Rakryggad schäfer till avel?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Spirusvirus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 6 865
S

Spirusvirus

Jag har en schäferblandis, supertrevlig tik som jag så gärna skulle vilja ta valpar på! :)

Min fråga är vars man kan hitta schäferhanar av den gamla typen (rakryggad och stor) som kan tänka sig att bli pappa till valparna?
Är det någon som har något förslag på vars man kan börja söka eller ni kanske känner någon?

Jag måste medge att jag är ganska ny i allt detta. Det är jag som fostrat tiken och jag är 17år (min första egna hund) Så mamma har väl lagt på mig ansvaret att försöka hitta något bra alternativ själv.
Mamma är mer kunnig än mig, men som jag sa så har hon "kastat" ut mig i den stora världen och försöker få mig att stå på egna ben :banana:

Tackar för all hjälp jag kan tänkas få! :bow:

Sv: Rakryggad schäfer till avel?

SNÄLLA! Låt bli att ta valpar på hunden. Det finns redan tillräckligt många "rakryggade" schäfrar utan stamtavla...

Hunden kommer alltid räknas som blandras. Varför vill ni ta valpar på tiken? För att hon är snäll och fin? Tänk till flera gånger!

Håller med personen som skrev innan mig, men kan tillägga att det även finns många schäfrar MED rak rygg, MED genomförda hälsotester MED bra tävlingsresultet och med stamtavla så att man kan se hur allt med hälsa/tävling osv ser ut hos föräldrar och släktingar.

Vill du och din mamma verkligen riskera din hunds hälsa för att ta en kull valpar?
Vilka är de tilltänkta köparna? Vad tror du att det kommer bli av valparna?
Vet du hur länge tiken är dräktig, vad hon visar för tecken på att valparna är på väg ut och vet du vad du ska göra om någon valp inte verkar må helt bra när den är nyfödd?
Är din tik hälsotestad och har den några tävlingsmeriter som visar att det är en riktigt duktig hund?

Tänk längre än "det är gulligt med valpar". Snälla, både för din, din mammas och framförallt för hundens skull.

Jag tycker att du ska ha roligt tillsammans med din tik utan att ta valpar och sedan när du är äldre och mer erfaren (jobbigt att höra va?) skaffa dig en renrasig tik som du kan avla på och då även få stöd genom rasföreningen. Tänk på att det är ett jäkla jobb att ta valpar, man ska para, sköta tiken, sköta valpning och valpar, hitta rätt köpare, vara en seriös och pålitlig säljare, vaccinera, ge rätt foder, betala ALLA kostnader, ge råd och stöd till valpköparna...

Eftersom ingen har nämnt det - gå ut på Blocket och kolla hur många schäferblandningar som finns till salu - antingen valpar eller omplaceringar. Vill du verkligen utöka denna stora skara med ett gäng hundar till? Älska din tik men strunta i valpmakeriet.

Ett tillägg är ju att inga välmeriterade, friska, exteriört tilltalande schäferhanar med seriösa ägare, skulle någonsin få gå till blandras"avel".

Nej, njut du av din hund för den den är, och köp dig en renrasig valp senare i livet, om du då fortfarande är intresserad av avel.

Jag tycker att du verkar börja lite i fel ände om du ska börja söka efter en hane nu trots att du är vad du säger "ny i allt detta". Man bör ha en hel del kunskap om vad uppfödning innebär innan man ger sig på och avlar på sin tik, för både sin egen och för hundarnas (och de blivande valpköparnas) skull! Jag tycker att du ska läsa den här tråden bara för att få en liiiten inblick i vad det innebär att ta valpar på sin tik (utöver hela blandrasaveldiskussionen som säkert kommer att uppstå i den här tråden).

KL

Aiquen pekar på något väldigt viktigt där. Känner du att du har tillräckligt mycket kunskap om avel, valpning, genetik och alla andra bitar för att ta en kull valpar? Och tillräckligt mycket kunskap och tid att hjälpa och stötta alla valpköparna (som kan bli rätt många i en kull av så stora raser, kanske mellan 7-11 st generellt) i resten av kullens liv?

Sök på blocket under tjänster->djuravel efter schäfrar som är tillgängliga för parning, där har du nog störst changs att hitta en som vill para en blandras. Lägger du ut en hane-sökes annons på tidigare nämnda annonsplats lär du få många svar.

Jag tror kanske inte att någon seriös valpköpare är intresserade av att köpa valp av en 17 åring.. Förhoppningen är ju att om man stöter på problem och hinder längs vägen, så ska man kunna vända sig till sin uppfödare för hjälp - då behöver ju uppfödaren ha relativt mycket kunskap också.

Om jag då helt biter mig i tungan vad gäller blandraser.

men varför?
Tycker du inte att de finns tillräckligt med blandraser som det är?

Håller med övriga som svarat, dessutom är den gamla typen inte stor, utan liten o smidig.

+1 på den. Den gamla typen skiljer sig inte så mycket från Mallen och holländaren i kroppen. Mycket vackra :)

Jag är inte ny i det här med "avel". Jag har växt upp med Flatcoated retriever, tagit hand om valparna från första början och vet mycket väl vilket jobb det är med valpar och avel. Vad jag menar med att jag är ny i det här är att hitta en rakryggad schäfer (det är inte så lätt)
Jag bad inte om annat än tips vars man kan söka efter en hane till min tik.
Ni som svarat på helt andra saker kan ju sluta lägga sig i, eftersom att ni inte har någon aning om hur allt ligger till. Jag är mycket hundkunnig och har massvis med stöd runtomkring. Tänkte bara testa och se om någon vänlig själ kunde hjälpa mig i att finna en hane, somsagt.

Min tik är frisk, mycket arbetsvillig och jag har många som vill köpa valp av henne. Jag har tid och pengar att ta EN valpkull på henne. Dessutom är det bara bra för en tik att få en valpkull utifall man inte steriliserar henne. Förövrigt anser jag att blandraser i många fall kan bli mycket friskare och bättre individer, utifall man avlar rätt.

Du har ju fått den informationen du vill ha. Den gamla typen är inte stor, utan ganska liten och smäcker. Vill du ha en stor hane får du titta efter något modernare påfund av schäfer.

Sedan kanske det svider att höra, men det kan vara nyttigt att vara ödmjukare när man är 17 år. Det är inte ovanligt att tonåringar känner att de "kan allt", kom ner med fötterna på jorden lite och försök förstå det folk skriver istället för att vända taggarna utåt på en gång. Försök förstå varför de är emot det. Hur mycket genetik har du läst tex? Har du inte läst genetik ska du inte sätta dig in i aveln. Det är som att dra ett nummer på lotto och hoppas på miljonvinsten. Chansen att lyckas är inte stor.

Det är för övrigt superenkelt att hitta en "rakryggad" schäfer. Men det är inte lätt att hitta någon som är villig att låna ut sin hane till blandisavel.

Senast ändrad:

Låt bli att ta valpar på henne tills du är äldre och har mer kunskap, är mitt tycke.!:)

Om man nu har så mycket kunskap om hund och kontakter, borde det snarast vara lätt att hitta en bra hane till en bra tik? Vill inga bra hanar para kan det vara värt att granska tiken för att se om hon lever upp till kraven.
"rakryggade schäfrar" dvs bruksschäfrar finns det drösvis med i Sverige, men inte alla duger till avel.

Något som är läskigt med oreggade schäferblandisar tycker jag är att det inte finns en stereotypt bra köpare. En BRA köpare till en aktiv hund är ju en som söker just aktiviteten och kapaciteten, och DEN köparen kommer inte att köpa en blandras eftersom de inte får tävla särskilt mycket med den. Alltså väljer man bort alla tävlingsintresserade köpare när man avlar på sin oreggade eller blandade tik. Kvar blir de som bara vill ha en hund till sällskap/ev lättare träning, vilket hunden troligtvis blir för aktiv för, och så de som inte vet att man inte till fullo får tävla en blandras.

Vist, man måste inte tävla skriver någon säkert nu, och det är sant, men en schäferkorsning kan lätt bli en hund som hamnar på den nivån i aktivitetskrav, dvs tävling och träning för tävlingslika former.

Undrar bara vilka du ska sälja dessa Ev arbetsvilliga hundar till? Det går inte att tävla med dom (bruks då)..
Som Sällskaps/familjehundar, verkar vara en ganska säker väg till bl*cket när dom är kring året!
Är det så du vill att valparna ska få det?
Skulle du kunna förlåta dig själv om din älskade hund skulle dö under förlossning?

Snälla, snälla tänk om:cry:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 158
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 938
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 396
Senast: Johanna1988
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
16 447
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser