Rasbyte? (Utbruten från Uppdateringstråd 25)

Pratade med min kollega igår gällande byte av ras i framtiden. Hon erbjöd sig att låna ut en av sina hundar till mig en period för att testa på hur det är att ha en BC och om det känns som rätt hund för mig ☺️ Hennes är rena vallhundar som används på gården och valltävling.
Va värdefullt att få testa på en rad så :)
Du har inte funderat på Pumi annars? Väldigt spretig ras, men en hund som Sparven tror jag hade passat dig bra med det du efterfrågar.
(Avskyr egentligen hundtips-trådar där alla tipsar om sin egen ras :angel: :rofl: )
 
@Lillefrun inte för att kelpie är jättelika bc heller men de jag har stött på har varit trevliga, jämna hundar med en god portion arbetslust och följsamhet. Väldigt energiska de linjerna jag kikat på och att det inte landade på en kelpie för oss var för vallningen.
Jag som haft kelpies och träffat många skulle inte kalla rasen jämn. Tycker det är en väldigt ojämn ras med allt från arbetsnarkomaner till osäkra hundar utan motor. Finns även en hel del med skärpa och överdriven integret.

Kelpien är en helt fantastisk ras men det kan som sagt vara svårt att veta vad man får då det även kan variera mycket inom samma kull.
 
Jag kände till DSen men hade ingen aning om att hon hade fler hundar! Hittade hennes insta 😃
Synd att du bor så långt bort, hade gärna träffat dig för att känna på dobbis! De är så himla ovanliga här, ser de nästan aldrig varken på promenad eller BK. Bara träffat några på jobbet 😁
Ah men vad bra! Hon är supertrevlig och kan ju ge en bra bild av både malle o riesen tänker jag. Särskilt när man har samma ras som utgångsläge. Jag träffar ju mest pensionärs ds:ar x)

Jaa, det är typiskt! Hade varit roligt att ses! Men om du har närmare till @Lilla-S så kan jag rekommendera att hälsa på Lusse. Han är superfin (och hans matte är rätt okej med ;) ).
 
Pratade med min kollega igår gällande byte av ras i framtiden. Hon erbjöd sig att låna ut en av sina hundar till mig en period för att testa på hur det är att ha en BC och om det känns som rätt hund för mig ☺️ Hennes är rena vallhundar som används på gården och valltävling.
Låter som en kanonchans att testa så! De ÄR speciella, men gillar man det så är det helt underbart :heart
 
Va värdefullt att få testa på en rad så :)
Du har inte funderat på Pumi annars? Väldigt spretig ras, men en hund som Sparven tror jag hade passat dig bra med det du efterfrågar.
(Avskyr egentligen hundtips-trådar där alla tipsar om sin egen ras :angel: :rofl: )
Haha, underbar självinsikt :up:

Jag har ju aussie nu, och ska snart få hem en till :heart Men pumi är en av de raser jag funderar på när (om?) jag vill ha något till lite "lättare" träning och tävling. Har också funderat på löwchen, pappillion, jaktgolden och en rad andra raser som har helt olika egenskaper så när den dagen kommer måste jag nog skapa en egen rasväljartråd :D
 
Ah men vad bra! Hon är supertrevlig och kan ju ge en bra bild av både malle o riesen tänker jag. Särskilt när man har samma ras som utgångsläge. Jag träffar ju mest pensionärs ds:ar x)

Jaa, det är typiskt! Hade varit roligt att ses! Men om du har närmare till @Lilla-S så kan jag rekommendera att hälsa på Lusse. Han är superfin (och hans matte är rätt okej med ;) ).
Haha det är för att den vanligaste DS-ägaren är pensionär 😂
 
Va värdefullt att få testa på en rad så :)
Du har inte funderat på Pumi annars? Väldigt spretig ras, men en hund som Sparven tror jag hade passat dig bra med det du efterfrågar.
(Avskyr egentligen hundtips-trådar där alla tipsar om sin egen ras :angel: :rofl: )
Har inte alls tänkt på Pumi 😆 Jag gillar ju pälsvård så den biten är inga problem, men är nog lite rädd för skällandet 🙈 Vill absolut inte ha en hund som skäller samtidigt som den jobbar, och det tycker jag att de ofta gör men kanske bara har sett dåliga rasrepresentanter 😄
 
Haha, underbar självinsikt :up:

Jag har ju aussie nu, och ska snart få hem en till :heart Men pumi är en av de raser jag funderar på när (om?) jag vill ha något till lite "lättare" träning och tävling. Har också funderat på löwchen, pappillion, jaktgolden och en rad andra raser som har helt olika egenskaper så när den dagen kommer måste jag nog skapa en egen rasväljartråd :D
Tror definitivt en bra Pumi kan vara aktuellt om du vill ta ett steg bort från Aussie. De går ju att träna hur mycket som helst, men har inte samma behov som en ren brukshund :)
Har inte alls tänkt på Pumi 😆 Jag gillar ju pälsvård så den biten är inga problem, men är nog lite rädd för skällandet 🙈 Vill absolut inte ha en hund som skäller samtidigt som den jobbar, och det tycker jag att de ofta gör men kanske bara har sett dåliga rasrepresentanter 😄
Humla är ju en väldigt tyst Pumi, tyvärr var det inte smittat av sig på Sparven 😂 Han är i andra änden av skalan så att säga. Än så länge har vi inte tränat superstrukturerat, och har ju ändå fokus primärt på agility och nosework, men upplever inte att han skäller när han jobbar faktiskt. @Tajger kanske vill dela lite erfarenheter med, då hon träffar fler än mig :)
 
Jag skulle säga NEJ, aussies är inte lättare. De behöver inte valla som bc men generellt så är det nog svårare att hitta en bra aussie än bc. Jag upplever att aussies har lite mer egna idéer, med lite självständiga drag och framförallt lite spretigare. Då skulle jag säga att kelpie är en lättare hund att ha om man kikar på vallhundsraser och lite mer jämna även om man såklart får läsa på där också. Jag gillar aussie och skulle inte ha nåt emot att ha en men dom är inte som bc.
Okej, så dom har lite svår mentalitet? Vet visserligen om en som inte har fungerat i sitt hem men har tänkt på den som ett undantag. För det finns det ju i alla raser.

Dom kelpies jag mött på kurser och tävlingar har varit extremt laddade, lite för mycket nästan. men utöver det jätte trevliga. Ska ta och läsa på om dom också. Kanske blir jag fast i CCD livet för alltid men det vore roligt att prova en annan ras också.
 
Jag som haft kelpies och träffat många skulle inte kalla rasen jämn. Tycker det är en väldigt ojämn ras med allt från arbetsnarkomaner till osäkra hundar utan motor. Finns även en hel del med skärpa och överdriven integret.

Kelpien är en helt fantastisk ras men det kan som sagt vara svårt att veta vad man får då det även kan variera mycket inom samma kull.
Alltså jag skrev att jag upplever dem lite mer jämna än aussie som alla raser finns det variation. Det är min upplevelse att kelpie känns lite jämnare än aussie, det krävs ju inte så mycket för det liksom.
Precis som min upplevelse är att cardigans är jämnare än mas, det betyder ju inte att det inte finns problem med rädslor, hanhundsaggressivitet, osäkerhet inom cardigans men min upplevelse är att masen är betydligt spretigare mentalt än cardigans (och många andra raser).
 
Okej, så dom har lite svår mentalitet? Vet visserligen om en som inte har fungerat i sitt hem men har tänkt på den som ett undantag. För det finns det ju i alla raser.

Dom kelpies jag mött på kurser och tävlingar har varit extremt laddade, lite för mycket nästan. men utöver det jätte trevliga. Ska ta och läsa på om dom också. Kanske blir jag fast i CCD livet för alltid men det vore roligt att prova en annan ras också.

Ja, mentaliteten är det absolut viktigaste att kolla noga hos rasen i min värld. Finns väldigt många knepiga.
 
Finns det någon ras ens som inte har något lite negativt eller oönskat eller som inte kräver vissa saker? Typ vallning, spåra, pälsvård, extra mycket motion, går inte ha lös i skogen pga jaktinstinkter, sjukdomar osv osv. Det känns helt omöjligt att välja någon.

Jag är super nöjd med Alvin och Milou, men som exempel så får vi problem på träning och tävling för att Milou vägrar lägga sig i blött gräs för att det blir obehagligt mot hans nakna lilla mage. Skulle vilja ha en mer vattentät hund som tål lite mer.
 
Okej, så dom har lite svår mentalitet? Vet visserligen om en som inte har fungerat i sitt hem men har tänkt på den som ett undantag. För det finns det ju i alla raser.

Dom kelpies jag mött på kurser och tävlingar har varit extremt laddade, lite för mycket nästan. men utöver det jätte trevliga. Ska ta och läsa på om dom också. Kanske blir jag fast i CCD livet för alltid men det vore roligt att prova en annan ras också.
Generellt om man jämför med tex bc som du var inne på tidigare så är även bra aussies lite mer "egna". Pratat med folk som har och haft både bc och aussie och de är rörande överens om att bc är en lättare ras medans en aussie är lite mer utmanande att träna då de inte är lika föriga. Det är också min upplevelse då jag faktiskt träffat en hel del individer av bägge raser. Sen så finns det såklart individer som avviker och linjer som är olika inom bägge raserna. Även om det finns olika linjer inom bc och säkert en del skräp så är aussie ännu spretigare med avel mot show, bruks, vall m.m. En del av de aussies som jag sett som är väldigt föriga och har Will to please är misstänkt lika bc inte bara utseende utan rörelsemönster.
Även om VP för bc är ett väldigt trubbigt verktyg så misstänker jag att rasen hade kanske haft ännu större bredd utan den. Det kanske iallafall avskräcker de allra lojaste och snålaste människorna från att avla sällskaps bc (de får välja annan ras eller avla oreggat) tänker jag.
Är du sugen på bc så brukar det dyka upp omplaceringar då och då som inte uppfyller önskemålen i vallningen och ändå vill ha ett aktivt hem.
 
Alltså jag skrev att jag upplever dem lite mer jämna än aussie som alla raser finns det variation. Det är min upplevelse att kelpie känns lite jämnare än aussie, det krävs ju inte så mycket för det liksom.
Precis som min upplevelse är att cardigans är jämnare än mas, det betyder ju inte att det inte finns problem med rädslor, hanhundsaggressivitet, osäkerhet inom cardigans men min upplevelse är att masen är betydligt spretigare mentalt än cardigans (och många andra raser).

Aha du menar så. Är inte tillräckligt insatt i aussie för att veta vilken ras som är ojämnast men det kan säkert stämma som du säger.

Ville bara nämna en del av problemen som finns inom kelpie då jag upplever att många inte fått reda på det innan de sitter med en egen och då får höra om brister som finns. Det är som sagt en underbar ras om man hittar rätt.
 
Aha du menar så. Är inte tillräckligt insatt i aussie för att veta vilken ras som är ojämnast men det kan säkert stämma som du säger.

Ville bara nämna en del av problemen som finns inom kelpie då jag upplever att många inte fått reda på det innan de sitter med en egen och då får höra om brister som finns. Det är som sagt en underbar ras om man hittar rätt.

Jag tycker de är otroligt charmiga, hade mitt kidnappningsförsök lyckats så hade jag haft en här hemma då min tränare hade världens charmigaste valp för ett tag sen.. Av nån konstig anledning så fick jag inte ta med den hem 🤔.
Sen kan jag ju haft tur att de kelpies jag stöter på är på träning och i tävlingssammanhang. Men det gäller ju samma för aussie att jag träffar de I träningens och tävlingssammanhang och där är det som sagt lite spretigare är min upplevelse. Sen känns det som de kelpies jag sett håller en bra lägsta nivå i träningen och det känns som förare generellt lyckas lättare får ut hundens potential i träning/tävling. Nu är det mina egna erfarenheter och jag generaliserar, jag har såklart sett riktigt riktigt bra aussies också men även svårmotiverade, lättdistraherade och miljökänsliga hundar i en större omfattning än vad jag upplever hos kelpie.
 
Jag upplever att aussies har större problem med rädslor, miljökänslighet och även en del trist skärpa mot både folk och andra hundar, då en ganska stor del av rasen avlas mot ren utställning/sällskap vilket sällan blir så bra. Kelpien är säkert också spretig men jag upplever att de brister som kan finnas ligger på en lite annan nivå då det inte finns samma uppdelning i utställning och arbete som hos aussien. Med brasklappen att jag inte äger någon av raserna (men däremot träffar en del, både trevliga och mindre trevliga exemplar - framför allt bland aussie träffar jag tyvärr ofta hundar som inte är särskilt roliga...)

@Lillefrun jag skulle titta på springer spaniel eller någon annan mer lättsam ras, som ändå kan ha mycket tryck och ha (lagom) arbetslust. Nu vet jag inte om du tänkt köra bruks eller liknande men det tänker jag nästan är ett krav om en ska köpa en aussie (eller kelpie) därför att de bästa hundarna även i vardagen finns där uppfödarna avlar på arbetslinjer, och hundar av sådana linjer behöver organiserat och fokuserat arbete, där gärna nosarbete ska ingå i rätt stor grad, för att må bra och vara trevliga.
 
Finns det någon ras ens som inte har något lite negativt eller oönskat eller som inte kräver vissa saker? Typ vallning, spåra, pälsvård, extra mycket motion, går inte ha lös i skogen pga jaktinstinkter, sjukdomar osv osv. Det känns helt omöjligt att välja någon.
Men det är ju verkligen olika grader i helvetet. Mycket behov av pälsvård eller stort behov av motion är för mig en droppe i en stilla bäck jämfört med svår mentalitet eller allergiska besvär som mer är som tsunamis i jämförelse. Så ja visst, det är svårt att välja, för alla raser kräver någon typ av hänsynstagande. Hur stor påverkan det hänsynstagandet har på ens livet eller hur viktigt det blir att pricka rätt varierar ju dock.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 907
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 156
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp