Nödbroms för feg matte - gagbett?

Pee wee var helt okej sa fröken. Ungefär lika på det som smalt tränsbett, kanske aningens bättre på peewee men svårt säga på en dag då det kan vara en slump.

Så smalt, och tränsbettsinverkan tycks so far vara åt rätt håll
 
Missade du att han var helt oproblematisk på tränsbett. Väldigt trevlig mun, precis som man vill ha dem. Inte rädd om den, inte avknäppt och inte stretig. Fin ärlig kontakt, följde bettet, lika lätt länga som korta halsen på osv.

Dvs en helt oproblematisk en. Som ändå var lyckligast på bettlöst. Du sätter likhetstecken mellan trivs bäst utan bett och problem med bett. Jag tig honom som ex just för han INTE hade minsta problem med bett men ändå föredrog bettlöst. Ungefär som att jag allra helst dricker pepsi men tycker mycket om Cola med.

För mig går stång bort iaf om nu inte hästen är utbildad typ svårklass. Men inte ens såna hästar och ryttare brukar klara av stång mer än som skoj då och då.

Sen om hästen är gladare av att gå i sämre form då väljer jag en häst som är nöjd och går i optimal form.

Dressyr kan man rida ute i brist på annat.

Vad händer om du böjer hästen och skiftar böjning med några stegs intervall?

Vad kommer stumheten av om inte underhalsen alls är aktiv?
 
För mig går stång bort iaf om nu inte hästen är utbildad typ svårklass. Men inte ens såna hästar och ryttare brukar klara av stång mer än som skoj då och då.

Sen om hästen är gladare av att gå i sämre form då väljer jag en häst som är nöjd och går i optimal form.

Dressyr kan man rida ute i brist på annat.

Vad händer om du böjer hästen och skiftar böjning med några stegs intervall?

Vad kommer stumheten av om inte underhalsen alls är aktiv?

Nu gör du sådana där tråkiga förutsättningar igen. De liksom dödar diskussionen.

Du skulle rida dressyr på en som var stum tills den gick att rida ut. Min fråga var hur du skulle undvika att rida ut när du vara har rida ut som alternativ?

Ang böjning etc så med stum menar jag just stum, kommunikationen är död och går inte igenom. Då går såklart inte böja mha bettet igenom heller.

Nu har vi en väg som fungerar för oss medan vi letar bettet hon väljer. Jag hade gärna fortsatt diskussionen i stort men det är bortkastat när du är svartvit. När du förutsätter att bettlöst är hack (som du lägger under stång) trots att jag skrivit att han gick att rida i grimma. När du förutsätter att det bettlösa innebar sämre form osv.
 
För mig går stång bort iaf om nu inte hästen är utbildad typ svårklass. Men inte ens såna hästar och ryttare brukar klara av stång mer än som skoj då och då.

Sen om hästen är gladare av att gå i sämre form då väljer jag en häst som är nöjd och går i optimal form.

Dressyr kan man rida ute i brist på annat.

Vad händer om du böjer hästen och skiftar böjning med några stegs intervall?

Vad kommer stumheten av om inte underhalsen alls är aktiv?

Dina inlägga låter väldigt präktiga.
 
Ursäkta om jag missat, men fungerade tvådelade bett?

Det finns ett trevligt tvådelat sötmalmsbett som är mycket smalt och bettdelen böjd.

Jag hade det på en häst med liten mun som tyckte de flesta bett var skräp.
Detta bett och ett bombers happy tounge var de enda som var ok.

Säljs till exempel hos hästbutiken som ligger i Tingsryd. Lagom prislapp.
 
Ursäkta om jag missat, men fungerade tvådelade bett?

Det finns ett trevligt tvådelat sötmalmsbett som är mycket smalt och bettdelen böjd.

Jag hade det på en häst med liten mun som tyckte de flesta bett var skräp.
Detta bett och ett bombers happy tounge var de enda som var ok.

Säljs till exempel hos hästbutiken som ligger i Tingsryd. Lagom prislapp.

Nej det gick inte alls. Slår troligen i den låga gommen. Kanske skulle vara lite bättre med ett väldigt smalt, det jag provade var normalt typ. Men hon var väldigt låg gom så risken är nog det slår i ändå?

Ett smalt Happy tounge tror jag skulle funka dock då både smalt tredelat och smalt svagt böjt gick bra.
 
Nej det gick inte alls. Slår troligen i den låga gommen. Kanske skulle vara lite bättre med ett väldigt smalt, det jag provade var normalt typ. Men hon var väldigt låg gom så risken är nog det slår i ändå?

Ett smalt Happy tounge tror jag skulle funka dock då både smalt tredelat och smalt svagt böjt gick bra.

Det var länge sedan jag använde bettet så jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut mer än att det låg väldigt trevlig i munnen på hästen. Lite anatomiskt i brist på bättre förklaring.
Jag ska kolla senare när jag kommer hem.

Enligt hemsidan är det 10 mm precis innanför ringarna men det blir smalare mot mitten.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 129
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 076
Senast: Jojo
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 372
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp