisk i munnen nu med rakt bett.

ett rakt bett är något av det bästa man kan ha på sin häst, ger mkt mkt mindre skador, ett bättre tryck och passar hästar som både kan bli heta och/eller stumma.

jag rider med ett raktstångbett med fasta ringar på min pigga d-ponny, men även hackamore, 3-delat tränsbett och ibland pellam.

Tycker raka bett är kanon :)

Parer stänger har jag aldrig använt, däremot varvar jag hack, tredelat eggbett och oledat mullenmouth med fasta ringar.

jag provade detta bettet därför att min häst var lite "meckig" på det tredelade, och började då varva med mullenmouth. Det var kanon, han blev mycket lugnare i munnen och stadigare i formen på det oledade. Nu gör jag så att jag alltid rider dressyr på det tredelade och har det raka vid uteritt/hoppning, och han fibblar inte med det tredelade som han gjorde tidigare.

en del säger att oledat ger någon sorts cykel styre känsla, men det tycker jag inte. snarare blir man väl isåfall lite stadigare med handen och man kan inte sitta och fibbla själv lika mycket, men det ser jag som positivt. Rider gör man ju med sätet, så det där med cykelstyre tycker jag inte stämmer. Jag gillar oledat, tycker det är värt att testa för dig, särskilt om det är fråga om att varva med andra bett.

*hugger sista*

tack för svaren alla!!
låter ju definitivt som om man iaf kan PROVA ett rakt bett. är lite svårt att beskriva hur hästen jag rider är med det tredelade.. upplever att hon vågar ta mer stöd med hacket än det tredelade, men sen har hon ju lite travar-stuk i sig att springa med huvudet i vädret... :crazy: eftersträvar ju att kunna rida med säte och vikt så mkt somo möjligt, svänga, öka minska etc, och då "gör" det ju inget om det är lite svårare med oledat, det är ju i princip samma med hack... :)

att jag funderar på det här med parerstänger är för att jag med förra hästen upptäckte vilken enorm skillnad (inbillad? vem vet? :D ) i ridbarhet det blev bara jag bytte från tredelat med fasta ringar till tredelat med fasta ringar och parerstänger. hästen gick plötsligt att svänga, minska öka, m.m. m.m.!

allt berodde säkert inte på parerstängerna ;) men, så länge ett bett inte skadar hästen/är uppenbart kasst/för skarpt, varför inte prova, anser jag :)

Ah, ett fullcheek... :) Globus har ett sånt odelat i syntetmaterial ("plast").

Min häst har fipplat med precis alla bett hittills utom sitt 3-delade full cheek. Det funkar han kanon på men hade gärna velat ha ett rakt full cheek men har inte heller sett några såna...

Tycker nog tvärtom, raka bett är bra för hästar som INTE vill ta stöd på bettet. Rakt med fasta ringar är nog det snällaste du kan hitta. Dock kan hästen börja hänga lite på det efter ett tag.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart... 2
Svar
29
· Visningar
7 975
Senast: nickan1
·
Utrustning Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika...
Svar
13
· Visningar
4 041
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31