Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svar. Ja stressa i starten då blir det fel från början. Hon kan också gå igång på människor om hon tycker att dom tittar för mycket på henneGenerellt brukar många domare vara bra på att se till att man har gott om plats just innan man går in på plan där ingen ska vistas mer än den som står näst på tur. Särskilt på nybörjar tävlingar.
Stressa inte innan du går in på plan, behöver du en eller två minuter extra innan ni går in för att samla ihop er så ta det. Du måste inte springa in på sekunden ni får klartecken.
Utifrån poäng, alltid bättre att ha ett snett sättande/läggande och fortsätta än att lägga om. Rättar du till det kan det vara 10 poäng som ryker (fel övning) (och du kan fortfarande få de första -1 för det första sneda sättandet). Så länge hunden gör momentet, även om det är snett, så fortsätt sen.En fråga till er som har tävlat tidigare. Om min hund t ex gör ett snett sittande eller lägger sig ut åt sidan är det då bättre att bara fortsätta banan eller ska jag rätta till det?
Om jag rättar till det så räknas det väl som dubbelkommando?
På samma sätt - har du redan fått "fel övning" (t.ex. att hunden lägger sig istället för att sätta sig) kan det vara bättre att fortsätta, poängmässigt. Stannar du och fortsätter få hunden att göra rätt kan du få fler minuspoäng om det fortsätter att krångla med saker.Utifrån poäng, alltid bättre att ha ett snett sättande/läggande och fortsätta än att lägga om. Rättar du till det kan det vara 10 poäng som ryker (fel övning) (och du kan fortfarande få de första -1 för det första sneda sättandet). Så länge hunden gör momentet, även om det är snett, så fortsätt sen.
Det är i alla fall min uppfattning, men jag är ingen domare.
Då försöker man antingen få hunden att sluta klia sig och fortsätta som vanligt. Eller så väntar man ut hunden, vilket som är effektivast. Tänk på att inte dra i kopplet, utan locka med rösten. Du får så klart poängavdrag, men mer händer inte.Hur ska man göra om hunden sätter sig och kliar dig mellan två skyltar?
Utifrån poäng, alltid bättre att ha ett snett sättande/läggande och fortsätta än att lägga om. Rättar du till det kan det vara 10 poäng som ryker (fel övning) (och du kan fortfarande få de första -1 för det första sneda sättandet). Så länge hunden gör momentet, även om det är snett, så fortsätt sen.
Det är i alla fall min uppfattning, men jag är ingen domare.
Stämmer, jag brukar rekommendera att tänka att på tävlingsbanan har man en chans per moment, om det inte blir perfekt så är det bara att trava vidare till nästa moment. Så fort man börjar trixa och ta om riskerar man bara att tappa ännu mer poäng.På samma sätt - har du redan fått "fel övning" (t.ex. att hunden lägger sig istället för att sätta sig) kan det vara bättre att fortsätta, poängmässigt. Stannar du och fortsätter få hunden att göra rätt kan du få fler minuspoäng om det fortsätter att krångla med saker.
(men jag är som sagt ingen domare)
Jag tävlar mästarklass. Är frestelsen med så händer det hälften av gångerna att hon tar den och springer ett ärevarv.Tre år sedan jag skrev i denna tråd (kanske även öht?). Hade just gått nybörjarkurs och börjat träna lite rally med ett gäng. Tre år senare har jag startat om träning och kurs efter magutredning och kastrering. Gått nybörjar- och snart klar med fortsättningskurs. Ska tävla för första gången om en vecka - sjukt nervös! När det funkar går det riktigt bra, men dessemellan blir det totalkaos, hopp å skutt eller nosa iväg lite varstans. Finns alltså massor att träna vidare på och jag undrar i mitt stilla sinne vad jag gett mig in på som anmält till tävling???![]()
Underbart att du delar med dig.Angående att det ibland går bra och ibland är totalkaos. Min äldsta hund var alltid stabil på tävling och jobbade på bra (pensionerad nu), och har sitt RLD M. Men om min mellanhund brukar jag säga att 10% av starterna går bra. Då får hon plötsligt över 90 poäng, typ. Och på någon vänster kom vi till avancerad klass ändå, innan hon också pensionerades nu (artros).
Men de andra 90% av starternaHon har blivit diskad vid startskylten på sin tredje tävlingsdag, när hon kom på att man inte får godis på banan - då gick hon iväg och luktade på gräset istället. Hon har fått spel och bara farit runt och rejsat runt på banan, sista gången när hon var sju år och jag tycker att hon kanske inte borde göra sådant längre
Hon, som aldrig någonsin är intresserad av leksaker, har gått fram till typ varenda leksak i frestelsen (känns det som...). Hon har tröttnat efter halva banan och bara börjat ignorera det jag säger, även de enklaste kommandona. Eller så har hon satt sig nästan på mig istället för framför, och på andra sätt bett om gos istället. Vid en tävling var det en humla som surrade förbi precis innan start, då blev hon så ofokuserad att hon satte sig på startskylten, med nosen åt fel håll
Hon har aldrig stått på en prispall, men fått domarens pris mer än en gångOch det har blivit en del diskningar
![]()
Hur gick det?Här är en till som uppskattar att ni delar med er av dom gånger det går mindre bra. Nyttigt för mig att se, jag har lätt för att tänka att alla andra är så duktiga och att det säkert går som på räls varje gång dom tränar eller tävlar.
Ikväll ska jag och Labradåren på rallykurs för första gången så det känns väldigt pirrigt.En stjärna eller klassens clown, det kan gå hur som helst med den här killen.
ANDAS!Ja, vad ska man säga? Upp som en sol och ner som en pannkaka.
Så fort jag tog jycken ur bilen var han helt blockerad och skulle bara dra åt alla möjliga håll. Var det inte luktfläckar så var det nån människa eller annan hund som lockade och han drog så förbannat så jag tappade kopplet vid ett tillfälle. Det var bara tur att en annan deltagare hann fånga honom innan han kom fram till nån hund. Det var flera stycken som ägarna beskrev som osäkra och dessutom en löptik så det hade kunnat gå helt åt helvete.
Mitt när jag står där och kämpar för mitt liv för att få honom att fokusera på mig så kommer ena instruktören och tycker jag ska börja greja med handtarget. Det var nästan så jag brann av, jag fattar att dom vill man ska göra övningarna men read the room liksom, hunden är på månen just nu.
Det lilla jag väl fick honom att jobba med mig märkte ingen av, och det tror jag det när det var 10 ekipage istället för maxantalet 8 som dom utlovat. Extremt svårt både för mig och hunden med så många andra att förhålla sig till. När det väl blev fikapaus så hade jag gråten i halsen. Och som kronan på skitverket så berättade instruktörerna då att dom kommer sätta betyg på våra framsteg, och att kursen kommer avslutas med en träningstävling.
Jag hann inte mer än slå igen bilen hemma innan jag bröt ihop. Det här kommer aldrig att gå.![]()
Ja, vad ska man säga? Upp som en sol och ner som en pannkaka.
Så fort jag tog jycken ur bilen var han helt blockerad och skulle bara dra åt alla möjliga håll. Var det inte luktfläckar så var det nån människa eller annan hund som lockade och han drog så förbannat så jag tappade kopplet vid ett tillfälle. Det var bara tur att en annan deltagare hann fånga honom innan han kom fram till nån hund. Det var flera stycken som ägarna beskrev som osäkra och dessutom en löptik så det hade kunnat gå helt åt helvete.
Mitt när jag står där och kämpar för mitt liv för att få honom att fokusera på mig så kommer ena instruktören och tycker jag ska börja greja med handtarget. Det var nästan så jag brann av, jag fattar att dom vill man ska göra övningarna men read the room liksom, hunden är på månen just nu.
Det lilla jag väl fick honom att jobba med mig märkte ingen av, och det tror jag det när det var 10 ekipage istället för maxantalet 8 som dom utlovat. Extremt svårt både för mig och hunden med så många andra att förhålla sig till. När det väl blev fikapaus så hade jag gråten i halsen. Och som kronan på skitverket så berättade instruktörerna då att dom kommer sätta betyg på våra framsteg, och att kursen kommer avslutas med en träningstävling.
Jag hann inte mer än slå igen bilen hemma innan jag bröt ihop. Det här kommer aldrig att gå.![]()
Ja, vad ska man säga? Upp som en sol och ner som en pannkaka.