Rasbyte? (Utbruten från Uppdateringstråd 25)

Du ska inte kolla på jaktlabbe då? Eller jaktcocker?
Har varit lite inne på jaktlabrador och jaktspringer också 😊 Jaktspringer ligger närmast till hands, mycket också pga storlek. Jaktcocker är ett alternativ men tycker ofta de är lite väl lågställda vilket jag stör mig på :p
 
Jag har ju haft lite samma tankar som du har om nästa hund kommer bli en till sporthund. Det är många år kvar, så jag kan ändra mig, men blir det en sporthund blir det nog bc, kelpie eller en till tollare har jag insett. Svårt att hitta det där absoluta öset, i alla fall det jag är ute efter i lydnaden, i jättemånga andra raser om man inte ska kompromissa på massor av andra punkter (för mig).

@Migo Sa det väldigt bra om bc tycker jag. Har själv tvekat en del på bc just eftersom jag inte har tillgång till gård och får hela tiden, men gillar verkligen verkligen de bcs jag träffat. De har det där extra, just det där drivet jag söker. Tycker min tollare har det också men har ju insett, precis som du sa om din ras, att det verkligen inte är alla tollare som är så. Finns många trevliga sporthundar, men långt ifrån alla har den där extra glöden. Hon jag tränat lydnad för med min tollare, som jag kommer bra överens med och gillar, föder upp bc och har sagt att jag ska få träffa hennes hundar mer för att se om det kan vara linjer för mig. Har förstått att det skiljer så otroligt även bland de vallavlade och även bland de sportavlade. Jag har dock länge tänkt att om det blir bc någonsin är det absolut inte otänkbart att det blir en unghund, där man vet mer vad man får. Precis som Migo sa där också. Tycker det kommer ut en hel del hundar till salu som säljs för att de inte passar som vallhundar, men som hade blivit perfekta sporthundar. För mig hade nog något sådant varit optimalt så kanske även för dig? :D
Ja unghund är absolut en möjlighet. Jag har ju turen att känna två (varav den ena väldigt känd) uppfödare av vallavlade-BC och framförallt den ena brukar då och då ha unghundar för omplacering. Ska bli kul att få låna hem en hund längre fram och känna på om det är en ras för mig :)
 
Såg att airedaleterrier nämndes förut. Jag har ds nu men hade en airedale tidigare. Milsvid skillnad i arbetsinsats och jag älskar min ds vanvettigt men charmigare, roligare och vackrare hund än en airedale finns inte.
 
Har börjat fundera på att byta ras till nästa hund. Jag vill ha en hund med massa tryck i, motor, jävlar anamma och kamplust. Jag har redan en sådan hund som är allt jag vill ha men hon är snart 10 år och jag börjar mer och mer inse att de flesta dvärgschnauzrar inte är som hon. Så då går tankarna naturligt till andra raser. Men vad…jag älskar energin, snabbheten, trycket och kroppskontrollen hos en BC, men det är egentligen inte alls min typ av hund.
Svårt.
Varför vill man ha en hund med kamplust?
 
Varför vill man ha en hund med kamplust?
Därför att en hund med kamplust inte ger upp när arbetsuppgiften hunden ska utföra blir jobbig. Den tar i istället. Dessutom är det enkelt att belöna en hund med kamplust med lite kamplek, vilket gör att den blir ännu mer besluten om att göra ett gott och grundligt arbete nästa gång.

Det är också enkelt att leka med en hund som har kamplust, och all statistik som samlats ihop med hjälp av MH och MT visar att hundar som gärna leker med människor också gärna samarbetar med människor. En hund med kamplust är alltså mycket bra att ha om man vill ha en tjänstehund, eller tävla i höga bruksklasser.
 
Oj, varför vill man INTE ha kamplust? Det är ju en av de allra bästa verktygen för att skapa motivation i träning! Dessutom en jättebra egenskap i hunden som gör att den kan ta i och tagga till när saker blir svåra.

Oj, varför vill man INTE ha kamplust? Det är ju en av de allra bästa verktygen för att skapa motivation i träning! Dessutom en jättebra egenskap i hunden som gör att den kan ta i och tagga till när saker blir svåra.

Är kamplust= arbetslust?

Såg framför mig att man ville ha en hund som hänger i en trasa...
 
Är kamplust= arbetslust?

Såg framför mig att man ville ha en hund som hänger i en trasa...
Kamplust är inte = arbetslust, men de är närbesläktade, liksom kamplust och leklust.

Hänga i en trasa, ja, det är ett väldigt användbart beteende i (nästan) all typ av hundträning.

Kamplust består ju också av en social del och en mer fokuserad föremålsdel så en hund kan ju ha mycket kamplust men på olika sätt och i olika situationer.

Varför vill man (du) INTE ha en hund med kamplust?
 
@Malibu_Stacy Får jag komma med en bubblare? :D ACD? Australian cattle dog. Det är en av få 'förigare' raser jag ens sneglat på, tycker att de verkar vara så himla tuffa och fräna!
 
Kamplust är inte = arbetslust, men de är närbesläktade, liksom kamplust och leklust.

Hänga i en trasa, ja, det är ett väldigt användbart beteende i (nästan) all typ av hundträning.

Kamplust består ju också av en social del och en mer fokuserad föremålsdel så en hund kan ju ha mycket kamplust men på olika sätt och i olika situationer.

Varför vill man (du) INTE ha en hund med kamplust?
Jag är dåligt insatt i hundträning faktiskt. Visste inte varför man vill ha en hund som kampar med en leksak när man likagärna kan ge en godis. (Har ju en golden som hellre tar godis.)
 
Jag är dåligt insatt i hundträning faktiskt. Visste inte varför man vill ha en hund som kampar med en leksak när man likagärna kan ge en godis. (Har ju en golden som hellre tar godis.)

Godisbelöningar är också bra, men du kan aldrig få samma intensitet och snabbhet som med lekbelöningar. Dessutom är lek otroligt viktigt för att bygga samarbete och relation. Dessutom är det väldigt kul för både hund och människa.
 
Godisbelöningar är också bra, men du kan aldrig få samma intensitet och snabbhet som med lekbelöningar. Dessutom är lek otroligt viktigt för att bygga samarbete och relation. Dessutom är det väldigt kul för både hund och människa.
Precis så här. Har otroligt mycket kamp i min tjej och bävar för att nästa hund förmodligen inte kommer kunna ha lika mycket. När vi var på valpkurs med henne hos en lydnadstränare som har malle var det ett gäng andra med belgare där och de kollade på Cessnas kamp med avund. Det blev tom värsta diskussionen om hur de önskade att deras hundar kunde få lite av umf:et som min hade… :angel:
 
Precis så här. Har otroligt mycket kamp i min tjej och bävar för att nästa hund förmodligen inte kommer kunna ha lika mycket. När vi var på valpkurs med henne hos en lydnadstränare som har malle var det ett gäng andra med belgare där och det kollade på Cessnas kamp med avund. :angel:

Ja, har en mycket kamp och lek i hunden så har en så otroligt mycket gratis! Det är ju också en egenskap som är ganska svår att påverka supermycket om hunden inte har det i sig. Det är också ärftligt, så säkert kan du guidas av MH- och MT-resultat och hitta linjer där du har rejält med kamp, iallafall om det är bruksras där många är beskrivna.
 
Godisbelöningar är också bra, men du kan aldrig få samma intensitet och snabbhet som med lekbelöningar. Dessutom är lek otroligt viktigt för att bygga samarbete och relation. Dessutom är det väldigt kul för både hund och människa.
Tack för att du delar med dig. Jag visste inte det.
ska prova lite med våra. Tror inte den äldsta har jättemycket kamp i sig. Tycker om att leka dragkamp på hennes vilkor.
 
Ja, har en mycket kamp och lek i hunden så har en så otroligt mycket gratis! Det är ju också en egenskap som är ganska svår att påverka supermycket om hunden inte har det i sig. Det är också ärftligt, så säkert kan du guidas av MH- och MT-resultat och hitta linjer där du har rejält med kamp, iallafall om det är bruksras där många är beskrivna.
Jo jag vet, jag köpte ju min tollare efter föräldrar jag visste hade mycket lek och kamp i sig. Det slog rätt eftersom det gått igenom väldigt starkt på hela vår kull. Är dock väldigt sällan, om ens någonsin, jag ser tollare med så enormt mcket kamp som våra har. 😅 När C var valp brukade hon hoppa upp i mitt skinn/kläderna bredvid knäet och hänga där… Det gav något sjuksköterske-besök(😬), men den jävlar anamman är inte supervanlig även om många tollare såklart har mycket lek i sig. (De är ju avlade med för att ha mycket lek pga tollingen) 😊
 
Jag skulle säga NEJ, aussies är inte lättare. De behöver inte valla som bc men generellt så är det nog svårare att hitta en bra aussie än bc. Jag upplever att aussies har lite mer egna idéer, med lite självständiga drag och framförallt lite spretigare. Då skulle jag säga att kelpie är en lättare hund att ha om man kikar på vallhundsraser och lite mer jämna även om man såklart får läsa på där också. Jag gillar aussie och skulle inte ha nåt emot att ha en men dom är inte som bc.

Aussies är absolut jobbigare än BC i min erfarenhet, och typ... alla jag stöter på som har Aussie och BC brukar känna samma sak. :p
 
Godisbelöningar är också bra, men du kan aldrig få samma intensitet och snabbhet som med lekbelöningar. Dessutom är lek otroligt viktigt för att bygga samarbete och relation. Dessutom är det väldigt kul för både hund och människa.
Det går ju att leverera godisbelöningar på en massa olika sätt - beronde på vilken intensitet man är ute efter. Så att godisbelöningar är lika med - mindre intensitet/snabbhet, stämmer inte riktigt. Det går ju att leka med godisbelöningarna också. ;)
Men såklart är det guld värt med en kampglad hund och alla fördelar det innebär, det håller jag absolut med om!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 916
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 495
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 156
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp