Rambo och Hermes

Trissa

Trådstartare
Jag funderar på att betäcka med någon av dem i år. Vad har ni för åsikter och erfarenheter om resp. hingst? Och skillnader/likheter kontra varandra?
 
Sv: Rambo och Hermes

Jag hade hellre valt Hermes om dom var alternativen. Jag tyckte att han hade en trevlig typ med en mkt bra halsansättning lätta bogfria rörelser. En mkt fin liten hingst med ett mkt bra möderne.
Rambo såg jättefin ut på kortet i hingst katalogen ,men jag tyckte att han såg lite låst ut fram på hingsttåget han är givetvis mkt välriden men kanske inte modernaste rörelsemönstret. Visserligen har jag inte sett honom live innan så han kanske är bättre.
 
Sv: Rambo och Hermes

Har inte sett Hermes live, men han ser mkt trevlig ut på de bilder som hittills har kommit ut.
Rambo har jag sett en del trevligt efter, fast inte så många, men det kan ju bero på att han inte producerar så många föl/år! ;)
Han är en trevlig hingst som har ett knallbra möderne, och som jag tycker är lite bortglömd...
Får hoppas att det ändrar sig, när han kommer med på blupen. För jag kan inte tänka mig att han har tillräckligt många avkommor för att komma med där? (har alla mina böcker i flyttlådor!).

Hermes har ju allt det goda med sig från far, och har även han ett bra möderne...

Lycka till!
 
Sv: Rambo och Hermes

Rambo är ju mer beprövad.

Hermes var hemskt tilltalande såväl typ- som rörelsemässigt och så gillar jag att han kan hoppa (7-7) till skillnad från många andra dressyrhingstar.
 
Sv: Rambo och Hermes

Hermes kan man ju inte ha så mycket erfarenheter av, eftersom han är nygodkänd. Men han gjorde ett mycket gott intryck på mig vid bruksprovet! Man får bara se till att ha ett sto utan för mycket Urbino i sig ;)

Rambo tycker jag är en intressant hingst med höga poäng på både hopp och dressyr, egna prestationer, pappa med prestationer, mycket framstående hingstar i led efter led i stamtavlan, och en god gammal framstående mödernelinje! F ö samma mödernelinje som Hermes kommer ifrån!
 
Sv: Rambo och Hermes

Hermes imponerade på mig vid bruksprovet, precis den typ och rörelsemönster jag eftersträvar. Men om han sen nerärver det får framtiden utvisa, fast lite Urbino-blod är ju aldrig fel, men som Görel redan påpekat, inget för den som har ett sto med mkt Urbino i sig, då han redan har det dubbelt.
Rambo har jag bara sett på en hingstvisning för ett par år sedan, gillade vad jag såg då, men svårt att ge ett generelt uttalande om en hingst efter att ha sett den i fem min.
 
Sv: Rambo och Hermes

Hermes! Han har mer utstrålning tycker jag.

Han verkar vara en lyckad kombination av Urbino-Indus. En riktig pudding!
Jag gillar ju den, har själv ett sto Indus-Urbino och det är kul att det godkänns en hingst med den gamla stammen.
 
Sv: Rambo och Hermes

Efter att ha sett de båda på Hingsttåget förra veckan så är det Hermes som imponerar mest. Rambo är en trevlig hingst, men ingen utstrålning.
Hermes hade en härlig typ och såg jättefin ut. Helt klart min favorit av de båda. Sonen ska väl vara bättre än fadern om aveln ska gå framåt? ;)
 
Sv: Rambo och Hermes

Tack för alla åsikter! Det är så svårt att välja just mellan en beprövad hingst och en helt ny, jag tycker att de bägge har kvaliteter som jag är ute efter. De av Rambos avkommor jag sett verkar som om han nedärver jämn, hög kvalité, de är tämligen lika varandra. Samtidigt gillar jag verkligen Hermes, och samtidigt som han är oprövad är det ju roligt att använda en ny hingst. Dock har jag inte sett någon av dem live, så jag tror jag ska försöka få tillfälle till det. Det kanske blir helt självklart då... *hoppas* ;)
 
Sv: Rambo och Hermes

Absolut Hermes! Mycket snygg, rör sig trevligt och hoppar tydligen bra också. Rambo skulle jag inte ta pga temperamentet. En så pass rutinerad hingst som han ska inte stå och stegra och vara istadig på en vanlig enkel visning där han är ensam i ridhuset.
 
Sv: Rambo och Hermes

Jag tycker att båda är trevliga. Rambo har ju bevisligen nedärvt sig väl, och verkar ha många avkommor med bra exteriör. Hermes imponerade mycket på bruksprovet, bra exteriör, mjuka, fina rörelser, såg lätt och mjuk ut att rida och hade även bra hoppoäng. Jag tycker nog att han såg trevligare ut att rida än Rambo ser ut, även om jag gillar honom också. Om jag summerar så väljer jag Hermes! Och även om han är oprövad så borde han också nedärva sin typ bra eftersom både mamman och Rambo är från samma stofamilj.
 

Liknande trådar

Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 019
Senast: Freazer
·
Avel Ytterligare en Lövsta hingst är kastrerad, Dom Perignon. Någon som betäckt med honom i år?
2
Svar
25
· Visningar
1 713
Senast: MayGrace
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp