Rapport från CD kurs i helgen.

F

fio

Åhhh vad det är kul alltså!!

Med Hille fick jag öva på skolgaloppen, jag blev glatt överraskad när han liksom gör det av sig självt hur lätt som helst, Jag däremot har ju absolut ingen kordination när man skall hålla takten med fötterna så dom fortsätter eftersom att driva med sits och skänkel är förbjudet.

Min dåliga kordination kommer även igen när jag skall öva uppsuttet på piaff, eftersom jag inte kan rida med enhandsfattning har jag skitsvårt att sitta där och peta med spöet i takt samtidigt som jag måste hålla i innettygeln och försöka ange någon sorts takt med fötterna. Det resulterar bara i att han blir spänd och svävar i väg i någon sorts trav mot handen istället och det vill vi ju inte :crazy:

Så nu skall jag öva mycket på 3 till 1 på kandar så jag får lite häng på enhandsfattning men tills dess så skall jag arbeta piaffen från marken.
Så hemläxan blev då mkt skolgalopp och piaff, sedan finns terre a terre där oxå, det blev en sådan istället för piaff en gång :D Nåja inte riktigt men nästan iallafall....

Det är ganska häftigt i skolgaloppen när man får lägga hästen i "framvikt" (eller vad jag nu skall säga) för att komma ner till en samlad galopp.


Sedan hade jag ju med min hopphäst oxå, hon är ju alltid riden engelskt, hon är ju jättestor med långa långa ben och har jättestor gång.

Henne skrittade jag i stort sett i 3 lektioner i mikroskritt i öppna och sluta, tänk att det kan vara så intressant att sitta och skritta 3 lektioner :o
Dag 2 hade jag kandaret och 3 till 1, det var svårt i början att få till böjning och ställning.

Sedan var det kul att se andra rida såklart olika övningar på carre´n , skrittpiruett, öppna och sluta, förvänd sluta, böjd rakt fram osv.

Nästa gång blir ev i maj och då får dom andra 2 en chans att visa upp sig :)
 
Härligt med en framgångsrik kurs!

Det där med koordinationen känner jag igen alltför väl. Jag föreslår att du lär dig rida enhänt kvickt, det blir mycket enklare då. Och det ska du nog klara av, med den rutin du har i kroppen!

När du får terre-a-terre istället för piaff beror det vanligen på en av två saker: hästen orkar inte hålla den samlingen och använda ett ben i taget utan tar då till båda bakbenen, eller så är det ryttaren som tappat takten. :-)
Sen kan man också vända på det: det underlättar för hästen att behålla piaffen även om det är jobbigt om ryttaren bara ser till att vara tydlig med takten.

Det är bara att öva, och öva, och öva...

Nu ska jag ge mig iväg till ridhuset och öva... Vi hörs!
 
Ja jag tappar takten hela tiden, jag måste börja dansa något taktigt typ Salsa.

Hille förstår inte heller piafftakten riktigt för honom är det nog enklare att hoppa i terre a terre än att ta ett ben i taget i piaff :crazy:
Därför blir det bara från marken tills jag och han har hittat takten.
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla travarälskare (varmblod som kallblod):love: Tycker att vi ska ta o berätta om våra älskade djur:laugh: När vi köpte dem o...
2
Svar
31
· Visningar
4 170
Senast: Nominous
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 411
Senast: Tinuri
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 921
Senast: Immer
·
A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 168
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp