Räkna med fjolårets analys?

_Runaway_

Trådstartare
Kan man räkna foderstat med förra sommarens värden på höet? Eller kan det vara heeelt fel? Det hö vi tog själva skiljde det ett gram smältbart råprotein mellan åren, men det här höet är köpt av en bonde i närheten. Man kanske inte kan ta för givet att skillnaden är liten?

Sv: Räkna med fjolårets analys?

_Runaway_ skrev:
Kan man räkna foderstat med förra sommarens värden på höet? Eller kan det vara heeelt fel? Det hö vi tog själva skiljde det ett gram smältbart råprotein mellan åren, men det här höet är köpt av en bonde i närheten. Man kanske inte kan ta för givet att skillnaden är liten?
Om det hade varit taget från er egen mark under samma omständigheter som förra året så hade man kanske kunnat gissa på ungefärligt samma värden. Men nu är det en helt annan vall så; nej, man kan verkligen inte ta för givet att skillnaden är liten.

Är det samma hö, fast det har legat ett tag, så kan du räkna med samma analys, förutsatt att det är bra lagrat. Är det en ny hö-omgång bör man göra en ny analys.

jag skulle absolut göra en ny analys för å va säker.. de kan skilja mer än va man tror å från år till år kan värdena vara väldigt olika.

jag tycker du ska göra en ny analys så du vet vad du räknar med för värden.

Jag hade en skillnad på över 20 gr smrp åt det negativa hållet så jag hade inte vågat räkna på samma värden! O detta var hö av samma bonde, så att säga "samma" hö som jag fick förra året :smirk:

Ok, då är det bäst vi tar en ny analys, det är dags att se över foderstaten nu, syns på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 966
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 548
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
4 000
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Har fått en analys för nöt igen. De värden jag främst behöver är TS (mycket torrt hö i storbal), mj, smältbart råprotein och socker...
Svar
3
· Visningar
798
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka