rakt bett -nosgrimma?

Jaa, att rida med nosgrimma är ett mode. Framför allt aachengrimman och pullargrimman.

Att man måste ha nosgrimma när man tävlar betyder inte att man måste ha den på jämnt och ständigt. Går hästen bra utan nosgrimma så lär den fungera även på en löst spänd nosgrimma. Men funkar den sämre utan nosgrimma är det något skumt.
 
En sån där curb strap verkar ju jättebra, får kolla efter en sån.

Annars får väl jag försöka hitta ett sånt där rakt fullcheekbett som inte fins att hitta :smirk:

Jag har ett hackamore också men känner att jag inte kan rida dressyr på samma sätt med det, så jag behöver ett bett också.
 
Som sagt du har ändå drgait åt munnen även om hästen kan flytta tungan. Om du drar åt över dina fingrar med något t.ex. så kan du fortfarande flytta delar av dem, men de är fortfarande ihoptryckta eller hur? Det är lite som med en nosgrimma.

Varför försökte du får övrigt att korrigera en häst som lägegr tungan över bettet med en nosgrimma som är hårt åtdragen. Troligtvis gjorde det bara saken värre eftersom det rätt ofta beror på spänningar och dessa ökar med obehag.

Nej, för många är det inte det. Många reflekterar inte varförman har nosgrimma utan har det bara för att ha det. Man har blivit lärd att man ska ha det och är så van att se det så att man tänker inte ens på tanken att inte ha det.

Men lägger man lite tanke bakom det så inser man snart att man gör sig själv och sin häst en tjänst genom att inte använda det.

Och nej bettet sitter inte stadigare med en nosgrimma. Möjligtvis med en achenrem men den har så mycket andra nackdelar att det knappast spelar någon roll. Dessutom så finns det ju en orsak till att man uppvlever bette som ostadigt...nänligen hästens mun som reflekterar något annats om är fel.

Nej dölj inte symtomen, låt istället hästen visa vad som är fel och ta reda ¨på vad man kan göra för att hjälpa bort detta.
 
Varför försökte du får övrigt att korrigera en häst som lägegr tungan över bettet med en nosgrimma som är hårt åtdragen. Troligtvis gjorde det bara saken värre eftersom det rätt ofta beror på spänningar och dessa ökar med obehag.

inte min häst o ja vill inte ifrågasätta andras beslut. så länge d inte är frågan om något uppenbart hemskt så får d vara så. jag ifrågasätter inte folk som gör saker annorlunda än mej, möjligtvis att jag frågar varför, men sen är d upp till folk.

Nej dölj inte symtomen, låt istället hästen visa vad som är fel och ta reda ¨på vad man kan göra för att hjälpa bort detta.
jag döljer inte symptomen genom att andvända nosgrimma jag följer TR
 
Åh snälla. Kan du vara mer skenhelig (stavning?)? *himlar med ögonen*

Okej då så allt som står i en regel bok som rör det du sysslar med det följer du? No questions asked...och inga egna tankar. Kul liv du måste ha...

För övrigt så behöver inte allt som står i TR vara rätt, det är därför det ändras nu och då.
 
Jag har inte sagt att allt i TR är rätt.
Men för d måste jag följa d.
Jag väljer att rida med nosgrimma o d får du helt enkelt acceptera precis som jag accepterar att du rider utan.

Kan även tillägga att när jag rider i "western" rider jag utan nosgrimma, precis som jag gör när jag rider med hack. MEN rider hoppar jag eller rider dressyr så vill jag ha en nosgrimma.
 
Självklart kan jag inte se till att du tar bort det.

Men jag ifrågasätter varför du har det om du bara har det för att det står i TR.
 
För att jag inte får tävla annars..
Visst får jag rida utan hemma, men för mej är d helt enkelt en bekvämhetsfråga, varför ta bort nosgrimman hemma när hon går likadant?
 
Ja det blir nog bra någon dag. Det verkar inte riktigt som vi tänker i samma banor.
 
Varför har du nosgrimma när du hoppar Goddess? Det finns INGET krav på nosgrimma i HOPP-TR? =)

Jag har en löst spänd engelsk nosgrimma. Så löst spänd att den är ren dekoration, ingen effekt. Och jag har den just för DEKORATION, jag tycker inte den hästen passar utan nosgrimma. Vill man ha det för att följa TR kan man göra likadant, spänn den så löst att den har NOLL funktion mer än estetisk.

Och Hopp-TR kräver inte nosgrimma, så du har inte förklarat varför du har den när du hoppar?

Till den som skrev tråden - har du provat extra stora bettplattor i styvare material? De brukar inte åka in i munnen. Kan vara knepiga att få tag på dock =/ Innan du köper en curbstrap kan du prova med en sporrem elelr liknande, dra inte åt bara, utan den ska vara lös och bara ta i om bettet håller på att dras genom munnen. Jag känner igen problemet dock, hade det på en korrigeringshäst, och där satte jag iofs på en löst spänd aachenrem för att förhindra det, men bara tillfälligt medan vi arbetade med lydnaden.

Lycka till.
 
Nej d gör vi nog inte, mende anser jag bara är bra.
Fy vad tråkigt det skulle vara om alla gjorde likadant, då hade vi inte behövt något diskussionsforum
 
Smart idé :idea:
Ska testa det imorrn då :) Har kollat runt på internet men vill inte betala över 100kr för den, det är ju ändå bara en läderbit. Vill inte ha kedja, tycker det verkar läskigt med sånt. Kan man köpa sån i en vanlig hästaffär?
 
Nosgrimma hjälper inte mycket. Har även hört om exempel där bettet trots nosgrimman åker in i munnen, och eftersom hästen inte kommer åt och fiffla ut bettet själv (på grund av nosgrimman) så får den panik.

En hårt spänd nosgrimma ger troligen belastningsskador och anses av alla som "elak", medans en löst/ "snällt" spänd nosgrimma sägs öka risken för skavsår inuti hästens mun (lösare nosgrimma innebär att hästen kan gapa större innan den stänger munnen, och det är när den stänger som det uppstår små skavsår på insidan av kinden (nosgrimman pressar in kinden mellan tandraderna som öppnat sig en bit)).

Du kan använda en vanlig sporrem om du inte vill lägga ut pengarna på en curb-strap.
Curb-Strap brukar finnas i westernavdelningen på de flesta ridsportsbutiker.
 
Vad folk har sagt till mej så måste man ha nosgrimma i hoppningen, men de har tydligen varit fel då.
Jag spänner inte åt nosgrimman för kung o fosterland heller. :)
 
jaah ?

Det spelar ingen roll hur mycket man inte tycker om TR, bryter man mot reglerna blir man diskad.
 
Nej, jag anser att man ska kunna rida hästen utan nosgrimma, utan någonting överhuvudtaget. Min nuvarande häst kan jag rida utan nosgrimma, men pga att jag inte får tävla utan o att jag tycker det ser bättre ut med en nosgrimma rider jag med engelsk nosgrimma när jag rider med bett.
Red min förra häst mycket med side pull o kom en bit på vägen iaf, kunde rida o hoppa honom utan nånting inom inhängnat område.
Min lilla ponny som jag hade i många år, gick med engelsk/remont dom första åren, när han sedan slutade tävla tog vi bort nosgrimman. Honom kunde jag rida ut på i halsring.

Men jag är tävlingsmänniska, jag tycker om att tävla, så de är inte nått jag vill avstå ifrån.
 
Du följer ett TR som du inte ens vet vad det STÅR i? Låter ju sunt..

men nu kan du plocka av nosgrimman när du hoppar för TR säger inte ett ljud om att du måste ha nosgrimma.

Och varför inte bara slänga på nosgrimma i dressyren när du tävlar? Det känns som en jävligt lam förklaring att "TR säger". DressyrTR säger att man inte får ha benskydd/lindor heller. Jag har det ändå när jag tränar. Jag har en massa saker man inte får ha enligt TR, men det är ju bara plocka av/på så det blir TR-mässigt.

TR säger man måste ha sporrar med i dressyr, så jag antar du alltid rider med sporrar också?

Ha gärna din nosgrimma, men göm dig för fan inte bakom en massa trams.

Förresten ska man ha tävlingsmässig klädsel enligt TR med, jag tränar inte i det heller.

Hör du själv hur löjligt det låter? Du har till träning EN detalj för att TR säger man måste, men resten skiter du i?
 
prova o läs igenom allt jag har skrivit, så ser du att de inte är enda anledningen.

nej jag rider aldrig min pålla med sporrar. benskydd lindor får man faktiskt ha på framridningen :smirk:

jag kan inte tr som påven kan bibeln, kan du allt som står i TR?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 051
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 099
Senast: Fazeem
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 209
Senast: ginnies
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp