Rasbyte? (Utbruten från Uppdateringstråd 25)

@Lillefrun som jag skrev i den andra tråden tycker jag att du ska välja bort bruksraserna och BC, och istället titta på någon annan, lättsammare ras. Det finns många raser med mer arbetslust än CCD som inte är bruksraser.
Det är inte att mina saknar arbetslust, Alvin var suverän som yngre, lättlärd, lyhörd och samarbetsvillig. Folk jag träffar nu flera år efter att han tränade och tävlade kommer ihåg honom och pratar om honom och hur otrolig han var. Han vill fortfarande vara med när jag tränar med Milou.

Milou har mer arbetslust än många hundar jag träffat i vardagen, på kurser och tävlingar. Han har så mycket energi, glädje, driv och vilja. Det är inte det som är problemet, jag vill ha en hund som inte tvekar att lägga sig ner för att gräset är blött, inte blir blir helt miserabel och svår/nästan omöjlig att träna och tävla med om det regnar massor. En lite mer orädd hund för nya saker, modigare. En tåligare hund helt enkelt.

Annars är jag ju nöjd med mina kineser, det är inte mycket jag ser som problem med dom men jag tror ändå jag vill prova något nytt, med ännu mer driv. Tålighet.
 
Det är inte att mina saknar arbetslust, Alvin var suverän som yngre, lättlärd, lyhörd och samarbetsvillig. Folk jag träffar nu flera år efter att han tränade och tävlade kommer ihåg honom och pratar om honom och hur otrolig han var. Han vill fortfarande vara med när jag tränar med Milou.

Milou har mer arbetslust än många hundar jag träffat i vardagen, på kurser och tävlingar. Han har så mycket energi, glädje, driv och vilja. Det är inte det som är problemet, jag vill ha en hund som inte tvekar att lägga sig ner för att gräset är blött, inte blir blir helt miserabel och svår/nästan omöjlig att träna och tävla med om det regnar massor. En lite mer orädd hund för nya saker, modigare. En tåligare hund helt enkelt.

Annars är jag ju nöjd med mina kineser, det är inte mycket jag ser som problem med dom men jag tror ändå jag vill prova något nytt, med ännu mer driv. Tålighet.

Nej, och det skrev jag inte heller. :) Men du behöver inte gå till bruksraserna eller till jaktgolden för att få mer driv och tålighet. Springer spaniel eller cocker spaniel, exempelvis, är ju jättekäcka och roliga hundar, lättlärda och följsamma, och även bland pudlarna finns det såna som har fart och arbetslust - speciellt mellanpudlar är roliga hundar enligt min erfarenhet och det finns faktiskt en hel del som tävlar lydnad, agility och även bruks med sina pudlar. En golden efter dual-purpose-linjer skulle säkert också passa dig fint, men en jaktgolden kräver mer än det liv du erbjuder, tyvärr.
 
Har inte många videos på mina dvärgar som tävlar så därav fick det bli videon på Boss. Jag älskar hans energi :p

Kanske beror på vad man menar med det? Men det är kanske inte en video jag hade tänkt på visar en hund som har det där lite mer seriösa och kvicka/trycket i en tävlingshund :D

Tänkte om det fanns andra videos. Har ju själv inte pudel men har sett några riktiga trevliga som tränar lydnad, bruks och agility.

Men det kanske är lite olika vad man menar med med tryck i tävlingssammanhang? Jag tänker ju på en hund som har fart och är snabb i vändningarna. En hund som har fokus på uppgiften och inte ger upp i första taget. Eller börjar göra annat :D Typ så.

Men allt beror ju på vad för typ av hund man gillar. Gillar man inte pudlar så gör man ju inte det.
 
Det är inte att mina saknar arbetslust, Alvin var suverän som yngre, lättlärd, lyhörd och samarbetsvillig. Folk jag träffar nu flera år efter att han tränade och tävlade kommer ihåg honom och pratar om honom och hur otrolig han var. Han vill fortfarande vara med när jag tränar med Milou.

Milou har mer arbetslust än många hundar jag träffat i vardagen, på kurser och tävlingar. Han har så mycket energi, glädje, driv och vilja. Det är inte det som är problemet, jag vill ha en hund som inte tvekar att lägga sig ner för att gräset är blött, inte blir blir helt miserabel och svår/nästan omöjlig att träna och tävla med om det regnar massor. En lite mer orädd hund för nya saker, modigare. En tåligare hund helt enkelt.

Annars är jag ju nöjd med mina kineser, det är inte mycket jag ser som problem med dom men jag tror ändå jag vill prova något nytt, med ännu mer driv. Tålighet.
Jag hade en BC som vägrade gå i lerpölar, har en som vägrar gå ut och kissa när det regnar och vet flera som INTE lägger sig i kallt gräs. Samtidigt som det finns de som inte verkar bry sig alls.

Alla jobbar så klart ypperligt med djuren oavsett omständigheter, men på en lydnadsplan är det nått helt annat.
 
Jaktgolden har nog inte mer jakt i sig än andra golden, om du med jakt menar att de drar efter vilt. Däremot är de arbetsmaskiner och kräver lika mycket som en bruksras, även om det är på ett annat sätt. Och en bra kennel säljer bara till de som vill satsa seriöst på att träna jaktapportering med sikte mot prov eller aktiv jakt.
Aha, okej. Ja jag menade dra efter vilt. Okej, dom säljs alltså bara till jaktintresserade.
Jag hade en BC som vägrade gå i lerpölar, har en som vägrar gå ut och kissa när det regnar och vet flera som INTE lägger sig i kallt gräs. Samtidigt som det finns de som inte verkar bry sig alls.

Alla jobbar så klart ypperligt med djuren oavsett omständigheter, men på en lydnadsplan är det nått helt annat.
Det kanske finns i alla raser att vissa hundar är känsliga för väta och regn, inte bara mina små. Jag upplever det bara som ett problem vid träning och tävling, i vardagen spelar det ju ingen roll, då kan dom ju stå eller sitta på plats om jag vill ha dom väntandes stilla medans jag fixar med något. Inne ligger dom snällt kvar även om jag går ut i andra rum eller runt dom och fixar med saker eller som med Milou som jag börjat gå över när han ligger ner och han bryr sig inte alls om det.
 
Det är inte att mina saknar arbetslust, Alvin var suverän som yngre, lättlärd, lyhörd och samarbetsvillig. Folk jag träffar nu flera år efter att han tränade och tävlade kommer ihåg honom och pratar om honom och hur otrolig han var. Han vill fortfarande vara med när jag tränar med Milou.

Milou har mer arbetslust än många hundar jag träffat i vardagen, på kurser och tävlingar. Han har så mycket energi, glädje, driv och vilja. Det är inte det som är problemet, jag vill ha en hund som inte tvekar att lägga sig ner för att gräset är blött, inte blir blir helt miserabel och svår/nästan omöjlig att träna och tävla med om det regnar massor. En lite mer orädd hund för nya saker, modigare. En tåligare hund helt enkelt.

Annars är jag ju nöjd med mina kineser, det är inte mycket jag ser som problem med dom men jag tror ändå jag vill prova något nytt, med ännu mer driv. Tålighet.

Jag funderar ju också på vilken ras jag ska skaffa som nästa, har två CCD nu och båda har ett enormt driv. Den äldsta är av naturliga skäl inte lika på längre men gärna är med och tränar varje dag men ynglingen har mer driv och energi och arbetslust än jag trodde. Han är som en outtömlig källa till energi och han tänker och agerar så snabbt. Mini bc har jag fått höra många gånger. Drömmen för mig är en bc men jag vill kunna ge den allt. Hittar ingen ras som har det jag verkligen vill ha. Sänker jag nivån ett snäpp tänker jag aussie men det har ju många skrivit till att det kan vara knepigt med mentaliteten hos vissa, har funderat på pudel, hade en sheltie på prov man han var nog inte så socialt tränad så han låg under min säng hela tiden och vägrade komma fram, livrädd. Vet att många shelties har rädslor men han var nog extrem.

Om det inte blir en bc eller aussie vill jag ha en mellanstor hund, mina grabbar är 34 cm höga och väger 7 och 8 kg, mindre rasen än det vill jag inte ha. Men inte för stora heller.

Drömscenariot är en lättskött päls som inte fäller. Men är väl mer regel än undantag med fällande hundar.

Min livssituation är sån att jag är hemma med hundarna dygnet runt förutom när jag handlar eller går på något möte. Så dom kommer ju inte vara ensamma knappt något. Vill ha gos och närhet.

Hunden ska vara trygg och orädd, mjuk och formbar, jag är inte den som vill stå och gorma på min hund. Det ska vara lätt och fri kommunikation. Vilja träna rally, eventuellt freestyle och så funderar jag på någon bruksgren om jag hamnar med en sån ras. Öppen för det mesta utom jakt.

Vill inte ha mycket jaktintresse,den ska kunna vara lös i skogen.

Och ingen terrier.
Jag tänker spontant att det är svårt att hitta en ras som både är mjuk och formbar men samtidigt tåligare och modig.

En pudel, pumi eller sheltie är tex mjuk, formbar och rolig att träna med men jag skulle inte beskriva den som tålig. En Aussie, schäfer eller schnauzer däremot ska vara tålig och modig men är så inte särskilt mjuk.

En bra Retriver och border collie kan jag tänka mig har båda, kanske kelpie också men då gäller det att man ska vilja ha en hund som behöver mycket träning och själva trivas med den typen av hund. Har du tränat med nån retriver och vad tyckte du om det?

Angående jaktinstinkt så tror jag att många Retrievers är relativt enkla att ha lösa i skogen, dom ska ju egentligen inte dra i väg till efter spår på egen hand när man jagar med dem.


Tränar du tillsammans med någon hund som du skulle kunna tänka dig och vad är det för ras?
 
Jag tycker t.ex. att jakt golden är jätte fina men vet inte hur mycket jakt har dom i sig, kan dom gå lösa eller springer dom efter alla spår och är svåra? Gillar Tollare men är rädd att även dom har för mycket jakt i sig. Förstår ju självklart att dom har jaktinstinkter men frågan är hur mycket det påverkar vardagen?
Som det har sagts tidigare - det är skillnad på jakt och jakt. För en retriever går den rastypiska jakten ut på (nu generaliserar jag) att sitta och vänta på att något skjuts, sedan apportera viltet på land eller i vatten. Om viltet bara är skadeskjutet får hunden inte döda det. För att hitta viltet behöver hunden ofta använda näsan, men inte så att den följer spår. I detta jaktsätt har alltså "förfölja vilt" ingen plats. Spaniels ska gå nära framför skytten/föraren och söka (inte spåra) upp vilt (olika typer av fågel, kanin), se till att viltet tar till ben eller vingar men när så sker själv stanna så att skytten kan göra sitt. Hunden får alltså inte dra efter. Sedan ska den på förarens kommando apportera vilket, på land eller i vatten. Åter väldigt generaliserat har genomsnittsspanieln, pga jaktsättet, säkert närmare till att dra efter vilt än genomsnittsretrievern. Men båda typerna brukar generellt gå bra att träna att ha lösa.

Beträffande förslag på raser - cocker spaniel, engelsk springer spaniel? Genomsnittsindividen av dessa har garanterat inga problem att fara fram som furier i blöt och smutsig mark :laugh: och de är föriga och mjuka men inte fega.
 
Det är inte att mina saknar arbetslust, Alvin var suverän som yngre, lättlärd, lyhörd och samarbetsvillig. Folk jag träffar nu flera år efter att han tränade och tävlade kommer ihåg honom och pratar om honom och hur otrolig han var. Han vill fortfarande vara med när jag tränar med Milou.

Milou har mer arbetslust än många hundar jag träffat i vardagen, på kurser och tävlingar. Han har så mycket energi, glädje, driv och vilja. Det är inte det som är problemet, jag vill ha en hund som inte tvekar att lägga sig ner för att gräset är blött, inte blir blir helt miserabel och svår/nästan omöjlig att träna och tävla med om det regnar massor. En lite mer orädd hund för nya saker, modigare. En tåligare hund helt enkelt.

Annars är jag ju nöjd med mina kineser, det är inte mycket jag ser som problem med dom men jag tror ändå jag vill prova något nytt, med ännu mer driv. Tålighet.

Har aldrig någonsin haft sånna problem med min tollare. Hon bryr sig inte om var vi är, vilken tid, vilken miljö eller vilket väder - är det träning så är det träning och då är det fullt ös medvetlös oavsett.

Tycker hon har mycket du verkar efterfråga minus att hon fäller en herrans massa då. Verkar vara rätt varierat i rasen och tolkar det som att hanarna ofta kan fälla mindre än tikarna, det är lite delade meningar där.

Min hund har iaf enormt driv, är miljöstark, positiv, glad och samarbetsvillig. Skulle inte ha henne lös på ett fält det där är öppet och springer små kanindjur. Men i skog har det aldrig någonsin varit problem. Hon stannar när vi möter vilt, lyssnar på mig och är väldigt lätt att kommunicera med. Är bara just öppna fält och kaniner som är en no go.
 
Kanske beror på vad man menar med det? Men det är kanske inte en video jag hade tänkt på visar en hund som har det där lite mer seriösa och kvicka/trycket i en tävlingshund :D

Tänkte om det fanns andra videos. Har ju själv inte pudel men har sett några riktiga trevliga som tränar lydnad, bruks och agility.

Men det kanske är lite olika vad man menar med med tryck i tävlingssammanhang? Jag tänker ju på en hund som har fart och är snabb i vändningarna. En hund som har fokus på uppgiften och inte ger upp i första taget. Eller börjar göra annat :D Typ så.

Men allt beror ju på vad för typ av hund man gillar. Gillar man inte pudlar så gör man ju inte det.
Alltså videon var liksom lite med glimten i ögat, inte att jag letar efter en hund som gör så. Men hellre dock en hund som gör som Boss än en hund som totalt stänger ner och måste övertalas till att ens gå in på plan och jobba.

Med tryck menar jag att jag vill ha en hund med mycket energi, som alltid har något kvar att ge, som ber om mer, är lyhörd och tänker till samt hellre är aktiv än passiv under träning, som hellre undersöker än backar undan och gärna gör det där lilla extra samt aldrig tackat nej till en omgång kamp. Så upplever jag inte riktig de pudlar jag tränat lydnad med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 413
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 375
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 035
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 137
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp