Rambo Micklem träns

Sibylla

Trådstartare
Har provat att rida med ett Micklem träns som jag har fått låna, men hur ska man göra egentligen?

Det är inte det samma som att med bett och det kändes som om jag inte vågade rida riktigt, vågade knappt hålla i tyglarna... Hur gör ni som rider bettlöst med, ledande tygeltag, lirkande, förhållningar med ena tygeln osv?

Har bara ridit med remmen undertill vilket ska vara mellannivån på skarphet men funderar på att prova utan den och fästa tyglarna direkt i tränset. Gillar idén och vill så gärna att det ska funka för hans mungipor är ärriga och blir lätt såriga. :(

Har provat med hackemore men det ogillande han tyvärr. Han sänkte huvudet så jag trodde det skulle komma grus i underläppen och han gjorde ansats till att bocka vilket han aldrig gör annars.

Har läst de gamla trådarna om tränset men hittade inga råd för ridning. Är tacksam för tips!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 586
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 090
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 776
Senast: mily
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp