Rasbyte? (Utbruten från Uppdateringstråd 25)

Det går ju att leverera godisbelöningar på en massa olika sätt - beronde på vilken intensitet man är ute efter. Så att godisbelöningar är lika med - mindre intensitet/snabbhet, stämmer inte riktigt. Det går ju att leka med godisbelöningarna också. ;)
Men såklart är det guld värt med en kampglad hund och alla fördelar det innebär, det håller jag absolut ned om!
Visst går det att leka med godis, men jag skulle ändå säga att det blir en skillnad i intensitet ändå. Det bästa är ju att variera både mellan lek, godis och social belöning, och att variera godisbelöningarna och lekbelöningarna i sig.
 
Det går ju att leverera godisbelöningar på en massa olika sätt - beronde på vilken intensitet man är ute efter. Så att godisbelöningar är lika med - mindre intensitet/snabbhet, stämmer inte riktigt. Det går ju att leka med godisbelöningarna också. ;)
Men såklart är det guld värt med en kampglad hund och alla fördelar det innebär, det håller jag absolut med om!
Att äta är lugnande så intensiteten kommer dämpas jmf med att leka med hunden.
Det är ju dock ingen nackdel, det är ju det som gör att det är optimalt till inlärning för hunden hinner tänka.

Sen vill ju inte alla hundar äta/leka och då får man ju anpassa sig efter det.
 
Att äta är lugnande så intensiteten kommer dämpas jmf med att leka med hunden.
Det är ju dock ingen nackdel, det är ju det som gör att det är optimalt till inlärning för hunden hinner tänka.

Sen vill ju inte alla hundar äta/leka och då får man ju anpassa sig efter det.
Måste bara spinna vidare på det första.
När jag tränade mycket med min gamla hund så sa min privattränare att hårt godis ger mer jävlaranamma känsla/energi (tugga mer intensivt) och mjukt mer lugnande. Tyckte det stämde väldigt bra på min hund. Har du upplevt nån skillnad beroende på konsistensen på godiset?
 
Har varit lite inne på jaktlabrador och jaktspringer också 😊 Jaktspringer ligger närmast till hands, mycket också pga storlek. Jaktcocker är ett alternativ men tycker ofta de är lite väl lågställda vilket jag stör mig på :p
Varför inte en Vorsteh säger jag då?! Du som är van lite mer självständig hund än dessa jakthundar. Jag tror inte att du vill ha en jaktspringer eller jaktcocker, dom är ganska "flamsiga" i sin trevlighet ;)
Om du tittar runt på fågelhudsalternativen så slår ju jag ett slag för Drenten, okänd ras för många som är en fantastisk arbetskamrat och vill ha något vettigt att göra, med det sagt så finns det många (särskilt i Holland) som inte jagar med dom och det är ok bara den får jobba.
 
Måste bara spinna vidare på det första.
När jag tränade mycket med min gamla hund så sa min privattränare att hårt godis ger mer jävlaranamma känsla/energi (tugga mer intensivt) och mjukt mer lugnande. Tyckte det stämde väldigt bra på min hund. Har du upplevt nån skillnad beroende på konsistensen på godiset?
Jag har aldrig märkt någon skillnad faktiskt men det beror nog på hur hunden äter godiset sas
Allt sväljs så fort så möjlighet här.
 
Varför vill man ha en hund med kamplust?
För att allt blir väldigt slätstruket annars? Jag är inte en ”hundträningsmänniska”, utan den typen av hundmänniska som har hund enbart som kompis och familjemedlem, men har aldrig haft hund UTAN kamplust, tror jag skulle tycka det var tråkigt faktiskt. Alla hundar jag har haft i mitt liv har uppskattat en dragkamp (morrandes) om en leksak, koppel eller liknande - gör inte din/dina det? Till och med vår 14 veckors valp har denna typ av kamplust (och ja, jag gillar det!)
 
För att allt blir väldigt slätstruket annars? Jag är inte en ”hundträningsmänniska”, utan den typen av hundmänniska som har hund enbart som kompis och familjemedlem, men har aldrig haft hund UTAN kamplust, tror jag skulle tycka det var tråkigt faktiskt. Alla hundar jag har haft i mitt liv har uppskattat en dragkamp (morrandes) om en leksak, koppel eller liknande - gör inte din/dina det? Till och med vår 14 veckors valp har denna typ av kamplust (och ja, jag gillar det!)
Jo vår golden kan tycka det är kul med lite dragkamp. Men jag tror inte hon skulle köpa det som belöning. Det är lite på hennes villkor när saker är roligt.
Har inte testat med valpen.
 
Har börjat fundera på att byta ras till nästa hund. Jag vill ha en hund med massa tryck i, motor, jävlar anamma och kamplust. Jag har redan en sådan hund som är allt jag vill ha men hon är snart 10 år och jag börjar mer och mer inse att de flesta dvärgschnauzrar inte är som hon. Så då går tankarna naturligt till andra raser. Men vad…jag älskar energin, snabbheten, trycket och kroppskontrollen hos en BC, men det är egentligen inte alls min typ av hund.
Svårt.

Bara läst första inlägget, men staffordshire bullterrier?
 
Jo vår golden kan tycka det är kul med lite dragkamp. Men jag tror inte hon skulle köpa det som belöning. Det är lite på hennes villkor när saker är roligt.
Har inte testat med valpen.
Jag har egentligen inte heller testat, vår valp (och övriga hundar jag haft) tar initiativ till dragkampslekar själv, oftast genom att ta tag insitt eget koppel och dra o morra. Han skulle absolut köpa det som belöning, liksom all annan interaktion/lek/godis osv. Inte så svårmotiverad :D Han är dock rätt energisk, så jag försöker hålla belöningarna lite lugnare!
 
För att allt blir väldigt slätstruket annars? Jag är inte en ”hundträningsmänniska”, utan den typen av hundmänniska som har hund enbart som kompis och familjemedlem, men har aldrig haft hund UTAN kamplust, tror jag skulle tycka det var tråkigt faktiskt. Alla hundar jag har haft i mitt liv har uppskattat en dragkamp (morrandes) om en leksak, koppel eller liknande - gör inte din/dina det? Till och med vår 14 veckors valp har denna typ av kamplust (och ja, jag gillar det!)
Min pappis är inte speciellt intresserad av att kampa. Jag har försökt att uppmuntra det men det går knappt. Han tycker det är ointressant helt enkelt.

Tidigare flattar har gillat det, så att få en hund så ointresserad blev lite konstigt. men han är som han är. Han är inte så intresserad av föremål över huvud taget. Bekanta på besök har försökt kasta pinnar till honom men han begriper inte vitsen med det.
Min lille pappskalle från mars :D
 
Min pappis är inte speciellt intresserad av att kampa. Jag har försökt att uppmuntra det men det går knappt. Han tycker det är ointressant helt enkelt.

Tidigare flattar har gillat det, så att få en hund så ointresserad blev lite konstigt. men han är som han är. Han är inte så intresserad av föremål över huvud taget. Bekanta på besök har försökt kasta pinnar till honom men han begriper inte vitsen med det.
Min lille pappskalle från mars :D
Ja, jag hade nog också tyckt att det var lite konstigt! Har haft vitt skilda hundraser i familjen - storpudel, riesenschnauzer, cairnterrier och nu isländsk fårhund - och alla har uppskattat en rejäl dragkamp!
 
Om du inte vill ta steget fullt ut till bc eller brukshund, så kanske en pudel? Upplever dem som riktigt roliga hundar att träna med men inte med samma krav som en brukshund.
 
Just nu lutar det starkt åt en BC faktiskt, men ska testa på att låna hem en så småningom innan jag bestämmer mig. Köpet ligger ändå rätt långt i framtiden som det ser ut just nu och jag vill ha god tid på mig att sätta mig in lite mer i rasen och prata med de jag känner som har och föder upp rasen.
BC är också något sambon kan tänka sig, till skillnad från någon av de andra bruksraserna jag kikat på.
 
Just nu lutar det starkt åt en BC faktiskt, men ska testa på att låna hem en så småningom innan jag bestämmer mig. Köpet ligger ändå rätt långt i framtiden som det ser ut just nu och jag vill ha god tid på mig att sätta mig in lite mer i rasen och prata med de jag känner som har och föder upp rasen.
BC är också något sambon kan tänka sig, till skillnad från någon av de andra bruksraserna jag kikat på.
Tjoa om du har vägarna förbi Örebro och vill prata BC.
 
Om du inte vill ta steget fullt ut till bc eller brukshund, så kanske en pudel? Upplever dem som riktigt roliga hundar att träna med men inte med samma krav som en brukshund.
Det här rådet har jag sett massor av gånger från flera olika håll, att någon som vill ha en "aktiv sällskapshund" att träna och tävla med rekommenderas att skaffa pudel.

Jag är uppvuxen med pudel och ställer mig helt frågande till det - nu är mitt perspektiv visserligen ett barns, och huvudsakligen baserat på en hund, men av de hundar jag haft i mitt liv har nog pudeln faktiskt varit tråkigast. Han var helt ointresserad av att leka eller interagera med mig i någon större utsträckning, han kunde "sura" länge om han inte fick som han ville, han var en notorisk rymmare och tämligen hanhundsaggressiv. Jag minns hur jag önskade mig en "riktig" hund som barn, en man kunde hitta på saker med och som var med på allt. Bekanta hade en cairnterrier som hade allt det och som jag bara älskade, därför blev det så småningom en sådan för mig!
 
Det här rådet har jag sett massor av gånger från flera olika håll, att någon som vill ha en "aktiv sällskapshund" att träna och tävla med rekommenderas att skaffa pudel.

Jag är uppvuxen med pudel och ställer mig helt frågande till det - nu är mitt perspektiv visserligen ett barns, och huvudsakligen baserat på en hund, men av de hundar jag haft i mitt liv har nog pudeln faktiskt varit tråkigast. Han var helt ointresserad av att leka eller interagera med mig i någon större utsträckning, han kunde "sura" länge om han inte fick som han ville, han var en notorisk rymmare och tämligen hanhundsaggressiv. Jag minns hur jag önskade mig en "riktig" hund som barn, en man kunde hitta på saker med och som var med på allt. Bekanta hade en cairnterrier som hade allt det och som jag bara älskade, därför blev det så småningom en sådan för mig!
Jag tycker pudel har ännu mindre än det jag vill ha hos en hund, jämfört med dvärgschnauzer som jag har i dagsläget. Dvärgschnauzrar är betydligt mer kampglada och ”på tårna” i sådana fall. Pudel kan se riktigt käcka ut och vissa verkar arbetsvilliga, men de har inte några fördelar för mig alls jämfört med dvärgschnauzer som jag upplever ändå är mer hund än pudel.
 
Jag tycker pudel har ännu mindre än det jag vill ha hos en hund, jämfört med dvärgschnauzer som jag har i dagsläget. Dvärgschnauzrar är betydligt mer kampglada och ”på tårna” i sådana fall. Pudel kan se riktigt käcka ut och vissa verkar arbetsvilliga, men de har inte några fördelar för mig alls jämfört med dvärgschnauzer som jag upplever ändå är mer hund än pudel.
Det här rådet har jag sett massor av gånger från flera olika håll, att någon som vill ha en "aktiv sällskapshund" att träna och tävla med rekommenderas att skaffa pudel.

Jag är uppvuxen med pudel och ställer mig helt frågande till det - nu är mitt perspektiv visserligen ett barns, och huvudsakligen baserat på en hund, men av de hundar jag haft i mitt liv har nog pudeln faktiskt varit tråkigast. Han var helt ointresserad av att leka eller interagera med mig i någon större utsträckning, han kunde "sura" länge om han inte fick som han ville, han var en notorisk rymmare och tämligen hanhundsaggressiv. Jag minns hur jag önskade mig en "riktig" hund som barn, en man kunde hitta på saker med och som var med på allt. Bekanta hade en cairnterrier som hade allt det och som jag bara älskade, därför blev det så småningom en sådan för mig!

Måste ju bero på lite? De jag har sett har haft ganska mycket tryck i sig. Men då har jag mest kollat mellanpudlar och storpudlar. Finns ju ett par storpudlar som jobbar som sökhundar för en org som får uppdrag från polisen. Så arbetslust verkar ju finnas även om mellan ofta är kvickare.
Finns ju även mellanpudlar som är uppe i högre/elitbruks. Med tanke på storleken så får de ju vara ganska snabba ändå.

Pudlar upplever jag vara ganska kända för att vara ganska pigga hundar ändå? Även om det finns variationer i hur mycket tryck de har i sig såklart.

Men det är klart. Jämför man med BC så är ju de flesta raser lite långsammare :D
 
Måste ju bero på lite? De jag har sett har haft ganska mycket tryck i sig. Men då har jag mest kollat mellanpudlar och storpudlar. Finns ju ett par storpudlar som jobbar som sökhundar för en org som får uppdrag från polisen. Så arbetslust verkar ju finnas även om mellan ofta är kvickare.
Finns ju även mellanpudlar som är uppe i högre/elitbruks. Med tanke på storleken så får de ju vara ganska snabba ändå.

Pudlar upplever jag vara ganska kända för att vara ganska pigga hundar ändå? Även om det finns variationer i hur mycket tryck de har i sig såklart.

Men det är klart. Jämför man med BC så är ju de flesta raser lite långsammare :D
Jag jämför alla raser med min nuvarande ras, dvs Dvärgschnauzer. Och då tycker jag inte pudlar lever upp till det jag vill ha, då stannar jag hellre inom rasen jag redan har och riktar in mig på arbetande linjer/uppfödare med fokus på det 😊
Jag vill dock gärna testa på en hund som är lite mer som en Ferrari eller Monstertruck men utan att riskera att bli överkörd totalt :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 592
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 424
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 920
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp