Love_Ireland

Trådstartare
Rambo 910 efter Chapman som jag har förståt.. hur e´han .. är en trevlig hingst eller han är lik sin far ... hur dna är avkommerna efter han om det finns några . Finns det bilder på han ??? är glad för alla svar jag får....
 
Nu blir jag lite nyfiken varför du undrar! ;)

Jag kollade upp honom lite mer noggrant för en stund sedan. Vi hade en diskussion om hur många "svenska" hingstar som vi har kvar i avel. Rambo är ju en av dem, och min stilla tanke är:
Varför i fridens namn blir han inte använd mer?

Han har bra exteriör poäng.
Han har bra dressyr poäng.
Han har bra hopp poäng.
Lämnar bra avkommor i bägge nämnda grenar.
Presterar bra själv i dressyr.
Så bra att det uppmärksammas av internationell press, nu när han gjorde "come back" med Ebba (inte särskilt vanligt).
Kommer ifrån ett prestationsmöderne med dubbel elit.
Är billig.....

Ja, vad kan man egentligen mer önska sig?
Nu har jag inte varit och sett Rambo live, men det hoppas jag kunna göra vid tillfälle.
Har hört runt med uppfödare som har använt honom, och de har inte haft något negativt att säga.

Nix, jag är också nyfiken på vad ni har att säga om honom.

En svensk hingst ifrån ett prestations säkert möderne, som själv är på väg upp i klasserna, med avkommor som gör bra ifrån sig på tester mm.
Och en av de hingstar som kort och gott har VÄLBENAD i sitt exteriörutlåtande....

Jag undrar varför han inte har fler ston.

mvh
 
Rambo är väl en ganska trevlig hingst, jag tror att han inte används mer av olika anledningar: Han är efter Chapman med allt vad det innebär... och ärligt sagt är det inte så svårt att hitta en mer tilltalande hingst med utländsk stam.

Det är kanske är så att man avvaktar för att se hur avkommorna blir innan man vågar använda honom.
 
Ska ju inte kasta sten i glashus, eftersom jag inte har använt honom själv...
Avkommorna verkar ju bli bra i både huvudet och på tester.
I alla fall de jag hittills sett/pratat med uppfödare.

Så kanske det vänder för honom.
Kan inte se bort ifrån att han har elit mor och mormor.

Visst finns det många läckerbitar bland importerna.
Men vad vet de flersta om dom???
För mig är mödernet viktigt, samt att vara i kontakt med folk som har använt hingsten i fråga. Eller andra ifrån hingstens möderne.
Där verkar Rambo ok.
En kompis skulle använda en otroligt läcker hingst. Jag fick reda på att han hade en ärftlig defekt, som stuteriet (icke svenskt) kände till, men inte upplyste om. Har läst flera artiklar om denne läckerbit, där detta tas upp, men det har inte kommit till vår kännedom här hemma.

Jag tycker att Rambo är "varudeklarerad" vid det här laget.
Många av importerna är kanske lite svårt att säga detsamma om.

Vi får väl hoppas att han tar ett par kliv upp i klasserna till. Det är ju kul om något "genuint svenskt" kan vara kvar i vår avel. Så svenskt det nu går an att bli!

Heja sverige!
Säger hoppsann som sitter och kastar stenar hej vilt omkring sig i glashuset!
 
Vi har använt honom, jag har en ettåring efter Rambo.
Hon är fantastisk snygg och otroligt temperament, snäll vänlig och totalt oberörd.
Funderade på att sälja henne men behåller henne p.g.a sitt suveräna temperament.
Vi har åkt ganska mycket med henne lätt att hantera, långbent och ganska ädel. Vi sparar henne för treårs test!

Det är mycket tråkigt att inte svensk uppfödda hingstar används mer!!!? Håller man på med uppfödning vill man gärna få fram en godkänd hingst och vad händer då, alla betäcker med en import!!! Alltså hoppas man aldrig på hingstföl för dom blir bara valacker.
Vi försöker att använda svensk uppfödda hingstar mot dressyr.
I år fick vi föl e. bernstein samt Davinci, Davinci fölet är helt suverän supergång och lätt hanterlig, går på transporten själv mm.
Men vid närmare eftertanke kanske det äe mina ston som är suveräna.
 
Jag är helt för att endast(med vissa undantag) använda svenska hingstar eller åtminstonde svensk födda hingstar.

Davinci är e. Davingon I men har ett av sveriges bästa möderne.
Vi kommer nog inte att få fram så mycket bättre hästar om vi inte börjar att sålla bort de dåliga stona, stona gör ca 60-75%. Jag tittar alltid på hur stoet tidigare har förärvt sig.
T.ex Davincis mamma har tre godkända hingstar och ytterligare en som kom till bruksprov, hon har endast elit ston runt sig och kommer ur F2 hon har dessutom en rad avkommor som ligger på över 50 poäng på fölmönstring. Använder man sånt avelsmaterial kan det inte bli fel, men många av imorterna vet vi inget om, och de bästa hingstarna som säljs i tyskland säljs inte till Sverige vi har oftas inte de pengarna som behövs.
En annan hingst som har ett suveränt möderna är Ravell, som också ger mycket fina avkommor, han har 10 på traven.
Bayron ger också mycket fina avkommor, han har 10 på temerament samt 10 på traven.

Det finns mycket fina hingstar att använda i sverige, som tyvärr inte används tillräckligt utan säljs såsmåningom utomlands.
Vi använder därimot hingstar som tagits in i Sverige utan att någon har sett dem och de får 150-170 ston??? Det är för mig obegripligt.
 
Kul att höra dina funderingar!

Jag kan undra ibland, varför mödernet inte poängteras mer.
Det har börjat att komma lite mer nu, tycker jag, men i allmänhet, så är det inget större intresse för det.

Vad gäller importhingstar, så drog jag ju ett rysligt exempel ovan.
Om jag hade lagt på en sådan hingst, och fått reda på det i efterhand, hade jag blivit bergtokig!

MEN, det finns importhingstar i sverige, som har ett mycket tungt meriterat möderne. Men det får man som regel ta reda på själv. I många fall, vet inte hingstägarna egentligen vad de har för blod i sina djur.
Jag använder gärna hingst som har ett väl dokumenterat möderne som avger både prestation och sundhet.
Har vid ett flertal tillfällen ringt upp hingstägare, och ställt "kompletterande frågor". De har då, vid ett flertal tillfällen inte "haft en susning", vad hingsten och dess möderne tidigare har lämnat.
DET tycker jag är märkligt!
För som du nämner ang ston, som i sin tur har typ elitston "omkring sig", är det sällan en ren tillfällighet.
Det är väl snarare att den stolinjen har en hög "iso standard".
Detta gäller utländska stammar med.

Om jag skulle använda importsperma, så gäller det gamla hingstar....
Som har sina motsvarande elit, mm. Om nu inte just det blodet finns att uppbringa i sverige, vill säga.

Nu är det vid det här laget ingen hemlighet att jag föredrar holländskt blod, framför tyskt.
Grunden till det är att jag tycker att det svenska och det holländska stomaterialet, i grunden, är mycket lika.
Speciellt om man går ett par dekader bak.
Samt att temperament och hållbarhet var grundstenarna i aveln.
Att vi då och då plockar in utländska hingstar i vår avel, är ju något som alltid har gjorts.
Men jag tror att man får gå långt tillbaka i tiden, för att hitta en liknande tid, där så få svenskfödda hingstar fick så liten % i förhållande till de icke svenska.
Det känns lite tråkigt...

Lagom är bäst tror jag.
Och man har nog gott av att komma ihåg rötterna, till våra hästar.

mvh
 
Mycket bra sagt! jag håller med dig angående ston och deras meriter. Jag talade med en kunnig person som håller på med semin på en ganska stor station i södra sverige, och undrade varför alla talar om hingstar hela tiden och inte ston, hans svar var att dom flesta har såna skitston så det skulle igentligen inte vara värt att avla på och absolut inget att tala om!!!
Det är nog svårt att ta reda på för gemeneman allt om utlänska sto linjer men det är absolut hingstägarnas uppgift att informera om vad hingstarna har bakom sig för ston. Det verkar också som om hingstarna blir poppis och alla använder samma oavsett vilket sto man har!

Ja det kan finnas tusen saker att säga om detta, halvblod är väl dokumerat men jag har vid sidan av hbl börjat med ridponnyavel. Det första jag gjorde var att ta reda på vilka stolinjer som var mest framgångsrika, och har nu inköpt en ettåring samt ett årsföl för framtida avel + ett tyskuppfött avelssto som vid sidan av vårt tidigare ridponnysto ska vara grunden till vår lilla avel.
Mina hästar är nu nära besläktade med dom som vinner EM varje år. Stoet som är mamma till fölen är ett tyskt stadspremie sto med elit. Grund arbetet är det viktigaste, sedan kan man välja hingstar!
 
Har haft funderingar på honom själv, men jag avstår. Det är en superläcker hingst, men dom påstår att man inte skall linje avla för mycket på Lansiär, har det några ggr i mitt stos stam, så det blir inget där. Sedan har jag HÖRT att hans föl är otroligt sena, om det stämmer vill jag inte spekulera i.
 
Vår ett åring fick som föl kommentaren; välutvecklad hon fick 888 extriört, nu är hon rund o fin inte mindre än de övriga ettåringarna på vår lösdrift.
 
Vad jag menade var att dom vid treårstester och kvaliten har varit sena i sin utveckling enligt domare, och andra häst människor. Har inte själv sett så många avkommor, så att jag vill spekulera i om det är sant eller ej.
 

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Time Lord
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 683
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp