Bukefalos 28 år!

Raka öronen

S

Showjumping

Finns det NÅGRA tips till att raka öronen på en häst som är livrädd för att bli tagen på öronen :smirk:

Min ena hästs öron är som två pälsbollar och det passar ju sig inte på en tävlingshäst ;)

Och nej tack till "neeej låt hästen vara naturlig och ha håret i öronen kvar nu när det är så kallt" osv :angel:
 
Sv: Raka öronen

Ha någon som står och mutar hästen, t.ex. med havre (eller något hästen gillar mycket) och så typ ha havre i handen så får den själv försöka öppna handen, man ger bara lite i taget, då kommer den stå helt upptagen med det! ;)
 
Sv: Raka öronen

Har du en sån liiiiiten klippmaskin? Eller så får du vänja hästen vid att du rör på örenen:P
 
Sv: Raka öronen

För din och hästens skull är det bara att börja träna så ni slipper eländet framöver
 
Sv: Raka öronen

Bremsa? Det brukar jag göra om hästen även om hästen bara är lite känslig, det är ju viktigt att de står still. Se till att ha en sån där liten klippmaskin som inte låter så mycket och någon som håller i grimman.
Annars får du klippa med vanlig sax och i värsta fall bara det som sticker ut, på vissa går det ju inte trots brems. Är det helt omöjligt får du väl fråga veterinär om lugnande, fast såå viktigt är det kanske inte ;)
 
Sv: Raka öronen

Mm jag har en sån liten till benen och så, men alltså, det går inte ens att ta på hans öron :( Det är nätt och jämt att man kan klippa vid nacken mot öronen :crazy:

Det blev ju inte bättre att han häromdagen hade gått och rört runt i en kardborr-buske i hagen så hans öron är till råga på allt fulla med kardborrar som jag inte får komma i närheten av att ta ut :o :p
 
Sv: Raka öronen

Han står ut med dom alldeles utmärkt, han är ju så nöjd med sina bollar att jag inte ens får peta på dom :p

Men JAG är inte nöjd :cry: :p
 
Sv: Raka öronen

Är det så allvarligt tycker jag inte du ska börja klippa hans öron dessutom. Vänj honom först vid att du tar på dem och klipp det värsta med vanlig sax.
När han är så osäker funkar det kanske inte med brems heller och han kommer ju inte bli mindre rädd om öronen, ha lite tålamod :)

Jag vet vet att det inte är fint med lurvbollar till öron :angel: , men det är ju inte det viktigast att de är vältrimmade heller
 
Sv: Raka öronen

klipp med vanlig sax!

i värsta värsta fall så kan ni bremsa honom, men se till att försök 'lära' honom först.
 
Sv: Raka öronen

Klipp med sax? :D
(Har inte läst igenom, så jag får hoppas att ingen annan har skrivit det.. x))
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Raka öronen

Eller så kapitulerar man och inser att häst:devil: får ha sina tofsar i öronen som jag har fått göra. Han är ng en av få som startat svårhoppning med tofsar som sticker ut sisådär 5 cm ur öronen, har nu under 5 års tid försökt allt för att få väck dem glöm det säger han jag trivs bra som tofsmes och inte blir det bättre av att han är nästan svart och har en stor vit fläck på en sidan som går in i örat vilket gör att den ena tofsen är kritvit och alltså syns sådär extrem bra :mad: .
Varianter vi provat med, vanlig sax, brems, litet typ rakblad gömt i handen, provat att komma åt dem sittande på ryggen, provat att lyckas få bort dem när han var så drogad så han knappt kunde stå på benen (vilket han måste vara för att över huvudtaget gå att klippa på kroppen), men vi får nog säga att han har avgått med segern, nuförtiden skiter jag i hans tofsar brukar skoja om att hade det gått att fläta kunde man ju knoppat dem.:D
Tilläggas skall att hästen tidigare blivit mkt illa behandlad och kom hit med noll förtroende för människor, från början gick det inte att komma nära honom med en vanlig sax så fort han hörde ljudet av att man klippte så blev han hysterisk, höll på som en tokig bara för att lyckas fixa till hans man, för rycka fick man inte efter ett antal månader fick vi ta till varianten binda fast honom med ett rejält rep i en balk och "tvångs" klippa hans man då äntligen föll poletten ner att man dog inte av det även om det tog lång tid innan han stod avslappnat vid en så simpel sak som detta.
 
Sv: Raka öronen

Kan inte raka öronen på min pålle heller. Men har efter mycket lugnande träning :angel: , lyckats klippa bort de värsta tofsarna med sax. Har provat de flesta metoder, men hon är verkligen livrädd om sina små öron. Så valet stod mellan att ge henne lugnande eller klippa bort tofsarna med sax och låta resten vara. Jag valde det andra alternativet, så viktigt kändes det inte att raka öronen ;)
 
Sv: Raka öronen

Han står ut med dom alldeles utmärkt, han är ju så nöjd med sina bollar att jag inte ens får peta på dom :p

Men JAG är inte nöjd :cry: :p

Ibland handlar det om en balansgång mellan häst och människa, så kanske man måste se lite mer till hästen än till de för mänskligande synsättet. Det stämmer sällan överens med varann, och därför blir hela frågan en avvägning.
 
Sv: Raka öronen

Droga om det nu är så viktigt.

Självklart är det snyggare men ibland får man mötas på halva vägen.

Mycket pyssel och mys och massage och försök sakta närma dig öronen..

Jag tar bort så mkt det går med sax, min förra häst kunde jag ta den vanliga klippmaskinen och raka bort allt.
 
Sv: Raka öronen

Klipp för guds skull inte bort håret i öronen! Det fins där för att skydda deras kännsliga örongångar från smuts och skrot, om du värkligen måste trimma så ta det som sticker ut. Hur skutte du gilla om de föll in en massa barr och andra saker i dina öron?
 
Sv: Raka öronen

Håller med... Jag kan inte klippa min häst öht, vare sig på kroppen eller öronen..... :crazy: Droga är heller ingen bra lösning då han är extremt spruträdd. Så jag har kapitulerat, han får ha sin päls.... Det är inte värt att utsätta honom för så mkt ångest bara för att jag tycker att han är lurvig.... :smirk:

Skit i att klippa öronen, om han inte ens låter dig röra vid dom är ända sättet att få klippt dom att droga hästen så han sover. Och det känns ju oerhört onödigt! Sätt hellre på en snygg luva när du tävlar så är det ingen som ser hans lurviga öron.... :idea:
 
Sv: Raka öronen

Skit i att klippa öronen, om han inte ens låter dig röra vid dom är ända sättet att få klippt dom att droga hästen så han sover. Och det känns ju oerhört onödigt! Sätt hellre på en snygg luva när du tävlar så är det ingen som ser hans lurviga öron.... :idea:

Tycker jag låter som en utmärkt ide! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
794
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp