Raka unghäst eller ej?

Hade inte rakat en treåring. Bästa termostaten i originalpälsen, du behöver i princip bara täcka då det regnar och typ är minusgrader. De faller ju inte döda ner av att svettas heller.
Att klippa blir lite som att laga det som inte är trasigt i mina ögon.
Om den sen är full träning och springer höga klasser är det ju en annan sak.
 
Hade inte rakat en treåring. Bästa termostaten i originalpälsen, du behöver i princip bara täcka då det regnar och typ är minusgrader. De faller ju inte döda ner av att svettas heller.
Att klippa blir lite som att laga det som inte är trasigt i mina ögon.
Om den sen är full träning och springer höga klasser är det ju en annan sak.
Klart ingen häst dör av att svettas. Det är väl inte därför man klipper?
Unghästar kan ju bli precis lika svettiga som vuxna hästar, oavsett nivå på ridningen. Och de tar lika lång tid att torka oavsett hur gamla de är.
 
Klart ingen häst dör av att svettas. Det är väl inte därför man klipper?
Unghästar kan ju bli precis lika svettiga som vuxna hästar, oavsett nivå på ridningen. Och de tar lika lång tid att torka oavsett hur gamla de är.
Jag menade närmast att unghästar inte rids i samma omfattning som en äldre i träning.
 
Jag menade närmast att unghästar inte rids i samma omfattning som en äldre i träning.
Ja det är ju solklart. Men med full vinterpäls så lär de bli svettiga och ta lång tid att torka ändå.
Iaf för mig så spelar det inte så stor roll om de blir genomsvettiga varje dag eller tre dagar i veckan. Om de blir jättesvettiga och har lång päls så är det bökigt oavsett hur ofta det sker.
 
Ja det är ju solklart. Men med full vinterpäls så lär de bli svettiga och ta lång tid att torka ändå.
Iaf för mig så spelar det inte så stor roll om de blir genomsvettiga varje dag eller tre dagar i veckan. Om de blir jättesvettiga och har lång päls så är det bökigt oavsett hur ofta det sker.
För en uppstallad häst så överväger fördelarna nackdelarna för vad det gäller klippt unghäst. Jag behöver inte stöka med täcken som blir uppätna av kompisar, jag behöver inte fundera på om hästen fryser när den är ute.
Svettig häst av normalpäls torkar om den står inne. Sen finns det ju de som påstår att det inte spelar nån roll om du sparkar ut en svettig häst i vinterhage.
 
För en uppstallad häst så överväger fördelarna nackdelarna för vad det gäller klippt unghäst. Jag behöver inte stöka med täcken som blir uppätna av kompisar, jag behöver inte fundera på om hästen fryser när den är ute.
Svettig häst av normalpäls torkar om den står inne. Sen finns det ju de som påstår att det inte spelar nån roll om du sparkar ut en svettig häst i vinterhage.
Jag tycker ju inte att det är något stök eller krångligt alls med täcken så. Min treåring kommer gå med täcke så snart temperaturen minskar och när höstrusket är här, klippt eller ej.
Jag tycker det är jätteviktigt att hästarna inte står och spänner sig ute, framförallt om de ska ridas/arbetas också.
 
Min ponny får tokmycket päls, det är trots det inte många gånger han blir svettig trots att vi rider i både ridhus och pulsar i skogen i djup snö. Och dom få gånger han blir svettig så är han någorlunda torr efter att ha skrittats för hand i 25 minuter och fått stå med täcke i gången medans jag plockar ihop. Bästa är ett riktigt ulltäcke!

Skulle han mot förmodan fortfarande vara lite svettig så ser pälsens isolering till att han är torr och varm närmast huden oavsett hur kallt det är ute.

Han får täcke på sig dom dagar det ska hällregna och vara 0-8 plus, eller när det blötsnöar på tvären.

Han har definitivt igen tävlingskondition, men rids i alla gångarter 1-1,5 timme 2-5 dagar i veckan.
 
Min ponny får tokmycket päls, det är trots det inte många gånger han blir svettig trots att vi rider i både ridhus och pulsar i skogen i djup snö. Och dom få gånger han blir svettig så är han någorlunda torr efter att ha skrittats för hand i 25 minuter och fått stå med täcke i gången medans jag plockar ihop. Bästa är ett riktigt ulltäcke!

Skulle han mot förmodan fortfarande vara lite svettig så ser pälsens isolering till att han är torr och varm närmast huden oavsett hur kallt det är ute.

Han får täcke på sig dom dagar det ska hällregna och vara 0-8 plus, eller när det blötsnöar på tvären.

Han har definitivt igen tävlingskondition, men rids i alla gångarter 1-1,5 timme 2-5 dagar i veckan.
Jag tror mycket beror på hur pälsen är. Mina ena får tjock päls, iallafall 6-7 cm långa strån. Innanför har hon som fjun, verkligen ulligt och även de yttre håren är som babyfjun när man känner på dem. Jag kan skritta (alltså bara skritta) en halvtimme och hon är riktigt blöt så det här som endel säger att man får skritta tills hästen är torr brukar vi ha som vits på vintern :D Det ulliga gör att hon inte torkar på ett dygn minst och det gör också att regn gör henne blöt ända in på huden när hon har vinterpäls. Min andra svettas sådär så att han är torr när man kommer hem om han har svettats alls. Han har tjock "vanlig" päls.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 508
Senast: Exotizc
·
Hästvård Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: animalasia
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 308
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp