Bukefalos 28 år!

Rapsolja + Müsli?

Mitzanna

Trådstartare
Min häst har börjat tappa lite i hull och därför har jag tänkt börja ge honom lite olja i fodret, men det finns så många olika åsikter om vegetabiliska oljor till hästar och jag blir inte riktigt klok på vad som egentligen stämmer!

Han går på lösdrift, så jag brukar ge honom 1 mått (1 liter) müsli efter att jag har ridit, de dagar när jag är där (4-5 dagar i veckan). Kan jag ge vilken "matolja" som helst (raps-, majs-, linfrö- osv.)? Är rapsolja ok? Kan tillägga att jag bara ger ungefär 1-2 dl rapsolja åt gången, alltså inga stora mängder. Är det på något sätt "skadligt" att blanda oljan med vanlig müsliblandning? Vet inte hur jag ska få i honom det på annat sätt nämligen..

Tacksam för svar! Skulle behöva få lite klarhet i det här med oljor! :confused:
 
Sv: Rapsolja + Müsli?

Det funkar säkert bra att blanda oljan med muslin men börja försiktigt med ½ dl och jag hade nog inte velat ge mer än 1 dl per mål.

Sen ska det vara kallpressad linfröolja. Det är den olja som har bäst förhållande mellan fettsyrorna omega-3 och omega-6. Olja med det omvända förhållandet stimulerar inflammation.
 
Sv: Rapsolja + Müsli?

Ska tänka på det, att börja försiktigt och inte mer än 1 dl per gång! :) Skönt att höra att det nog går bra att blanda med muslin. Angående rapsoljan så har jag nämligen redan köpt en 2-liters flaska (helt vanlig ICA-rapsolja) som jag har i stallet, började med det tidigare idag innan jag skrev inlägget. Stallägaren sa nämligen att det går bra med vilken matolja som helst och att jag inte behöver köpa någon dyr olja, som linfröolja. Men jag har som sagt sökt runt lite på internet och det verkar som att folk har väldigt olika åsikter, vissa tycker att det går bra med "vilken som" medan andra tycker att linfröoljan är det ända rätta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 685
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 357
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp