Bukefalos 28 år!

Rally-folk! (del 2)

Vilka moment har ni svårt för eller behöver mängdträna?
Kan det vara en god idé att plocka in 1-2 moment från klassen över?
Ja, smart! 1-2-3 steg bakåt är nog den som är svårast.
Hans överlag största problem är att han "försvinner" på tävling och då kan han inga moment längre. På träning är det sällan problem, fast det var det förr så antar att det bara är att tävla mer som gäller!
 
Ja, smart! 1-2-3 steg bakåt är nog den som är svårast.
Hans överlag största problem är att han "försvinner" på tävling och då kan han inga moment längre. På träning är det sällan problem, fast det var det förr så antar att det bara är att tävla mer som gäller!

I 1-2-3 bakåt, är problemet positionen eller vad är det som är svårt?
Blir han så får att du ändras eller för att det är ny plats eller för att det är mycket störning?

Men kör kombination med typ åttan, sitt stå, nån riktningsändring och 1-2-3 bakåt? Går ju att kasta om de på massa sätt :) förslagsvis alltså. Eller två som är lätta, en som sitter oftast och en som behöver tränas.
 
I 1-2-3 bakåt, är problemet positionen eller vad är det som är svårt?
Blir han så får att du ändras eller för att det är ny plats eller för att det är mycket störning?

Men kör kombination med typ åttan, sitt stå, nån riktningsändring och 1-2-3 bakåt? Går ju att kasta om de på massa sätt :) förslagsvis alltså. Eller två som är lätta, en som sitter oftast och en som behöver tränas.
Alla tre tror jag?! Förut var han så på träning också (så länge den inte var inne i köket), det har tagit otrolig tid att våga tävla för jag förstod ju att det kunde bli sämre då. Sist gick han super på tävling, så får se hur det går nästa gång. Kanske han blev så igen för att jag blev annorlunda när jag var så nervös?

Jepp positionen, och att han är seg på att följa ibland också. Men oftast att han sitter snedare och snedare för varje sitt!
 
Alla tre tror jag?! Förut var han så på träning också (så länge den inte var inne i köket), det har tagit otrolig tid att våga tävla för jag förstod ju att det kunde bli sämre då. Sist gick han super på tävling, så får se hur det går nästa gång. Kanske han blev så igen för att jag blev annorlunda när jag var så nervös?

Jepp positionen, och att han är seg på att följa ibland också. Men oftast att han sitter snedare och snedare för varje sitt!

Har du möjlighet kanske det vore en idé att träna på olika ställen? Kanske du redan gör iof. Men behöver ju inte vara så avancerat, att man åker till nån gräsplätt nånstans och bara kör lite lajbans i 15 min kan ju räcka. Hoppas han går fint på nästa tävling också :)

Plattform eller pall kanske vore något? Inte använt vare sig pall eller plattform men jag ska introducera plattform för vårat framförgående i brukset men sätt många använda plattform för att träna positioner. Om du googlar "träna med plattform hund" får du upp bra beskrivningar.
 
Ja, smart! 1-2-3 steg bakåt är nog den som är svårast.
Hans överlag största problem är att han "försvinner" på tävling och då kan han inga moment längre. På träning är det sällan problem, fast det var det förr så antar att det bara är att tävla mer som gäller!
Då låter det som att du behöver träna mer tävlingslikt!
Jag skulle gissa på att ni antingen tränar för lite med störning eller för lite i olika miljöer. Eller så belönar du ofta med godis/leksak/klappar på träning och när det plötsligt försvinner så tappar hunden motivation. Det brukar vara de vanligaste orsakerna till att det är stor skillnad på träning och tävling. Jag själv har gjort båda misstagen men med olika hundar :p

Genom att träna på att göra flera moment i rad utan belöning mellan, på många olika ställen så brukar sådant lösa sig. Själv tränar jag gärna i parker, på torg, vid tågstationer osv. Nu bor ju inte alla så centralt som oss, men det jag vill peka på är att det inte behöver vara "åka runt och träna på olika brukshundklubbar" utan det kan vara vilka olika ställen som helst, det är just att det är en ny miljö som är det viktiga.
 
Vi har gjort /gör det, men förmodligen behövs mer! Jag tror dock att mycket kan sitta i min nervositet också. När han gick så bra sist hade jag fått lite lugnande av en kompis :angel:
Ska tänka på att träna lite överallt :)

Har kört med pall, inte hört talas om plattform. Ska googla :)
 
Vi har gjort /gör det, men förmodligen behövs mer! Jag tror dock att mycket kan sitta i min nervositet också. När han gick så bra sist hade jag fått lite lugnande av en kompis :angel:
Ska tänka på att träna lite överallt :)

Har kört med pall, inte hört talas om plattform. Ska googla :)

Om du bor i Sundsvallskrokarna (för visst bor du där uppe? :o) så pluggar jag där, kanske du blir lite nervös av en främling som kollar när du tränar :D
 
Saker man kan göra en fredagskväll för att slippa plugga? Analysera svängar. Insett att jag vänder alltid på högerbenet vilket troligen gör våra svängar i högerfoten sämre :idea:
Imorgon ska jag torrgå :rofl:
 
@Monifa Vilket litet popcorn du har:love:

Hur stor skillnad är det på rallyn nu med nya reglerna? Vi tog M:et på mässan i dec, men där tog luften slut, jag har inte orkat sätta mig in i allt och championatet känns väldigt långt borta.
Alla kommandona är "bortslarvade" till vardagskommandon, såna man inte behöver lyssna så mycket på:wtf:
 
@Monifa Vilket litet popcorn du har:love:

Hur stor skillnad är det på rallyn nu med nya reglerna? Vi tog M:et på mässan i dec, men där tog luften slut, jag har inte orkat sätta mig in i allt och championatet känns väldigt långt borta.
Alla kommandona är "bortslarvade" till vardagskommandon, såna man inte behöver lyssna så mycket på:wtf:
Hehe tack ;)

Skillnaden är ju att i mästerklass behöver du ha 90p för kvalificerat resultat (cert) och att starten kan ske både på höger och vänster sida. Honnören är borta och sen är det nya moment också, 13 stycken eller vad det är.

Tror att dogsense har en inspelad genomgång av regler och skyltar man kan köpa för en rimlig peng. Therese skulle lägga ut den iallafall så kolla där.

Tror inte det är nått mer som ändrats.
 
Hehe tack ;)

Skillnaden är ju att i mästerklass behöver du ha 90p för kvalificerat resultat (cert) och att starten kan ske både på höger och vänster sida. Honnören är borta och sen är det nya moment också, 13 stycken eller vad det är.

Tror att dogsense har en inspelad genomgång av regler och skyltar man kan köpa för en rimlig peng. Therese skulle lägga ut den iallafall så kolla där.

Tror inte det är nått mer som ändrats.

Var på en genomgång av nya regler/skyltar i början på mars, en domare som höll i det. Fick ett häfte på 5 sidor med regeländringar,nya moment och ändrade bedömningar. Blev lite anti efter genomgången och satsar nog mer på bruks/lydnad
 
Får man fråga varför? :)

Jag känner nog lite likadant, är nog lite bekväm. Rätt jobbigt att lära om sig :o

Hehe tack ;)

Skillnaden är ju att i mästerklass behöver du ha 90p för kvalificerat resultat (cert) och att starten kan ske både på höger och vänster sida. Honnören är borta och sen är det nya moment också, 13 stycken eller vad det är.

Tror att dogsense har en inspelad genomgång av regler och skyltar man kan köpa för en rimlig peng. Therese skulle lägga ut den iallafall så kolla där.

Tror inte det är nått mer som ändrats.

Skönt att honören är borta!
Vi ska ska nog fixa championatet också, helst i år. Grunderna finns ju, kanske ska anmäla till en tävling så att jag får ändan ur och börjar träna :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 329
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 389
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp