Rakt tränsbett ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Koko_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 843
K

Koko_

Har hört att ju slätare ett bett är desto mildare är det ?

Rakt tränsbett ? Måste ju isåfall vara ett väldigt "snällt" bett?
Tänkte köpa ett sådant bett(med fasta ringar) till min häst då jag fick prova ett sådant bett av en bekant och min pålla trivdes väldigt bra på det.
men dom i stallet där jag står nu, säger att det är ett väldigt skarpt bett och tycket inte att jags ka använda det på min häst.

Är det verkligen så skarpt?
vet att det är handen som håller tygeln som avgör. men man beskriver ju alltid betten med antingen mild-skarp.

/Koko_

Sv: Rakt tränsbett ?

Om din häst fungerar på detta bett så använd det!!!!!

Jag har lärt mig av hästtandläkare Ylva Rubin att raka bett är snälla bett som inte skadar hästens mun eller tänder.
Det är precis som du säger, handen som håller tygeln avgör!

/Agnetha

Det är inte ett speciellt skarpt bett, däremot kan ju hästen inte "undandra" sig effekten genom att trycka upp en ev mittdel i gommen, som med vanliga bett.
Jag tycker de raka betten är absolut bäst, enligt en hästtandläkare vi hade ute idag ska man helst variera mellan tredelat och rakt...

Det är ett väldigt milt och bra bett för hästens mun rent fysiskt. Däremot kan upplevelsen när man rider vara annorlunda. Jag red tex inte jätteofta dressyr på mitt raka bett med fjordingen eftersom upplevelsen var att det blev skarpare än det tvådelade. Däremot fungerade det jättebra att rida ut på eftersom då var det lagom "skarpt". Kan berätta att fjorddamen knäppte av helt i nacken med ett tredelat! På henne fungerade tvådelat bäst.

På den nuvarande hästen är det raka väldigt milt. Att rida ut på det är förevigat med viss "risk". I dressyren fungerar det skapligt, men det beror lite på vilket humör hon är på. Tredelat är det bettet som fungerar bäst på henne!

Så när det gäller upplevelsen av hur skarpt bettet är; låt hästen avgöra det! Men som sagt, det är ett av de bättre betten rent fysiskt för hästens mun!

//Alice

Jag har testat smalt tvådelat & tredelat (i 2 storlekar & olika mittengrejer) samt rakt till min häst.
Sämst går hon på det tredelade.
På rakt går hon helt ok!
Men jag kan ändå inte ha det längre perioder i sträck (typ mer än 1 vecka), för när jag har ridit henne ett tag med det så börjar hon dra upp huvudet/gapa som sjutton när jag tar i henne det minsta...
Tror det beror på att det raka kan trycka på tungan! Det gillar hon inte.

Tvådelat går hon bäst på :)

Ett odelat tränsbett är det snällaste bett man kan rida på.

Vissa hästar kan tycka att det trycker för mycket på tungan, i övrigt så är det inte alls ett skarpt bett.

Delade bett är skarpare då de ger en viss nötknäppareffekt när man tar i tyglarna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 234
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 799
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur